"رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه تاکید کرد می‌خواهد شاهد افزایش اختیارات رئیس جمهور باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ " اردوغان" همچنین اعلام کرد انتظار دارد حزب حاکم عدالت و توسعه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در سال 2015، قانون اساسی جدیدی را پیشنهاد دهد.

"اردوغان" که امیدوار است در انتخابات دهم ماه اوت به نخستین رئیس جمهور به‌طور مستقیم انتخاب شده ترکیه تبدیل شود، تمایل خود را برای افزایش قدرت سمت عمدتا تشریفاتی رئیس جمهور در صورتی که طبق انتظار پیروز شود، چندان پنهان نکرده است.
منتقدان اردوغان بیم آن دارند که وی از این پست برای تحکیم تسلط خود بر قدرت استفاده کند و بیش از یک دهه رشد و ثبات ترکیه را به خطر بیاندازد.

"اردوغان" اواخر روز دوشنبه در مصاحبه‌ای که از تلویزیون پخش شد، اعلام کرد: «من دوست دارم که شاهد حرکت کشورم به سمت یک نظام ریاست جمهوری باشم ولی نمی‌توانم بگویم که آیا حزب من در آن موقع با این موافقت خواهد کرد یا خیر».
وی بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد: «یک نظام نیمه-ریاست جمهوری در صورتی که یک نظام ریاست جمهوری کامل وجود نداشته باشد، نیز می‌تواند امکان‌پذیر باشد. در آن‌صورت، تصمیم‌گیری سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود».

وی گفت بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حزب وی می‌خواهد قانون اساسی را اصلاح کند و اگر این حزب در انتخابات سراسری سال آینده عملکرد خوبی داشته باشد، برای تغییرات تلاش خواهد کرد.
تلاش‌های قبلی برای اصلاح قانون اساسی پس از آن ناکام ماند که مذاکرات با مخالفان شکست خورد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار