همدان/

بیمه صندوق کشاورزی پاسخگوی نیاز زنبورداران همدان نیست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه بیمه صندوق کشاورزی پاسخگوی نیاز زنبورداران همدان نیست،گفت: به دلیل اینکه گردو غبار و افت تولید جزو موارد بیمه محسوب نمی شود, زنبورداران تمایلی به بیمه کلنی های خود ندارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمد نظرپور ، با بیان اینکه امسال از نظر بارندگی سال خوبی برای زنبورداران بوده است، اظهار کرد: متاسفانه پس از اردیبهشت ماه به علت بروز گرد و غبار در مقطعی از فصل بهار فعالیت زنبورداران در همدان متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران برای جبران خسارات باید کندوهای عسل خود را بیمه کنند، افزود: صندوق بیمه کشاورزی تمهیدات ویژه‌ای برای بیمه کندوهای عسل فراهم کرده اما استقبال زنبورداران از این بیمه رضایت بخش نبوده است.

نظرپور با بیان اینکه باید برای بیمه کندوهای عسل فعالیت ترویجی و اطلاع رسانی صورت گیرد، تصریح کرد: به علت اینکه گرد و غبار و افت تولید جز موارد این بیمه نیست کشاورزان تمایل چندانی برای بیمه کندوهای خود ندارند چراکه بیشترین خسارت به کندوهای عسل از این طریق وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه های بیمه به عنوان یارانه توسط دولت پرداخت می شود، عنوان کرد: غرامت هایی که صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان می پردازد پاسخگوی نیاز آنان نبوده و از دیگر مواردی است که در انگیزه زنبورداران تاثیر منفی می گذارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره اهداف و برنامه های امسال برای زنبورداران نیز گفت: افزایش راندمان تولید کلنی های زنبور عسل، ارتقا سطح دانش فعالان این زنبورداری و توجه به پرورش زنبور عسل با هدف افزایش شیرخام و گوشت را از جمله اهداف و برنامه های امسال برشمرد.

وی با بیان اینکه گرده افشانی می تواند در سبز شدن یکنواخت مزارع یکسان باشد، گفت: ارزش گرده افشانی زنبور عسل 143 درصد بیشتر از تولیدات خود کندو است و زنبورداری نیاز کمتری به خارج از کشور دارد.

نظرپور با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش میانگین تولید عسل زنبورداران هستیم، گفت: 67 درصد تولید عسل به ملکه و مدیریت کندو توسط زنبوردار و مابقی به شرایط طبعیت بر می گردد از این رو به دنبال این هستیم تا توان خود را بر روی ملکه و مدیریت متمرکز کنیم.

وی ملکه را در کندو به عنوان تاثیرگذارترین عنصر دانست و گفت: تولید عسل با وجود ملکه اصلاح نژاد شده چندین برابر افزایش یافته و هم اکنون نیز دو واحد پرورش مکله زنبور در همدان و فامنین در حال فعالیت هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه این دو واحد پرورش ملکه بخشی از نیاز زنبورداران به ملکه را تأمین می کنند، اظهار کرد: براساس مذاکرات و بررسی های انجام شده یکی از این واحدها تولید زنبورهای نر اصلاح شده را در دستور کار قرار می‌دهد تا بتوان ملکه های زنبورستان ها را با این زنبورها بارور کرد.

وی افزود: ملکه های بارور شده از این طریق در افزایش تخم گذاری، افزایش راندمان تولید عسل و در نهایت افزایش سود و درآمد زنبورداران موثر هستند.

نظرپور تاکید کرد: شهرستان رزن در تعداد زنبورداران، ملایر در تعداد کندو و شهرستان نهاوند در میزان تولید عسل در استان همدان رتبه های نخست را دارا هستند و از طرفی کیفیت عسل تولیدی در استان همدان بالاتر از بسیاری از استان های کشور است.

انتهای پیام/م

منبع: تسنیم
برچسب ها: همدان ، کشاورزی ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.