فقر سواد رسانه‌ای/ با حضور در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های مخربی دارد فقر سواد رسانه‌ای در بین خانواده‌ها از مهم‌ترین آن‌هاست.

 راز افشار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: شبکه‌های اجتماعی سیستم‌هایی هستند که توسط فرد، گروه یا مجموعه‌ای از کشورها ایجاد می‌شود که این شبکه‌ها هم می‌تواند پیامد خوب و هم پیامدهای ناخوشایند و منفی را درپی داشته باشد. در این شبکه‌ها اغلب اوقات هم نظر سنجی افکار وجود دارد و هم انتقال افکار که می‌تواند جنبه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد و در نهایت در پشت پرده این شبکه‌ها اهدافی از سوی ایجادکنندگان آنها وجود دارد.  
 
وی در ادامه افزود: به طور مثال امر ازدواج که شرایط خاصی دارد ممکن است در این شبکه‌ها بد جلوه داده می‌شود و در آن بحث کنند از افشا معتقد است که بیشتر این شبکه‌ها بر روی جنبه‌های بد امور متمرکز می‌شوند و افکار افراد مراجعه کننده به این شبکه‌ها را به این سمت و سو می‌برند و ممکن است همیشه یک عمل قبیح مورد اقبال قرار بگیرد. 

از آنجایی که افراد کاربر در انتخاب و استفاده از این شبکه‌ها حق انتخاب دارند بهتر است همزمان با در دسترس بودن این شبکه‌ها با پرورش افکار خود در مورد خوب یا بد بودن این قضایا و شبکه‌ها خود را رشد دهند و به یک فرهنگ غنی برسند. البته از سوی دیگر باید استفاده از این شبکه‌ها را در سطح خانواده و جامعه محدود کرد اما نه به صورت افراطی که نتایج زیانباری را در پی خواهد داشت.  
 
وی تصریح کرد که جامعه سالم با یک شب حاصل نمی‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دراز مدت است که نقطه شروع آن خود شخص است و در غیر این صورت پیامدهای ناخوشایند آن از جمله گرایش به مصرف مواد مخدر و امور غیر اخلاقی گریبان‌گیر شخص و خانواده‌ وی خواهد شد. 

راز افشار در پایان خاطر نشان کرد: شبکه‌های اجتماعی بسیار مخرب هستند و افراد را به امور غیراخلاقی و منفی تشویق می‌کنند و این خود فرد است که حق انتخاب دارد که چگونه از این شبکه‌ها استفاده کند. علی رغم اینکه در این نوع شبکه‌ها آزادی بی حد و مرز توصیه می‌شود اما از دیدگاه روان‌شناسی آزادی دارای الزام‌هایی است و هرکسی مجاز به بروز هرگونه رفتاری نیست. 

وی توصیه کرد: والدین باید مراقب عملکرد خود باشند چون فرزندان آنها از آن رفتار تقلید می‌کنند و نباید رفتارهایی دوگانه داشته باشند که در این صورت فرزندان آنها نیز مضطرب می‌شوند و دچار دوگانگی رفتار که کدام رفتار دست است و کدام نادرست خواهند شد. 

انتهای پیام/  
برچسب ها: پیامد ، فقرسواد ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار