هادی خورشاهیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دوره " کوکب خانم" تمام شده است

هادی خورشاهیان نویسنده گفت: آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات الزاما به قراردادن متن گلستان سعدی در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود.

هادی خورشاهیان نویسنده در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، گفت: اعتقاد بر ثابت ماندن محتوای درسی، فکری اشتباه است و تغییر یک ضرورت محسوب می‌شود داستان های موجود در کتب درسی قدیمی مثل داستان "کوکب خانم" که با نیمرو از مهمانانش پذیرایی می‌کرد برای همه دانش‌اموزان امروزی قابل هضم نیست و باید این موضوع را پذیرفت که کودک امروز با کودک 20 سال پیش فرق دارد از این رو باید به مقوله زبان‌شناسی و روانشناسی کودکان توجه شود.

وی افزود: متنهای کلاسیک، متونی دشوارند و برای دانش‌آموزان دبستانی معانی آن بیان شود،  پیدا کردن متن کلاسیک ساده هم امری غیرممکن است زیرا متن ساده کلاسیک نیست آشنایی دانش‌آموزان با ادبیات الزاما قرار دادن متن گلستان سعدی در کتاب درسی خلاصه نمی‌شود.
 
وی در خصوص مانایی برخی متون گذشته کتابهای درسی چون "حسنک کجایی" و "تصمیم کبری" گفت: پس از گذشت سالها فکر می‌کنم که این داستانها بهترین خاطرات آن دوران‌اند متنهای جدید هم پس از گذشت 10 سال ماندگاری خود را نشان خواهند داد و این امر نیاز به گذشت زمان دارد.

خورشاهیان اظهار داشت: حتما لازم نیست نویسنده این داستان‌ها فرد شناخته شده‌ای باشد آنچه اهمیت دارد انتخاب متنی است که با حال و هوای کتاب درسی سازگاری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: انتخاب شدن توسط شورای تدوین کتب درسی و طبق آیین‌نامه‌ها و تعاریفی انجام می‌گیرد. طبق این تعاریف باید تعدادی از آثار ادبی کلاسیک در کتابها گنجانده شود.
 
انتهای پیام/  
برچسب ها: کوکب ، کتاب ، سالها ، داستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۰:۴۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
عزیزم حسنک کجایی یه داستان بود تو کتب ابتدایی و حسنک وزیر یه داستان دیگه تو کتب دبیرستان .......داستانی به نام حسنک وزیر کجایی نداریم........
آخرین اخبار