اراک/

آغاز عملیات مالچ پاشی در کویر میقان اراک

عملیات مالچ پاشی زمین های اطراف کویر میقان اراک آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، این عملیات در راستای حفظ و صیانت از منابع خاکی، پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از فرسایش بی رویه خاک ، جلوگیری از پراکندگی ریز گردها به سمت شهر اراک و نیز توسعه پوشش گیاهی متناسب با اقلیم منطقه از اهداف این طرح عنوان شده است.
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: کویر میقان نخستین منطقه برخوردار از تالاب کشور است که با مالچ پاشی صیانت می شود.
انصاری افزود: برای اجرای طرح مالچ پاشی 250دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که در فاز اول طرح به صورت نمونه سطح 12 هکتار از زمین های اطراف تالاب میقان مالچ پاشی می شود.
وی ادامه داد: سازگاری با محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع آبهای زیر زمینی، ماندگاری بالا و سرعت عمل در اجرا از جمله مزیتهای مالچ پاشی سلولزی است.
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: مالچ استفاده شده در کویر میقان درمقایسه با نمونه های بر پایه نفت، دارای صرفه اقتصادی مطلوبتر و مطابقت بیشتر با اقلیم منطقه میقان است.
انصاری گفت: در هر هکتار از زمینهای این منطقه 10 تن مالچ استفاده می شود که در صورت توافق و جوابگویی نیاز منطقه ، قرارداد 100 هکتار دیگر نیز با پیمانکار منعقد خواهد شد.
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: زمین مالچ پاشی شده مستعد برای کاشت درخت،درختچه ، نهال و بذر خواهد بود که کار مطالعه روی زمینهای منطقه در برنامه های آتی این سازمان قرار دارد.
رییس کمیسیون آب ، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در اين باره گفت : در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح و تامین نیاز های خاص منطقه ، اجرای مالچ پاشی به صورت ویژه در کمیسیون کشاورزی مجلس پیگیری می شود.
ˈ عباس رجایی ˈ ادامه داد: یکی از فاکتورهای مهم مالچ پاشی مقاومت در برابر بادهای با سرعت بالاست که بررسی این طرح به زمان بیشتری نیاز دارد.
گفتنی است: وسعت تالاب حدود 25 هزار هکتار است که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف می شود./ب

برچسب ها: عملیات ، مالچ ، کویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.