تبریز/

پیشرفت فیزیکی 40 درصدی مرمت خانه تاریخی سرکاراتی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از پیشرفت فیزیکی40 درصدی مرمت خانه تاریخی سرکاراتی تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،حق‌پرست در حاشیه بازدید از خانه سرکاراتی در گفتگو با خبرنگاران افزود: این خانه دچار آسیب‌ها و تخریبات جدی شده بود که اقدامات اساسی مرمتی در آن انجام یافته است.

وی عنوان کرد: سبک سازی پشت بام شامل خاکبرداری، برداشت و تعویض تیر چوبی‌های فرسوده، اجرای دیوار جهت استحکام بخشی اتاق‌ها، اجرای تیر جدید، ایزوگام و گچ‌کاری دیوارها و سقف مانند فرم قبلی در این بنا اجرا شده است.

حق‌پرست استحکام بخشی دیوارها، اتمام گچ کاری، بندکشی، محوطه سازی، تاسیسات برق و الکترونیک و موتورخانه را عمده اقدامات مرمتی باقی مانده در خانه سرکاراتی برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی قدمت این اثر را اواخر قاجاریه عنوان کرد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسئول در تشریح ویژگی‌های خانه سرکاراتی اذعان داشت: این بنا در سه طبقه شامل تالار و بالاخانه‌ای در اطرافش و نیز اتاق‌های نشیمن تشکیل شده که نمای آجری و گچ‌بری‌ها از جمله شاخصه‌های معماری آن به شمار می‌رود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مرمت ، خانه ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.