عباسی‌مهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عدم تبادل اندیشه در دانشگاه به رکود کشور منجر می‌شود

یک فعال دانشجویی با بیان اینکه افزایش کیفیت مباحث در دانشگاه‌ها باید در دستور کار تشکل‌ها قرار گیرد، گفت: در طول انقلاب هر‌گاه فضای تبادل اندیشه دانشگاه‌ها باز بوده برآیند آن به نفع نظام بوده است.

"مهدی عباسی‌مهر" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید در کشور رقابت گفتمانی صورت گیرد، گفت: یکی از اصول اساسی در پیشرفت فضای گفتمانی و مباحث اجتماعی در هر جامعه‌ای، ایجاد فضای رقابت در‌‌ همان جامعه است، برای پیشرفت در مباحث علوم انسانی رقابت و مباحثه نقش موثری می‌تواند داشته باشد. 

وی تصریح کرد: شاید افکار افراد با یکدیگر در تضاد و در یک راستا نباشد، ولی پیشرفت در علوم انسانی قطعا در گرو تقابل و رقابت گفتمانی خواهد بود. 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه هر زمان فضای رقابت در دانشگاه‌ها کم‌رنگ شده، به مشکل خورده‌ایم، اظهار داشت: زمانی که فضای رقابت را در دانشگاه‌ها کمرنگ کردیم، دانشجو‌ها از فکر کردن، مباحثه و مناظره، بحث‌های علمی در تمامی مسائل فاصله گرفتند و فضای آکادمیک دچار روزمرگی و کاهش کیفیت شده است. 

وی اظهار داشت: باید بپذیریم که دانشگاه و حوزه مولدهایی برای تولید فکر هستند، لذا فضای آزاداندیشی و تبادل اندیشه با هدف ایجاد رقابت باید وجود داشته باشد و این فضا همان چیزی است که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه افزایش کیفیت مباحث در دانشگاه‌ها باید در دستور کار تشکل‌ها قرار گیرد، ادامه داد: در طول انقلاب هر‌گاه فضای تبادل اندیشه دانشگاه‌ها باز بوده برآیند آن به نفع نظام بوده است.

وی با بیان اینکه نباید دانشگاه‌ها به باشگاه سیاسی تبدیل شوند افزود: ایجاد رقابت سالم در حوزه تئوریک از وظایف اصلی دانشگاه‌هاست و این چیزی است که باید در کرسی‌های آزاد اندیشی به دنبال آن بود.

عباسی‌مهر اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی به منزله این نیست که صرفا در یک دستگاه گفتگو ایجاد شود، فضای آزاد فکری در هر نقطه‌ای از دانشگاه می‌تواند منجر به ایجاد کرسی آزاداندیشی شود و زمینه اصلی آن حضور فعالان دانشجویی است.

وی در پایان با بیان اینکه آزاداندیشی برخاسته از فطرت انسانی است، خاطر نشان کرد: در این مورد فطرت‌های انسانی است که باید راه بیفتد و اگر تشکل‌های دانشجویی می‌خواهند در مسیر موفقی پیش روند در این مباحث می‌بایست ورود کنند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار