معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

ثبت نام 84 درصدی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی/ 38 هزار و 881 بازدید از ستادهای ثبت نام مدارس کل کشور

38 هزار و 881 بازدید از ستادهای ثبت نام مدارس کل کشور انجام شده که 35 هزار و 328 بازدید مربوط به مدارس دولتی و 3هزار و 552 بازدید مربوط به مدارس غیر دولتی بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود گفت: در ردیفهای بودجه آموزش و پرورش امسال مبلغی تحت عنوان کیفیت بخشی در نظر گرفته شده که این مبلغ به معاونین برای انجام این امر اختصاص یافته است.در این راستا نیز معاونت متوسطه برنامه‌های بسیاری را به جهت ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش برنامه ریزی نموده است.


وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این راستا افزود: کیفیت بخشی به دروس هدف در دوره اول و دوم متوسطه یکی از این برنامه‌ها است زیرا که در دوره اول و دوم متوسطه به جهت جبران برخی از عقب ماندگی‌های درسی نیازمند برنامه‌هایی هستیم.همچنین استفاده از ظرفیتهای برون آموزش و پرورش در جهت ارتقای کیفیت یکی دیگر از این برنامه‌ها است.


زرافشان با اشاره به توافق نامه اخیر آموزش و پرورش با جهاد کشاورزی به منظور توسعه رشته کشاورزی شاخه کار و دانش گفت: توافقنامه‌ای با سازمان آموزشهای فنی و حرفه‌ای انجام شده که به دنبال این توافقنامه نزدیک به 300هزار دانش آموزی که گواهینامه مهارت آنان صادر نشده بود مشکل آنان برطرف گردید.


معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: امسال طرحی تحت عنوان طرح جهاد علمی با همکاری بسیج دانش آموزی برای دانش آموزان مناطق محروم اجرا می شود که به دنبال این طرح 24هزار دانش آموز در مناطق محروم تحت پوشش قرار می گیرند و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای آنان طراحی می شود.همچنین در مدارس شبانه روزی طرحی با نام خود اتکایی که مدتی است متوقف شده بود مجدداً اجرا می شود.


وی در خصوص برنامه های امسال این معاونت در جهت کار آفرینی گفت: توجه به حوزه کار آفرینی در سیاستهای اشتغال و اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده بنابر این توجه به   حوزه کارآفرینی یکی از برنامه هایی است که در جهت کیفیت بخشی در همه مقاطع تحصیلی انجام میشود که به همین منظور توافق نامه‌ای با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران امضا شده است.


زرافشان در خصوص پروژه مهر نیز عنوان کرد: دستورالعمل پروژه مهر به استانها ارسال شده و گزارشها حاکی از این است که استانها با رویکرد خلاقانه به پروژه مهر می‌پردازند.


وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات ستاد پروژه مهر موضوع ثبت نام دانش آموزان است افزود: در دوره ابتدایی حدود 6 میلیون و638 هزار و 370 دانش آموز که معادل 95 درصد است ثبت نام کردند و در دوره اول متوسطه یک میلیون و 631 هزار و 472 دانش آموز یا عبارتی 80 درصد ثبت نام نموده اند همچنین در دوره دوم متوسطه 63 درصد از دانش آموزان ثبت نام نموده اند که مجموعاً 10میلیون و 314 هزار و 771 نفر در همه پایه‌های تحصیلی چیزی حدود 84 درصد است ثبت نام نموده‌اند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص گزارشهای رسیده از ستادهای ثبت نام دانش آموزان نیز گفت: در فاصله ماههای خرداد و تیر 38 هزار و 881 بازدید از مدارس کشور صورت گرفته که از این تعداد 35 هزار و 328 بازدید از مدارس دولتی و 3 هزار و 553 بازدید از مدارس غیر دولتی انجام شده است.همچنین در2هزار و 342 مدرسه دولتی و 379مدرسه غیر دولتی تخلفاتی دیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به نوع تخلفات صورت گرفته در مدارس گفت: 412 مورد عدم اطلاع رسانی به اولیا و نصب شهریه ، 222 مورد برخورد نامناسب در جهت تکریم ارباب رجوع ، 260 مورد ایجاد نارضایتی ، 482مورد عدم حضور مدیر و مسئول ثبت نام در مدرسه ، 691 مورد دریافت کمکهای مردمی در هنگام ثبت نام ، 253 مورد دریافت وجه ، 109 مورد عدم همکاری با فرهنگیان و زوج‌های شاغل ، 75 مورد اعمال شرط معدل و برگزاری آزمون، 190مورد عدم اطلاع از مقررات ثبت نام ، 192 شکایت از عدم ثبت نام و ثبت اطلاعات اولیاء در سامانه سناد ، 282 مورد عدم رعایت محدوده ثبت نام و 212 مورد سایر موارد است.

زرافشان در خصوص اقدامات انجام شده نیز تصریح کرد: 2هزار و 182مورد هدایت و راهنمایی ،‌1580 مورد تذکر شفاهی، 333 مورد تذکر کتبی بدون درج در پرونده، 215 مورد استرداد وجوه اخذ شده ، 27 مورد تذکر کتبی با درج در پرونده، 906مورد پاسخگویی به شاکیان ،‌10 مورد اعاده پرونده و 227 مورد سایر مواردی است که در راستای تخلفات انجام شده صورت گرفته است.


زرافشان ادامه داد: شهر تهران به دلیل گستردگی شهر و نزدیکی رسانه‌ها به آن بیشترین گزارش را در مطبوعات به خود اختصاص داده است و این در حالی است که شهر تهران علی رغم همه این نکات میزان تخلفش نسبت به برخی دیگر از استانها کمتر بوده است و مجموعاً در تهران 1271 بازدید انجام شده که 143 مورد تخلف دیده و رسیدگی شده است.

زرافشان در ادامه به اشاره به اینکه درصد ثبت نام در مقطع ابتدایی 5درصد، در مقطع راهنمایی 20 درصد و 37 درصد در مقطع متوسطه باقی مانده است خاطرنشان کرد: کار ثبت نام و فعالیت سامانه سناد همچنان ادامه دارد زیرا که کند شدن سیستم سناد یکی از موانعی است که سرعت ثبت نام را کاهش داده است اما امیدواریم ظرف روزهای آینده با توجه به کاهش تعداد متقاضیان مشکلات این سامانه نیز کاهش یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: در خصوص انتخاب رشته آموزش و پرورش خدماتی از جمله اختصاص بخشی ازبودجه‌ی کیفیت بخشی به دوره ی دوم متوسطه به منظور برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور برای دانش آموزان همچنین به خدمت گرفتن مشاورانی که به امر هدایت تحصیلی دانش آموزان می پردازند انجام می دهد. 


وی درخصوص ثبت نام نشدن برخی ازدانش آموزان در مدارس نیز گفت: اگر مدرسه‌ای اعلام تکمیل ظرفیت کند خانواده‌ها می بایست به ستادهای ثبت نام منطقه مراجعه کرده و پس از بررسی‌های به عمل آمده توسط ستاد مدرسه‌های دیگردر نزدیکترین محل سکونت اولیای دانش آموز معرفی می گردد. 


زرافشان در خصوص کیفیت بخشی مدارس دولتی اظهار داشت: عمده پروژه‌های کیفیت بخشی رابا حمایت دولت ومنابع دولتی در مدارس عادی، شبانه روزی و مدارس نمونه دولتی مناطق محروم انجام خواهیم داد و علت این است که مابقی مدارس دارای منابع مصوبی هستند که از اولیا دریافت می کنند و یا اینکه دسترسی برای جذب منابع از طریق هیات امنا را دارند بنابر این امیدواریم با حمایت هایی که صورت می گیرد بتوانیم آموزشهای مطلوبی را به دانش آموزان ارائه دهیم. 


وی درخصوص 37 درصد باقی مانده‌ی ثبت نام دانش آموزان مقاطع متوسطه گفت: در دوره‌ی ابتدایی دانش آموزان با موضوع انتخاب رشته مواجه نیستند و دوره‌ی آنها  کمتر است اما در دوره ی اول متوسطه ما دو پایه تحصیلی داریم که یک پایه آن ورودی است و در پایه ی دوم متوسطه نیز با پایه‌ی ورودی و انتخاب رشته دانش آموزان روبروهستیم. به همین جهت ثبت نام در دوره ی دوم متوسطه نسبت به دیگر دوره ها به علت تنوع کمتر است. 


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص گزارش امتحانات نهایی خرداد ماه 93 گفت: در رشته‌ی ریاضی و فیزیک 88.9 درصد دانش آموزان با میانگین معدل 13.87 قبول شده‌اند که این رقم در سال گذشته برابر با 87.3 درصد و میانگین معدلی 13.3 بوده است همچنین در رشته‌ی علوم تجربی 85.6 درصد دانش آموزان با میانگین 13.1 قبول شدند که این رقم در سال گذشته برابر 80.9 درصد بوده است و در رشته‌ی علوم انسانی نیز 62.3 درصد قبولی داشتیم که میانگین معدل آن‌ها 10.28 بوده که در حالی که در سال گذشته 72.2 درصد دانش‌آموزان در این رشته قبول شده‌اند. 


وی با اشاره به این که در رشته علوم و معارف اسلامی 94.7 درصد دانش آموزان با میانگین معدل 15.4 درصد قبول شده‌اند، افزود: بر اساس مصوبه‌ی دوره 5 ساله فنی و حرفه‌ای مقرر گردید با راه اندازی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان در درون آموزش و پرورش تحصیلات عالیه را آغاز کنند ولی طبق ماده‌ی 23 قانون برنامه پنجم توسعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به آموزش عالی واگذار شد و بر این اساس زمینه تحقق آموزش پیوسته 5 ساله فنی و حرفه‌ای می‌بایست به  وسیله‌ی آموزش عالی انجام شود. 


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این  که امسال برای نخستین بار 16رشته‌ی فنی و حرفه‌ای و یا کار و دانش‌ بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد گفت: برای سال تحصیلی‌آینده وزارت آموزش و پرورش موظف است ملات‌های پذیرش دانشجو بدون کنکور را در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و یا کار و دانش تعیین نماید تا تعداد بیشتری از دانش آموزان فارغ التحصیل بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: معاون ، اقدامات ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار