یک جامعه‌شناس تاکید کرد: سخت‌گیری بیش از اندازه والدین نتیجه و تاثیر منفی بر تربیت فرزندان دارد و آنها را لجباز و یا بی‌اراده می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،مهدی زارعی، در خصوص اهمیت تربیت فرزندان برای یافتن مسیر زندگی گفت: باید فرزندان خود را با روش درست زیستن آشنا ساخت اما در راه تربیت فرزندان باید از سخت‌گیری‌های بی‌مورد پرهیز کرد.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: سخت‌گیری نکردن به معنای سهل‌گیری نیست چراکه در سهل‌گیری نیز فرزندان، بی‌مسئولیتی را فرامی‌گیرند و به افرادی وابسته و حتی بی‌قید مبدل خواهند شد که توانایی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای آینده خود را ندارند.

وی دوری جستن از افراط و تفریط در روش‌های تربیتی تصریح کرد: همچنین سخت‌گیری‌های بی‌مورد و بی‌توجهی به نیازها و خواسته‌های فرزندان نیز تبعات بدی به دنبال دارد و گاه نتیجه منفی بر جای می‌گذارد از این رو لازم است والدین در جهت تربیت فرزندان از روش‌هایی استفاه کنند که در آن سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از اندازه وجود نداشته باشد.

زارعی اظهار کرد: گاهی سخت‌گیری‌های بی‌مورد موجب می‌شود که فرزندان برای یافتن راه حل برای مشکلات خود دیگر والدین را محرم و مامن خود ندانند و برای گریز از سخت‌گیری‌های موجود مسائل و مشکلات خود را پنهان کنند.

وی بهره‌گیری از روش‌های منطقی و عاطفی در کنار یکدیگر را مهم‌ترین راهکار در جهت تربیت صحیح فرزندان دانست و اظهار کرد: همان گونه که محبت‌های بیش از حد تربیت فرزندان را به چالش می‌کشد سخت‌گیری و یا برخوردهای تند و به دور از منطق می‌تواند فرزندان را لجباز کند و یا از کانون خانواده دور سازد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: معنویت‌مداری و اخلاق‌گرایی از ارکان مهمی است که به تربیت فرزندان سمت و سو داده و آنها را به انسان‌های شایسته‌ای تبدیل می‌سازد پس به جای سخت‌گیری‌های بی‌مورد می‌توان فرزندان را با مبانی دینی، معنویات و اخلاقیات پیوند داد تا در هر شرایطی بتوانند مسیر درست را تشخیص دهند.

وی با تاکید بر ضرورت تربیت صحیح، مطابق با روش‌های دینی و اخلاقی از دوران کودکی تصریح کرد: از آن جایی که قالب تربیت افراد عمدتا از کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد وجود برخی از سخت‌گیری های بی مورد و یا سهل‌گیری‌های بی‌جا، تاثیر منفی بر شخصیت فرزندان می‌گذارد.

زارعی اظهار کرد: باید مهارت‌های زندگی و سبک و سیاق درست زیستن را به فرزندان آموزش دهیم اما شیوه‌های آموزشی و تربیتی باید منطقی، عقلانی، عاطفی و برنامه‌ریزی شده باشد تا خلاقیت را در فرزندان پویا سازد و استعدادهای آنها را شکوفا سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مضرات سخت‌گیری والدین در تربیت فرزندان گفت: فرزندان در خانواده‌های سخت‌گیر افرادی مطیع و فاقد اراده و ناتوان در تصمیم‌گیری تربیت می‌شوند و یا برعکس تلاش می کنند با لجاجت در مقابل سخت‌گیری‌های موجود ایستادگی کنند و یا از خود پرخاشگری نشان می‌دهند.

این جامعه شناس در پایان متذکر شد: در هیچ یک از روش‌های تربیتی نباید به سمت افراط و یا تفریط برویم بلکه باید با میانه روی تلاش کنیم بهترین شیوه‌های زندگی را به فرزندان بیاموزیم و آنها را برای حضور در جامعه و ساختن آینده خود تربیت کنیم.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: قم ، کودکان ، تربیت ، فرزندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.