نگین سبز استان تهران، تاریخی غنی و ناآشنا

شهرستان شهریار با قرار گرفتن در غرب استان تهران دارای آب و هوا و اقلیم مناسب و با آثار تاریخی فراوانی است که می تواند مقصد گردشگران تهرانی باشد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ شهریار یکی از شهرستان‌های استان تهران است که با وسعتی در حدود 310 کیلومتر مربع در غرب تهران قرار گرفته است. این شهرستان با دارا بودن ویژگی‌هایی چون آب و هوای مناسب،‌دارا بودن باغات سرسبز، قرار گرفتن در مسیر‌های ارتباطی مناسب و نزدیکی به شهر تهران، از قابلیت‌های فراوانی برای جذب گردشگران برخوردار است. آثار فراوان فرهنگی و تاریخی متعدد، وجود مناطق بکر با گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از دیگر پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان می‌باشد.
 
یکی از مناطق شاخص گردشگری شهریار، کوه تخت رستم است. که با ارتفاع 1318 متر،‌ مرتفع ترین نقطه شهرستان شهریار است. این کوه مخروطی شکل بارزترین ویژگی طبیعی و باستانی در غرب شهرستان شهریار است و به دلیل وجود آثار باستانی که در دامنه آن واقع شده، به کوه تخت رستم معروف شده است. بقایای یک آتشکده ساسانی در دامنه‌ی کوه دیده می‌شود. این کوه از نظر زمین شناسی از سنگ‌های آتش فشانی که دارای رگه‌های کوارتز، سنگ یشم سرخ و عقیق تشکیل شده است.‌آثار باستانی تخت رستم عبارت است که از یک سکوی سنگی بزرگ، بقایای یک چهار طاقی کوچک بر دامنه شرقی و آثار یک سکوی سنگی کوچک در نوک قله‌ی کوه قرار گرفته است. این بنا متعلق به دوره ساسانی بود و هدف از ساخت آن برگزاری مراسم آئینی دین زرتشتی بوده است. به جز این آثار تاریخی در دامنه‌های اطراف کوه تخت رستم، در فصل بهار پوشیده از شقایق‌های وحشی می‌شود که جلوه‌‌ی زیبایی به این کوه و دشت‌‌های اطراف آن می‌أهد و هر ساله گردشگران فراوانی به دور این کوه و آثار تاریخی آن جمع می‌کند.
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار