داشتن اراده قوی، لازمه ترک عادت‌های بد

گاهی داشتن عادت‌های بد ما را از ارتباط صحیح با دیگران محروم می‌کنند یا عادت‌هایی مثل داشتن افکار منفی می‌توانند مانع رسیدنمان به موفقیت باشند.

 سیما منادی روانشناس بالینی در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: عادت‌ها اشکال مختلف رفتاری و فکری هستند که به طور منظم تکرار می‌شوند و می‌توانند هوشیارانه یا ناهوشیارانه باشد، عادت‌های خوب زندگی را تسهیل می‌دهند و عادت‌های بد روش‌های رفتاری و فکری منفی هستند. زمانی که خودآگاهی فرد افزایش یابد شخص می‌تواند بر عادت‌های بد که او را آزار می‌دهند تسلط یابد. وراثت و محیط بر پیدایش عادت‌های رفتاری موثر است.

وی اضافه کرد: هنگامی که عادت‌ها ما را به هدف مورد نظر برسانند و باعث موفقیت ما شوند، می‌توان آنها را مثبت و مطلوب دانست ولی آن دسته از عادت‌هایی که موجب رفع نیاز نمی‌شوند و ما را از هدفمان دور می‌کنند نامطلوب هستند. ترک عادت‌های بد سخت است چون آنها را به صورت ناآگاهانه و ناخودآگاه انجام می‌دهیم.

منادی اظهار کرد: شناخت صحیح این عادت‌ها، انگیزه ای برای ترک آنها در ما به وجود می‌آورد زیرا به مضرات آن پی برده‌ایم. انجام تمرین های هوشیاری و رفتاری مناسب است زیرا برای ترک رفتار بد هوشیاری لازم است. گاهی فرد پس از ترک عادت ممکن است پس از مدتی دوباره به آن عادت روی آورد،‌این حالت را می توان نشانه وجود افکار غیر منطقی در او دانست، این فرد هم به خاطر انجام دادن رفتار و هم به دلیل انجام ندادن این رفتار احساس بدی پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عادت های خوب خود را جایگزین عادت‌های بد کنید برای این منظور به اراده قوی نیاز دارید و به آن فکر کنید که این سختی طول نمی‌کشد و به جلو ادامه دهید و به پیشرفت در این عمل فکر کنید. هر زمان تصمیم به ترک عادت بد خود گرفتید به تصمیم خود پایبند باشیم، ترک عادت های بد شاید دشوار به نظر برسد ولی غیر ممکن نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: اراده ، ترک ، عادت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار