"دزفول" شهری از سپیده دم تاریخ

"دزفول" در شمال استان خوزستان شهری با قدمتی کهن که طبق کاوش‌های باستان شناسی جایگاه پیدایش خط بوده تاکنون این نگین زیبا در عرصه فرهنگ و هنر شناخته شد و معرفی نشده است.

به گزارشخبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ «دزفول» شهرستانی در شمال استان خوزستان با وجود آثار تاریخی بسیار و جاذبه‌های طبیعی زیبا همچنان ناشناخته شده است.

این شهر با پیشینه‌ای کهن و باستانی جایگاه اولین سکونت گروهی انسانهاست طوری که از تپه‌های چغا بنوت در میانه هزاره هشتم پیش از میلاد آغاز شده است.

تپه‌های چغامیش، تپه‌های باستانی هستند که با قدمت 5هزار سال قبل از میلاد مسیح در جنوب این شهر واقع شده‌اند.

در این تپه‌های باستانی آثاری از یک شهر تاریخی و باستانی ساخته شده از خشت‌های پخته متعلق به عصر پیدایش خط دیده شده است و می‌توان گفت این منطقه مرکز خط و کتاب ایران است.

لازم به ذکر است؛ که دو لوح ارزشمند دریانوردی و هم‌نوازی با قدمت بیش از 5000 هزار سال در چغامیش دزفول کشف شده است. خانم «هلن کانتر» از اعضای هیئت عملیات حفاری و باستان شناسی پس از کاوشهای منطقه از تپه چغامیش دزفول به عنوان «شهری از سپیده دم تاریخ» نام برده است.

داشته‌های تاریخی و آثار فرهنگی این منطقه از کشور نظیر: پل تاریخی دزفول: این پل با گذشت 1700 سال 263 میلادی هنوز پا برجاست و به عنوان قدیمی‌ترین پل جهان که هنوز شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است در جهان شناخته می‌شود.

دانشگاه جندی شاپور: به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی، فلسفه و نجوم در دوره ساسانیا در ده کیلومتری شهر دزفول تاسیس شده است و به عنوان اولین پایگاه دانش و دانشگاه در جهان از آن یاد می‌شود.

بافت قدیمی دزفول: بافتی آجری که در کنار رود دز و کرخه شکل گرفته و شامل محلات قدیمی و در هم تنیده بامعماری خاص و تزئینات آجری بی‌نظیر، این شهر را به شهر آجر معروف نموده است.

طبیعت زیبای دزفول: وجود آبشار شوی با ارتفاع 85 متر و عرض 70متر بزرگترین آبشار خاورمیانه و همچنین دریاچه شیهون یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و جهان است.

دزفول شهر گل رز و مریم

این شهرستان در تولید گل مریم رتبه اول و در تولید گل رز رتبه دوم را در کشور داراست. مرکبات این شهرستان شهرت جهانی دارد.

چهارمین حرم معنوی کشور در دزفول

آستانه متبرکه سبز قبا (ع) یا حرم مطهر محمد بن کاظم(ع) برادر امام رضا(ع) مشهور، سبز قبا در مرکز شهر دزفول قرار دارد.

خاتم الفقهاء شیخ انصاری دزفولی(ره)
 
در سرزمین دلاورپرور دزفول مردان و زنان بزرگ و پرآوازه ای پرورش یافته‌اند که از جمله علما بزرگ و بنام این سرزمین می‌توان به خاتم‌المجتهدین شیخ مرتضی انصاری دزفولی(ره) اشاره نمود و اما تعریف بافت تاریخی دزفول از زبان غلامحسین معماریان مدیر گروه دوره دکترای دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تهران می‌گوید: بافت تاریخی دزفول نسبت به سایر بافت‌های تاریخی کشور منحصر به فرد بوده است زیرا به کارگیری آجر در ساختن بافت به صورت ماهرانه که نمونه آن دریافت‌های دیگر کشور که متاسفانه در حال تخریب هستند پیدا نمی‌شود.

سایر آثار تاریخی و فرهنگی دزفول عبارتند از: رستوران، تفرجگاه ساحل دزفول که درطرح و معماری آن الهام و بهره‌گیری از چغازنبیل شوش کاملا مشهود است. خانه‌های تاریخی نظیر سوزنگر، سید صدر دزفولی، خانه خلج قصاب

 خانه تاریخی تیزنو

حمام کرناسیون دزفولی، بقعه شاهد کن‌الدین، گذر تاریخی با قلیون، مقبره یعقوب لیث صفاری و ماباما شیره ، ساباما کاروان دزفول، ساباما زرشناس را نام برد.

اما بد نیست که نگاهی هم به جغرافیای این شهرستان داشته باشیم شاید علاقمندی بخواهد از این شهرستان با این همه داشته‌های تاریخی فرهنگی که تاکنون ناشناخته ماند، دیدن کند.

شهرستان دزفول با جمعیت 420 هزار نفر در قسمت جلگه‌ای شمال خوزستان با مساحتی به حدود 4762 کیلومترمربع واقع شده است فاصله این شهرستان تا تهران 721 کیلومتر است با آب و هوای چهار فصل همه ساله در ایام نوروز پذیرای بسیاری از مسافران و حتی گردشگران خارجی و داخلی است.

دزفول اکنون در نزد ایرانیان به دلیل موشک باران رژیم بعث عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی به پایتخت مقاومت ایران شناخته می‌شود.

انتهای‌پیام/  

برچسب ها: دزفول ، عرصه ، فرهنگ ، کاوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار