یکی از نیازهای انسان، نیاز به توجه است که در صله رحم این نیاز به راحتی قابل ارضا است و منجر به سلامت روانی فرد می‌شود.

 غلامحسین عباسی، روانشناس عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از توصیه‌های دینی که بسیار به آن اهمیت داده شده و گاهی اوقات آن را جز واجبات می‌دانند، روابط و رفت و آمد با اقوام و خویشان است. هر چقدر فشار روانی بر ما بیشتر باشد، وقتی خانواده‌مان را در کنار خود داریم، احساس آرامش و قوت قلب داریم.

این روانشناس ادامه داد: خانواده‌ها احساس همبستگی بالایی دارند و در عین حال فرآیند اجتماعی شدن به وسیله صله رحم باعث ایجاد ارزش‌ها و هنجار‌های مثبت اجتماعی می‌شود که به فرزندان انتقال می‌یابد. یکی دیگر از مسائل مهم در صله رحم ابزار وجود و ایفای نقش است. افراد زمانی که خود را تنها نیافته‌اند و وجود افرادی را در کنار خود حس می‌کنند، احساس آرامش و امنیت می‌کنند.

عباسی تصریح کرد: صله رحم به ما اجازه می‌دهد که با کسانی که برایمان عزیز هستند ارتباط برقرار کنیم و از آن ها انرژی مثبت دریافت کنیم. با احترام گذاشتن به خویشان با انجام صله رحم، فرزندان هم از طریق یادگیری و مشاهده این احترام را رعایت می‌کنند. الگوی قابل قبول فرزندان، بزرگر‌ها هستند و در رفت و آمد‌ها نیاز برای آن‌ها نهادینه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تنهایی و انزوا بزرگترین آفاتی که برای انسان فراهم می‌کند اضطراب و نداشتن آرامش روانی است ولی زمانی که خود را در میان جمع می‌یابند، این احساس کاهش می‌یابد. در صله رحم فرد به دیدار کسی می‌رود و مسائل خود را بیان می‌کند و گاهی با او همدردی و همدلی می‌کند و راهنمایی می‌شود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: امنیت ، آرامش ، صله رحم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.