برخی از نوزادان در بدو تولد خود با لکهای مادرزادی متولد میشوند که شاید ظاهر زیبایی نداشته باشد اما تازه مادران باید بدانند پوست کودک بسیار لطیف است که اگر هرچه سریعتر درمان نشود، ممکن است آینده ای نه چندان خوب را برای پوست صورت نوزادانشان رقم بزنند.

مسعود مظاهری متخصص اطفال و نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لک‌های مادرزادی لکه‌هایی بر پوست نوزادان است که امکان دارد با گذشت زمان ناپدید شوند یا برای همیشه بر جای بمانند.

لک‌های عروقی (ناهنجاری در رگ‌های خونی) و لک‌های رنگ‌دانه‌ای (افزایشِ رنگدانه‌ها زیر پوست) از لک های موجود روی پوست نوزادان است.

وی افزود : بیشتر این لک‌ها بی‌زیان هستند و با گذر زمان بهبود می‌یابند، بنابراین بهترین کار این است که آنها را به حال خود واگذارید اما لک‌هایی که بر چهره هستند (حتی لک‌های کوچک) با افزایش سن برای کودک آزاردهنده خواهند شد. برخی از این لک‌ها را با مواد ویژه‌ی آرایشی می‌توان پنهان کرد و یا از لیزر بهره گرفت که اگرچه لک‌ها کامل از میان نمی‌برد اما دست‌کم آن‌ها را کم‌رنگ‌تر می‌سازد. با درمان‌های جراحی نیز می‌توان برخی از این لک‌ها را برداشت.

اگر لک‌های مادرزادی تغییر شکل و اندازه و رنگ بدهند یا اگر به خون‌ریزی یا خارش بیفتند با تحت درمان قرار گرفتن یک پزشک متخصص میتوان این لک ها را درمان کرد.

برخی لک‌های مادرزادی که نزدیکِ چشم، بینی، دهان هستند ممکن است مشکلاتی برای دیدن، نفس‌کشیدن، مصرف خوارکی ایجاد کنند که به درمانِ بی‌درنگ نیاز دارند.

نباید از لک ها ترسید اما با مراقبت پوست میتوان از وجود هرگونه لک بر روی پوست خود و نوزاد جلوگیری کرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار