امروز در تاریخ؛

از امضای معاهدهٔ سوم ابریشم بین ایران و عثمانی تا اعلان جنگ آلمان به فرانسه

تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و خاتمی ، امضای معاهدهٔ سوم ابریشم بین ایران و عثمانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 6 شوال 1435 هجری و 3 آگوست 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی (1358 ش)
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری اولین انتخاباتی که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران گردید، بحث درباره تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت. از این رو پیش‌نویس قانون اساسی که از قبل به دستور امام خمینی(ره) نگارش یافته و متن آن توسط شورای انقلاب و هیئت دولت موقت مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود جهت جلب آراء و نظرات مردم و اندیشمندان در 24 خرداد 1358 در روزنامه‌های کثیرالانتشار در 12 فصل و 151 ماده منتشر گردید. پس از آن و با تاکید حضرت امام مبنی بر تشکیل مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی، لایحه قانون انتخابات جهت تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی به تصویب هیئت دولت و شورای انقلاب رسید. در نهایت بنا به تصویب دولت موقت، برگزاری انتخابات خبرگان قانونِ اساسی، در دوازدهم مرداد 1358 اعلام گردید و این انتخابات با شرکت گسترده مردم و انتخاب 75 نفر نماینده، برگزار شد. سرانجام این مجلس در 28 مرداد سال 58 با پیام حضرت امام افتتاح شد و به تدوین قانون اساسی پرداخت.

درگذشت استاد "جواد بدیع زاده" موسیقی دان معاصر (1358 ش)
جواد اناری که بعدها به بدیع‌زاده مشهور شد در سال 1280 ش در تهران به دنیا آمد و به سبب صدای خوشی که داشت به خوانندگی روی آورد. بدیع‌زاده اولین خواننده‌ای است که ترانه‌هایش را خودش ساخته است. وی از آغاز تأسیس رادیو، شروع به فعالیت در آن نمود و با ارکسترهای رادیو همکاری داشت بدیع‌زاده که عضو شورای موسیقی بود، آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت. او به ردیف موسیقی ایران، آشنایی داشت و نخستین صفحه صدای بدیع‌زاده در سال 1304 ضبط شد. وی به هنگام فوت، 78 سال داشت.

تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (1359 ش)
برگزاری مناسبت‌ها، مراسم عمومی و راهپیمایی‌های سراسری کشور، علاوه بر تعظیم شعائر مذهبی، ملی و انقلابی، دارای اثرات بالقوه بالای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که با بازتاب‌های گسترده بین‌المللی، وجهه مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارد. موضوع فعالیت مرکزی توانا و پویا برای تقبل مسؤولیت یاد شده و اداره صحیح و سازماندهی در جریان حرکت عمومی مردم، در قالب "شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی" رسمیت یافت. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به عنوان مرکز هماهنگی، مشارکت و هم فکری تشکیلات فرهنگی - تبلیغی نهادهای انقلابی در حرکت‌های عمومی و فراگیر جامعه و اجرای طرح‌های تبلیغی مشترک و عمومی، انقلاب اسلامی را یاری می‌دهد.

این شورا با تأیید حضرت امام و سرپرستی شهید حقانی تأسیس شد و در طول این مدت، همراه با شور و شوق وصف‌ناپذیر آحاد ملت به وظیفه پاسداری از حضور امت مسلمان ایران در صحنه انقلاب پرداخته است. در طول هشت سال دفاع مقدس و تا هم‌اکنون، این شورا، اساسی‌ترین نقش را در تدارک و برگزاری راه‌پیمایی‌های عظیم و سرنوشت ساز و تقویت و تحکیم حضور مؤثر آحاد ملت در مراسم‌های عمومی، بزرگداشت ایام‌اللَّه و مناسبت‌های متعدد انقلاب اسلامی داشته است. این شورا با استفاده از این فرصت‌ها توانسته است به مقتضای شرایط و ضروریات، در خدمت به انقلاب اسلامی و اعتلای فرهنگ ملی، مستقل از جریانات و جناح‌های سیاسی، تنها در خط امام، رهبری و نظام حرکت کند.

تنفیذ حکم دوره اول ریاست جمهوری حجت الاسلام "هاشمی رفسنجانی" توسط رهبر انقلاب (1368 ش)
پس از آن‌که پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با همه‌پرسی اصلاحیه قانون اساسی در تاریخ ششم مرداد ۱۳۶۸ش برگزار شد، کم‌کم مقدمات آغاز به‌کار دولت جدید فراهم گردید. تشکیل هرچه سریع‌تر این دولت در شرایط ویژه آن روزهای کشور، به‌عنوان اولین دولت بعد از رحلت حضرت امام (ره)، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشت. مطابق قانون اساسی، به‌منظور ایجاد بستر لازم برای تشکیل این دولت، لازم بود تا حکم رئیس‌جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ شود. بر این اساس طی مراسمی که در تاریخ ۱۲ مردادماه ۱۳۶۸ش با حضور مسئولین کشور و رئیس‌جمهور منتخب در محضر آیت‌الله خامنه‌ای در حسینیه جماران برگزار شد، هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر انقلاب به سمت رئیس‌جمهور ایران منصوب و حکم وی تنفیذ گردید. از این تاریخ به‌بعد همواره تنفیذ دولت‌ها از سوی رهبر انقلاب در این تاریخ انجام می‌شود.

تنفیذ حکم دوره اول ریاست جمهوری حجت الاسلام "سید محمد خاتمی" توسط رهبر انقلاب (1376ش)
در دوازدهم مرداد 1376، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی، از سوی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای با حضور مقامات بلند پایه داخلی و خارجی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. مقام معظم رهبری در ضمن حکم تنفیذ فرمودند: امروز به برکت الطاف کریمانه پروردگار متعال و دعای حضرت ولی عصر(عج) و شایستگی ملت بزرگ ایران، یک دوره دیگر از دوره‌های مسؤولیت اجرایی کشور آغاز می‌شود. اینجانب ضمن تبریک به ملت عزیز و با معرفت به شایستگی دانشمند متفکر جناب حجت الاسلام آقای سید محمد خاتمی، رای ملت را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

درگذشت محسن بدیع، از بنیانگذاران صنعت لابراتور فیلم در ایران (1368ش)
تولد و وفات: (۱۲۸۷ -۱۳۶۸) شمسی محل تولد: مشخص نیست. شهرت علمی و فرهنگی: هنرمند وی اولین صداگذار و مؤسس اولین لابراتوار رنگی در ایران به‌سال ۱۳۴۵ش بود. سال‌های کودکی و نوجوانی را به‌همراه پدرش در شهر بصره گذراند و پس از اخذ دیپلم ، جهت ادامهٔ تحصیل راهی انگلستان و فرانسه شد و پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس در رشتهٔ مکانیک و برق ، در سال ۱۳۲۱ش به‌ایران بازگشت و به صداگذاری فیلم در ایران پرداخت. او مرکز خدمات صنایع فیلم ایران را بنیاد نهاد.

تغییرات وسیع دکتر هوشنگ نهاوندی رییس جدید دانشگاه تهران (1350ش)
دکتر هوشنگ نهاوندی رئیس جدید دانشگاه تهران تغییرات وسیعی در سطح دانشکده ها داد از جمله دکتر محمد نصیری به ریاست دانشکده حقوق، دکتر عبدالله شیبانی به ریاست دانشکده علوم، دکتر کمال الدین آرمین به ریاست دانشکده پزشکی، مهندس شمس ملک آراء به ریاست دانشکده فنی، دکتر مهدی کوثر به ریاست دانشکده هنرهای زیبا، دکتر معین زاده به سرپرستی دانشکده دندان پزشکی منصوب شدند. دکتر نهاوندی، دکتر داود کاظمی، دکتر جمشید اشرفی را به معاونت دانشگاه برگزید

درگذشت مرشد ولی‌الله ترابی از نقال‌های برجسته تئاتر ایران(1392ش)
مرشد ترابی از چهره‌های شاخص نقالی و پرده‌خوانی ایران متولد سال 1315 در شهر تفرش بود. با اجازه پدر، در حدود سال 1335، به خدمت مرشد روح‌الله شوقی نقال رفت و روایت‌های سینه به سینه نقالی را از ایشان آموخت و پس از مدتی نقالی را آرام آرام به صورت خودجوش با تمرین و ممارست در زمینه نحوه ورود شخصیت‌ها، رها کردن تیر از کمان، زدن گرز، جیغ و شیون و فریاد و دیگر حرکات نمادین آغاز کرد. مرشد در سال 1353 توسط عطاالله بهمنش (از مفسران معتبر ورزشی) به عنوان نقال افتتاحیه جشن طوس انتخاب شد و بعد از آن نیز در جشنواره‌های شیراز و اصفهان و بسیاری دیگر، مقام اول نقالی را کسب کرد. مرشد ولی‌الله ترابی استاد یگانه نقالی در مکتب تهران است که نه تنها در ایران زمین بلکه در اقصی نقاط جهان، هنر خویش را عرضه نموده و نام بلند ایران و ایرانی را همراه با شعر فاخر شاهنامه فردوسی و سایر بزرگان عرصه ادب فارسی پر آوازه کرده است، او که بر داستان‌های شاهنامه و طومارهای نقالان پیش‌کسوت، تسلط فراوان دارد، خود دارای سبکی ویژه در نقالی است. شاهنامه خوانی اش در عین اصالت و تکیه بر سنتها از چنان خلاقیتی بهره می برد که تماشای آن ، خاطره ای شیرین در ذهن هر مخاطبی به یادگار می گذارد. وی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان مدائن بستری شد و به دلیل وخامت شرایط جسمی به بخش I.C.U منتقل شد و عصر روز شنبه 12 مردادماه در سن 77 سالگی چشم از جهان فروبست.

وفات "ابن بَردَس" شاعر و محدث مسلمان(786 ق)
عمادالدین اسماعیل بن محمد بَعلَبکی معروف به ابن بردس در بعلبک، یکی از شهرهای لبنان متولد شد. پس از تحصیل علوم مقدماتی در زادگاهش، به شهر دمشق رفت و از دانش علمای مشهور زمان خود، بهره‌های بسیار بُرد. او ضمن سفر به سرزمین‌های مختلف‌اسلامی، به تکمیل تحصیلات خود اهتمام ورزید و سپس به تدریس پرداخت. از ابن بردس که به دین‌داری، صیانت نفس و حُسن خلق در میان مردم شهره بود، آثاری به صورت خطی باقی مانده است که کتاب "الاعلامُ فی وَفَیاتِ الاعلام" از آن جمله می‌باشد.

امضای معاهدهٔ سوم ابریشم بین ایران و عثمانی در آذربایجان(1027 ق)

شکست "حافظ محمد پاشا" سردار عثمانی از "شاه عباس صفوی" در جنگ بغداد(1033 ق)
آخرین جنگ‌های شاه عباس اول با امپراتوری عثمانی، در سال‌های 1032 و 1034 ق بر سر تسخیر بغداد بود. پس از مدتی نبرد، سرانجام بغداد به تصرف ایران درآمد و نیروهای عثمانی، شکست سختی را متحمل شدند. شاه عباس سپس به زیارت عتبات عالیات رفت و به تعمیر ابنیهٔ آن شهرها همت گماشت.

اعدام "آنیسیس بوئس" سیاست‌مدار و فیلسوف معروف ایتالیایی (524م)
آنیسیس مانیلْیوس سورینوس بوئس در هفدهم ژانویه 475م در شهر رم متولد شد. او در جریان تحصیلات خود با فلسفه یونانی آشنا شد و قسمت‌هایی از آثار ارسطو و افلاطون را به لاتین ترجمه نمود. او هم‌چنین سال‌ها به عنوان وزیر تئودوریک پادشاه ناحیه گوت ایتالیا خدمت کرد و چون در صدد مبارزه با فساد برآمد، دشمنی چند تن از مقامات فاسد را نسبت به خود برانگیخت. آنان سرانجام تئودوریک را متقاعد ساختند که بوئس در خدمت به امپراتور روم شرقی به او خیانت می‌کند. این اتهامات باعث شد که بوئس به زندان بیافتد. هنگامی که بوئس در زندان، در انتظار روز مرگش بود، یکی از مشهورترین کتاب‌های جهان به نام "درباره تسلی‌بخشی فلسفه" را به رشته تحریر درآورد. در این کتاب، سخن از آنجا آغاز می‌شود که سقراط، افلاطون و ارسطو معلمین واقعی بشر هستند و چکیده تعلیمات آنها آن است که آدمی بالاتر و برتر از تغییرات سرنوشت است. غایت حیات جز نیکی یعنی تشبّه به خداوند نیست، خداوندْ اصلِ نیکی و محبت است و از این رو، در وجود مرد حکیمْ جایی برای نفرت و رذیلت نیست. بوئس هم‌چنین در این کتاب که بهترین اثر اوست می‌خواهد ثابت کند که ثروت و تموّل، ملاک سعادت و خوشبختی نیست. او هم‌چنین در رساله خداشناسی، خدا را خیر محض و غایت کمال می‌داند. بوئس می‌کوشد عظمت و جلال خدا را نیز ثابت کند. او عقیده داشت که وظیفه اصلی فلسفه، تهذیب اخلاق است. آنیسیس بوئس سرانجام در سوم اوت 524 م به اتهام کفر و جادوگری در 49 سالگی به چوخه دار سپرده شد.

آغاز سفر "کریستُفْ کلُمْبْ" دریانورد مکتشف بزرگ ایتالیایی (1492م)
کریستف کلمب دریانورد ایتالیایی که در خدمت دولت اسپانیا بود در سال 1451م متولد گردید و پس از آنکه به علت شکسته شدن کشتی‌اش به اسپانیا رفت، با درخواست‌های مکرر او، فردیناند پنجم، شاه اسپانیا با نقشه او برای دریانوردی به سوی غرب و کشف نقاط جدید موافقت کرد. از این رو در 3 اوت 1492م این سفر از بندر پالوس اسپانیا و با سه کشتی بادبانی آغاز شد. همراهان کلمب شامل 90 نفر ملاّح می‌شدند که اکثر آنان زندانیان محکوم به اعدام بودند. وی در جریان این سفر بعد از هفتاد روز، در 12 اکتبر همان سال به جزیره سالوادور در شرق برزیل رسید و گمان نمود که به هندوستان رسیده است در حالی که وی قاره امریکا را کشف نموده بود. پس از پایان سفر موفقیت‌آمیز کلمب، وی سفرهای دریایی دیگری انجام داد و در هر سفر نقاط دیگری را کشف نمود. کریستف کلمب سرانجام در 20 ماه مه 1506م در 55 سالگی درگذشت.

اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول (1914م)
جنگ جهانی اول در واقع با ترور ولی‌عهد اتریش در 28 ژوئن 1914 آغاز شد. این بهانه‌ای بود تا کشورهای اروپایی برای حل اختلافات متعدد خویش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به یک‌دیگر و در حقیقت برای فرونشاندن عطش قدرت‌طلبی خود جنگی را آغاز نمایند که مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتریش و آلمان که با یک‌دیگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوکزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914م نیز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان که موافقت‌نامه دوستی با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمایت از این کشور وارد جنگ شد و بدین ترتیب اروپا و بخشی دیگر از سایر نقاط جهان در آتشی فرو رفت که بیش از 8 میلیون تلفات داشت و میلیون‌ها مجروح بر جای گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918م به پایان رسید.

مرگ مادام "فرانْسْ کولْتْ" از بزرگ‌ترین نویسندگان زن جهان (1954م)
مادام سیدونی گابریل کلودین کولت معروف به مادام فرانْسْ کولْت در 28 ژانویه 1873م در فرانسه به دنیا آمد. کولت در مدت یک سال داستان‌هایی نگاشت که شوهرش همگی را به نام خودش چاپ کرد. این موضوع باعث اختلاف زیادی میان آن دو گردید و چون شوهر قبول نکرد که کولْتْ مستقلاً داستانی بنگارد کارشان به متارکه انجامید. کولت از آن پس به روزنامه‌نویسی پرداخت و شاه‌کارهای بدیعی چون ولگرد و انزوای پر احساسات به وجود آورد. وقتی که این دو اثر برای او موفقیت کسب نمودند دیگر قلم را رها نکرد و آثاری چون گندم در علفزار و ساده‌لوح آزاد را نگاشت. این آثار چنان با ارزش بودند که در سال 1949م، ریاست آکادمی گُنکور را که از مراکز مهم و وزنه‌های سنگین ادبیات فرانسه به شمار می‌آید به عهده گرفت. مادام کولْتْ هم‌چنین در هشتاد سالگی طی جشن بزرگی نشان لژیون دونور را که تا آن زمان به هیچ زنی داده نشده بود، دریافت کرد. مادام فرانس‌کولت سرانجام در سوم اوت 1954م در 81 سالگی درگذشت.

زندگی کولت، هماره سوژه‌ای برای نوشتارهایش بود.تمامی‌آثار او، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه‌ها، نقدهای ادبی و وقایع‌نگاری‌ها، یادآور خاطرات شخصی او از تصاویر مردان و زنان، حیوانات و گل‌هایی هستند که درگذار زندگی در ذهن او نشسته‌اند. آثار او از هر نوع رنگ مذهبی عاری بود و کولت بدون کمک از ایمان و اعتقادات مذهبی، به بیان واقعیت‌های دنیای زمینی می‌پرداخت و تا آخرین لحظه، بینش و کنجکاویش درباره زندگی سستی نیافت. عده‌ای از منتقدین، مادام کولت را بزرگ‌ترین نویسنده زن دنیا می‌دانند. هم‌چنین از هفتاد و پنج کتاب کولت، فیلم‌های فراوانی تهیه شده است.

روز استقلال کشور افریقایی "نیجر" از استعمار فرانسه (1960م)
نخستین اروپاییان در قرن هجدهم وارد سرزمین نیجر شدند. پس از چندی فرانسویان آن ناحیه را نیز مانند دیگر مناطق غرب و مرکز افریقا به تصرف خود در آوردند و سرانجام در آغاز قرن بیستم، آن را تبدیل به مستعمره خود نمودند. نیجر در سال 1958م دارای حکومت جمهوری خودمختار با عضویت در جامعه فرانسه شد. تا اینکه در سوم اوت 1960م با حکومت جمهوری استقلال یافت و به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. نیجر با 1/267/000 کیلومتر مربع مساحت در غرب قاره افریقا به دور از دریای آزاد و در همسایگی کشورهای لیبی، الجزایر، چاد، نیجریه، مالی و بنین واقع است. نیجر در حدود 11 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آنان مسلمان بوده و بقیه پیرو مذاهب بومی و مسیحی‌اند. پیش‌بینی شده است جمعیت این کشور تا سال 2025 بیش از 21 میلیون نفر خواهد بود. پایتختِ نیجر شهر نیامی است و شهرهای مهم آن عبارتند از زیندز، مرادی و تاهوا. زبان رسمی مردم این کشور، فرانسوی است و زبان‌های بومی نیز رایج می‌باشد. اکثریت سکنه این کشور از قبائل هوسا و مابقی از سایر قبائل می‌باشند. واحد پول نیجر فرانک سی اف آ و حکومت آن جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری است. روز ملی نیجر، برابر با هجدهم دسامبر می‌باشد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار