مشهد/

تملک خانه تاریخی قریشی توسط شهرداری نیشابور

شهردار نیشابور گفت: شهرداری نیشابور با تصویب شورای اسلامی شهر و با هدف حفظ آثار تاریخی نیشابور اقدام به خرید خانه تاریخی قریشی کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،محمدحسن زرندی اظهار کرد: شهرداری نیشابور در راستای حفظ بناهای تاریخی و توسعه گردشگری لایحه‌ای را در مورد خرید این منزل تاریخی ارزشمند که رها شده و درحال تخریب بود به شورا ارسال کرد که پس از بررسی به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی مالکان را مکلف کرده که ساختمان‌های خود را حفظ کنند ولی برای حفظ این آثار، آن‌گونه که باید هزینه نمی‌کند، گفت: ما پیشنهاد دادیم که اگر مالکی حاضر است در مقابل واگذاری ملک تاریخی خود از شهرداری امتیاز بگیرد، این آمادگی را داریم که نسبت به تملک و مرمت و استفاده آن با کاربری اداری و فرهنگی وارد عمل شویم.

شهردار نیشابور ادامه داد: در نیشابور 10 خانه تاریخی وجود دارد که با رویکرد جدید شهرداری باید برای تملک این خانه‌ها، اولویت‌بندی و میزان بودجه‌ شهرداری و جایگاه سازمان میراث فرهنگی نیز مشخص شود.

زرندی خاطرنشان کرد: باید همه‌ املاک ارزشمند، میراثی، تاریخی و خانه‌های بزرگان را مشخص و با اولویت‌بندی، نحوه‌ تملک و حفاظت از آن‌ها را در برنامه‌ مشخص کنیم.

وی بیان کرد: خانه تاریخی قریشی نیز با معماری اصیل ایرانی و اسلامی یکی از این بناهای تاریخی است که توسط شهرداری تملک شد و مرمت و بازسازی این بنا در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

شهردار نیشابور تصریح کرد: باید فرآیندی را برای تملک و بهره‌برداری این املاک مشخص کنیم و شهرداری به‌تنهایی نباید موظف به حفاظت از این خانه‌ها باشد، بلکه سایر دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی نیز باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی پلاک‌های ثبت شده توسط اداره میراث فرهنگی در محدوده بافت تاریخی فرهنگی نیازمند عزم جدی و تعامل بین بخشی است.

زرندی همچنین از مسئولان میراث فرهنگی خواست تا نسبت به ساماندهی واحدهای ثبت شده اقدام کنند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.