طلایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بیانیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل برداشت و فهم اشتباه از طرح شهردار بوده است

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران گفت: بیانیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح شهردار تهران به دلیل برداشت و فهم اشتباه از طرح شهردار بوده است.

 مرتضی طلایی رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای  شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص بیانیه وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی نسبت به اینکه طرح اخیر شهردار تهران مبنی بر تفکیک محیط کاری زنان برخلاف کنوانسیون‌های بین المللی است با بیان اینکه می ‌توان با طرح برخی از سوالات پاسخ دقیق نسبت به این موضوع را روشن نمود اظهار داشت: ابتدا باید پرسید آیا می‌توان از اعتقادات و باور‌های انقلابی و فرهنگی خود برای خوشایندی توافق نامه‌هایی که توسط برخی از مجامع غربی نوشته شده و هیچ کس جز خودشان نسبت به آن پایبند نیست عبور کرده و آیا نه اینکه افرادی که امروز این کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌ها را نوشته‌اند به واقعیت حقوق زنان جامعه توجه ندارند.
 
 
وی بیانیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهردار تهران را به دلیل برداشت و فهم اشتباه از موضوع دانست و افزود: چرا که شهرداری تهران به دنبال تفکیک جنسیتی نبوده و تنها درصدد ایجاد شرایط لازم جهت حفظ وقار، منزلت و کرامت زن در محیط کار بوده است.
 
 
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه اقدام اخیر شهردار تهران نه تنها سبب محدودیت جهت حضور زنان در جامعه نشده بلکه سبب آرامش و امکان حضور فعال و اثر بخش‌تر آنان در فعالیت‌های مدیریت شهر بوده است تصریح کرد: اساساً افرادی که مساله تفکیک جنسیتی و محدودیت را برای زنان در شهرداری مطرح می نمایند باید آگاه گردند که ک اصلاً واقعیت این موضوع نبوده واگر کشور‌های غربی و بیگانه این سخن ها را مطرح می نمایند حرفی نیست بلکه باید پرسید که چرا مسئولینی که در کشور هستند و تنها با یک تماس می توانند از جزئیات مطلع گردند اقدام به صدور اطلاعیه مخالفت می نمایند.
 
 
* مسئولان به دنبال حل مشکلات اصلی زنان در جامعه باشند
 
 
طلایی با بیان اینکه قطعاً این چنین اقداماتی سبب این برداشت در نظر کشورهای معاند و بیگانه خواهد شد که حتماً در داخل دولت هم ابهاماتی در خصوص این اقدام فرهنگی وجود دارد گفت: مسئولان باید به دنبال رفع مشکلات اصلی زنان باشند چرا که امروز برخی از مسائل در حوزه بهداشت و درمان و نیز حقوق و دستمزد و ... مطرح است که حل آنان علی رغم درخواستهای مکررشان با تأخیر روبرو شده است.
 
 
*مخالفان بدانند که اساساً بحث در سر حضور زنان نبوده که مطابقت حضور آنان با آموزه‌های دینی مطرح است
 
 
وی با اشاره به اینکه صادر کننده این کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌ها باید آگاه گردند که میزان حضور زنان ایرانی در فعالیت‌های اجتماعی امروز قابل مقایسیه با بسیاری از کشورهای دنیا نبوده به حضور بیشتر زنان نسبت به مردان در محیط‌های علمی و دانشجویی اشاره نمود و اظهار داشت: مخالفین باید بدانند که اساساً بحث بر سر حضور زنان نبوده بلکه مطابقت حضور آنان به آموزه‌های دینی و حفظ شأن ، کرامت و منزلت در محیط‌های کاری زنان مطرح است.
 
 
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با عنوان اینکه برخلاف کشورهای غربی در ایران نگاه به زن یک نگاه ابزاری نبوده و به زن به عنوان یک کالای مصرفی پشت ویترین نگریسته نمی‌شود به سابقه حضور اجتماعی زنان از جنگ جهانی دوم به منزله‌ی یک نیروی کار ارزان قیمت و استفاده ابزاری آنان در آمریکا و کشورهای غربی اشاره نمود وافزود: هر چند این موضوع امروزه در تمامی کشور‌های غربی عمومیت ندارد اما سیاستمداران صادر کننده این کنوانسیون‌ها همواره به دنبال نگاه ابزاری به زن در کشورهای اسلامی بوده‌اند.
 
 
طلایی در ادامه با بیان اینکه افتخار ما این است که نظام سیاسی و حکومت‌ها این نگاه را به زن نداشته و ندارد، این امر را برگرفته ای ویژگی‌های اسلام و جهان بینی اسلامی حاکم بر جامعه عنوان کرد واظهار داشت: اسلام همواره به دنبال ایجاد زمینه حضور شرافتمندانه زنان در جامعه با حفظ پاکدامنی و کرامت آنان و ممانعت از بروز آسیب‌های اجتماعی برای آنان به جهت حضور‌شان در جامعه بوده است و طرح شهرداری تهران نیز علی رغم تصویب آن در سالهای گذشته در مجلس درصدد تحقق این امر بوده است.
 
 
وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون عمل از کدام یک از مسائل مطابق میل آنان، با تحسین روبرو بوده است که این بار نیز درصدد تحسین آنان باشیم تصریح کرد: مگر نه اینکه هر روز در زمینه‌های هسته‌ای، سیاسی و ... هر روز با ایجاد مسئله و دشمنی از سوی آنان روبرو بوده‌ایم.
 
 
*قرار نیست ارزشهای اعتقادی خود را برای خوشایندی کشورهای غربی بی ارزش کنیم
 
 
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مگر این افراد با قبول این مسائل از ما راضی می شوند که باورهای خود را قربانی باورهای سیاسی آنان نماییم تأکید کرد: قرار نیست ارزشهای اعتقادی خود را برای خوشایندی چهار کشورغربی که اعتقادی به حضور با کرامت زنان در جامعه ندارند بی ارزش کنیم.
 
طلایی با تاکید دوباره بر اینکه درخواست شهردار تهران تنها در راستای تغییر شغل محیط کاری زنان دفتردار و منشی مدیر بوده که تا پایان شب مجبور به فعالیت هستند افزود: نه به عنوان یک مسئول بلکه به عنوان یک عضو از جامعه از مخالفان این طرح ، این سوال را دارم که آیا آنان   حاضر به پذیرش این موضوع هستند که همسر و دخترشان ساعتها دریک محیط کاری دولتی و یا خصوصی در حضور یک نامحرم به فعالیت بپردازد بی آنکه هیچگونه دغدغه و نگرانی نسبت به امنیت اجتماعی آنان داشته باشند.
 
 
وی در پایان با عنوان  اینکه امروزه علی رغم حضور گسترده زنان در فعالیت‌های اجتماعی مسائل و مشکلات آنان در خصوص قانون کار و مسائل دیگر در حدی است که نیازمند ورود دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و متاسفانه تاکنون در این زمینه غفلت شده است خاطر نشان کرد: بنده به عنوان فردی که مسئولیت امنیت شهر را بر عهده داشته‌ام خوبی می ‌دانم که در این شهر چه خبر است و باید به مسائل دیگر رسیدگی شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کمیسیون ، فهم ، شهردار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.