مطالعات حفظ چشمه بل به تصویب شورای فنی رسیده است

مجری سد داریان گفت: مطالعات ابتدایی رودخانه سیروان از سال 1381 در ساختگاه سد داریان آغاز شده است و مطالعات حفظ چشمه بل به تصویب شورای فنی رسیده است

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مشیری مجری سد داریان گفت: پس از بررسی های جامعی که در مرحله اول مطالعات شد، انجام مرحله دوم مطالعات نیز از سال 1389 به مهندس مشاور واگذار شد و تقریبا دو سال طول کشید . در نهایت در بهمن سال 1391 به نتیجه رسید و گزارش نهایی برای انتقال آب این چشمه به تراز بالاتر از تراز نرمال سد طی گزارش مفصلی شامل حجم زیادی مطالعات صحرایی، گمانه ها و تونل های اکتشافی و... ارائه شد.

وی تصریح کرد: نهایتا در بهمن 1392 طرحی ارائه شد که مورد تصویب شورای فنی قرار گرفت.

مجری سد داریان اضافه کرد: اقداماتی که از اسفند سال گذشته برای اجرای طرح نهایی صورت گرفته شامل احداث تونل و شفت است که آب چشمه را از تراز 717 به تراز 837 یعنی تراز نرمال دریاچه سد می رساند.

مشیری با بیان اقدامات صورت گرفته برای حفظ چشمه گفت: حفظ چشمه بل جزو برنامه شرکت آب و نیرو قبل از اجرای سد داریان بوده و در حال حاضر هم این کار در حال انجام است.

وی افزود: این سئوال بعضا مطرح می شود که چگونه می‌توان از اختلاط آب چشمه با آب مخزن سد _با وجود فشار مثبتی که از سوی مخزن به چشمه وارد می‌شود_ جلوگیری کرد؟ که در این مورد موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پژوهشگاه زلزله شناسی، شرکت های مهندس مشاور واجد صلاحیت و بعضی از بزرگترین کارست شناسان ایران و جهان اظهار نظر کرده‌اند.

مجری سد داریان خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان چون ورودی این آب از ترازهای سه هزار متر وارد چشمه می‌شود بنابراین تراز مثبت آن خیلی بیشتر از تراز آب رودخانه بوده و در صورت PLUGدهانه چشمه و انتقال آن به ارتفاعات بالاتر در نهایت این آب چشمه است که به سمت دریاچه مخزن سد روان می‌شود و نه برعکس.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم اگر نیاز باشد به متخصصانی که در این زمینه ابهامی دارند توضیحات کافی ارائه نمائیم.

مجری طرح سد و نیروگاه داریان با اشاره به اینکه بحث‌های فنی تکنیکی که کل ظرفیت مهندسی کشور بر روی آن کار کرده نباید به یکباره زیر سؤال رود، اظهار کرد: نیاز به نگران کردن اذهان عمومی نیست و ما انتظار داریم متخصصان دلسوز استان با مهندسان مرتبط با مجری طرح به بحث کارشناسی بپردازند.

برای حفظ "کانی بِل" باید مظهر چشمه را پاکسازی می کردیم

مجری سد و نیروگاه داریان گفت: وقتی می‌خواهیم مظهر چشمه را پلاک کنیم تا آب را به تونل وارد و به سمت بالا هدایت کنیم نباید پلاک بتنی را بر روی سنگ‌های واریزه‌ای و ماسه‌های لوز قرار می‌دادیم .بنابراین به برداشت این سنگ‌ها و پاکسازی مظهر چشمه اقدام کردیم تا به یک سنگ بستر مناسب برسیم و بتن‌ریزی کنیم.

مشیری با بیان اینکه عملیات بتن ریزی بر روی مظهر چشمه طبق نقشه مشاور طرح انجام شده، اظهار کرد: اگر این کار را انجام ندهیم پلاک نمودن مظهر چشمه امکان پذیر نبوده و در نهایت آب چشمه به مخزن سد وارد می شد.

وی تصریح کرد: برای حفظ چشمه بِل راهی جز پاکسازی مظهر چشمه نداریم که این مهم را برای مدیران کل محیط زیست کردستان و کرمانشاه تشریح نموده ایم.

مجری طرح سد و نیروگاه داریان با اشاره به اینکه توافق کرده‌ایم عملیات تغییر مسیر چشمه را سه هفته متوقف کنیم، گفت: در نقاطی غیر از مظهر چشمه فعالیت ها ادامه می یابد تا مسئولان محیط زیست نیز در این مدت فرصت بررسی داشته باشند.

وی افزود: نسبت به تملک تعدادی از زمین‌های پایین تر از تراز سد اقدام و به روستائیان نیز خسارت پرداخت کرده‌ایم.

مشیری گفت: سایر روستاهایی که با پایان آبگیری سد داریان بخش‌هایی از آن زیر آب می رود قسمت عمده آنها تملک شده و امسال تنها در دو روستا عملیات تملک به دلیل عدم دریافت بودجه از سوی دولت، فعلا به تعویق افتاده است.

برچسب ها: چشمه ، داریان ، بل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هميار محيط زيست
۲۱:۲۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
جناب آقاي مشيري عزيز
طرح هاي شما عملا مرگ چشمه را رقم مي زند و هر كسي حتي با مباني اوليه هيدروليك آشنايي داشته باشد به راحتي تشخيص خواهد داد كه اين سخن شما هيچگونه مبناي علمي ندارد.
درياچه اروميه هم قرار نبود به اين سرنوشت دچار شود
آخرین اخبار