رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: در یکسال گذشته فرش‌های دستباف اصفهان خریداری نداشته و حتی صادراتی انجام نشده است، چون قیمت مواد اولیه و دستمزدها افزایش یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، «محمود دایی»، افزود: 80 درصد فرش‌های دستباف نخی برای صادرات و 20 درصد آن برای مصرف داخلی تولید می‌شود، اما متأسفانه هم‌اکنون فروش داخلی وضعیت بسیار بدی دارد.

رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه وضعیت صادرات فرش نسبت به فروش وخیم‌تر است، خاطر نشان کرد: حدود دو سال است که فرش‌های صادراتی روی دست فروشندگان و صادرکنندگان باقی‌مانده و همه‌ی آنها گرفتار بانک‌ها شده‌اند.

دایی با بیان اینکه دولت هیچ گونه کمکی به فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف نمی‌کند، تصریح کرد: اگر دولت به فروشندگان و صادرکنندگان فرش دستباف تسهیلات پرداخت کند، بخشی از مشکلات آنها برطرف می‌شود.

وی افزود: دولت به تولیدکنندگان تسهیلاتی مانند وام چهار درصد می‌دهد، اما برای فروشندگان هیچ تسهیلاتی وجود ندارد و این قشر مجبور می‌شوند وام‌هایی با بهره 26 درصد بانک‌ها بگیرند.

رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته فروش و صادرات فرش‌های دستباف ایرانی رتبه‌ی نخست را داشت، ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر به فرش‌های هندی و پاکستانی استقبال نشان داده می‌شود و رتبه‌ی ایران به 24 رسیده است.

وی افزود: طرح و نقشه‌های قالیباف‌های ایرانی تکراری شده است، اما در کشورهایی مانند هند و پاکستان در این زمینه پیشرفت داشته‌اند و فرش‌ها با طرح‌ها و نقشه‌های تازه و جدید بافته می‌شوند.

دایی با بیان اینکه علیه فرش ایران تبلیغات منفی می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده فرش تولیدی ایرانی باید صادر شود، اما متأسفانه این امر چند سالی است که تحقق نیافته و با رکود مواجه شده است.

وی با اشاره به تغییر قیمت فرش و قالی دستباف بیان کرد: قیمت قالی کرک و ابریشمی افزایش نداشته است و هم‌اکنون هر متر از این قالی حدود 2.5 میلیون تومان قیمت دارد و قالی کاشانی، نائینی و اردکانی یک تا دو درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان خاطرنشان کرد: در نمایشگاه فرشی که در چند ماه گذشته در اصفهان برگزار شده بود، فقط هزینه حمل و نقل بر دوش فروشندگان بود و هیچ گونه فروشی انجام نشد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، صادرات ، فرش ، رکود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.