البیان:

اسرائیل نه اکنون و نه در آینده پیروز نخواهد شد

البیان در مقاله‌ای نوشت اسرائیل در چنین جنگی نه در حال حاضر و نه در آینده پیروز نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه البیان امارات در مقاله ای به قلم "امیل امین" نوشت: با وجود وحشیگری حمله اسرائیل به غزه برداشتها وتحلیلها تاکید دارد که اسرائیل در چنین جنگی نه در حال حاضر و نه در آینده پیروز نخواهد شد. حتی شاید چنین حملاتی آنگونه که برنت اسکوکرافت ژنرال سابق آمریکایی گفته است فاجعه آمیز است ابزاری برای تبدیل اسرائیل به یک موقعیت نظامی بزرگ باشد با این اعتبار که بیشتر موقعیتهای نظامی معمولا پس از جنگ تخلیه می شود. 

اکنون سوال این است که چرا اسرائیل در این جنگ پیروز نخواهد شد؟

بهترین پاسخ در چند روز گذشته در روزنامه لس آنجلس تایمز آمده است که نوشت کاری که اسرائیل انجام می دهد دیوانگی است زیرا یک کار را بارها انجام می دهد اما نتایج متفاوتی را انتظار دارد .

از این سخن فهمیده می شود  تفکر امنیتی بر ذهنیت اسرائیل حاکم است .در سالهای 2008 و 2010 اسرائیل حملات نظامی برای نابودی توان موشکی جنبش حماس انجام داد اما واقعیت نشان می دهد حملات در این دو سال شکست خورد و جنبش حماس هنوز از غزه موشک پرتاب می کند.

اسرائیل نمی تواند در این جنگ پیروز شود زیرا فقط با حواشی نزاع با فلسطینیها می جنگد و با علل نهفته در این نزاع کاری ندارد. محور نزاع محاصره غزه و اشغالگری اراضی فلسطینی است. اشتباه کشنده اسرائیل در کم حافظه بودن است با اینکه چند سالی از عملیات "سرب گداخته" در سال 2009 نمی گذرد که کوبی نیف تحلیلگر سیاسی اسرائیلی از روزنامه معاریو درباره اش نوشت دولت اسرائیل با همه نیروها و بمبهایی که در اختیار دارد نتوانست در هیچ جنگی پیروز شود.

شش سال قبل در مراسم جشن شصتمین سالروز تاسیس غیر قانونی اسرائیل یکصد شخصیت دانشگاهی یهودی انگلیس عریضه ای را امضا کردند که روزنامه گاردین منتشر کرد. آنها در این عریضه خواستار تحریم این جشنها شدند. حییم براشتین پرفسور یهودی در این زمینه گفت تروریسم واقعی آن چیزی است که اسرائیل از چهل سال قبل بر فلسطینیها تحمیل می کند. این تروریسم قدرتمند دولتی است که فلسطینیها را به یک گوشه سوق می دهد که هیچ مجالی جزخودکشی ندارند.

در ادامه این مقاله آمده است تهدید بزرگتری که در کمین اسرائیل نشسته است از عمق اسرائیل و نه از خارج می آید. یسرائیل ویس حاخام یهودی از گروه یهودیان متحد ضد صهیونیسم می گوید اسرائیل همه چیز یهود و غیر یهود را فاسد کرد.

موسسه استراتفور که در عمل به مثابه  اطلاعات در سایه در آمریکا است معتقد است حمله اسرائیل به غزه بیشتر به یک تدبیر منزلی شکست خورده شبیه  است  زیرا اسرائیل اصرار دارد ثابت کند قدرت ادامه حمله نظامی و مجازات نوار غزه را دارد با اینکه بر این باور است که نمی تواند اراده اش را بر غزه تحمیل کند و رهبرانش را مجبور کند به یک راه حل سیاسی با اسرائیل دست یابند.
اسرائیل در جنگ پیروز نخواهد شد زیرا بمباران وحشیانه غزه بحرانش را به جای اینکه حل کند عمیقتر می سازد .طی 47 سال اخیر اسرائیل بدترین فجایع انسانی را ایجاد کرد و هر اندازه که اهداف بیشتری را تخریب کرد خشم مردم در غزه بیشتر شد. محاصره غزه بازماندگان قربانیان غزه ، دوستان ، همسایگان و همه مردم غزه را خشمگین کرد. امروز صداها در اسرائیل در مخالفت با کشتارها در غزه بلند شد و برخی از نظامیانش به رسانه های اسرائیلی می گویند زندان را بر بمباران کردن غیر نظامیان غزه ترجیح می دهند.

این مخالفت در حد نظامیان مخالف وحشیگری نتانیاهو و یعلون خلاصه نمی شود بلکه به سطح دانشگاهیان اسرائیل نیز رسید. ایلان بابی استاد علوم سیاسی دانشگاه حیفا معتقد است مرحله کنونی بسیار بد است و آخرین مرحله تلاشهای یکجانبه اسرائیل برای تقسیم کرانه غربی به دو بخش است.  یک بخش به اسرائیل ملحق می شود و بخش دیگر به بازداشتگاهی بزرگ تبدیل می شود. وی افزود وضع غزه بدتر از وضعی است که در آفریقای جنوبی حاکم بود و به سبب مقاومت فلسطینیها با چنین وضع شبیه به زندان ، اسرائیل سیاست کشتار جمعی روز افزون را در پیش می گیرد و به نظر می رسد جهان به کشتارهایی که در آنجا اتفاق می‌افتد ، اهمیت نمی‌دهد. 

در پایان این مقاله آمده است آنگونه که اسحاق رابین زمانی آرزو کرده بود غزه در آبها غرق نخواهد شد و تا زمانی که فلسطینیها نیازمند عزت و نان باشند، اسرائیل نه اکنون و نه در آینده پیروز نخواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار