کدخدایی در نشست حقوقی بررسی"نسل‌کشی در غزه":

جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: اشغال و اشغالگری یک جرم بین‌المللی است که با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل مغایر است که متاسفانه سران رژیم صهیونیستی از آغاز تاکنون به این تخلف ادامه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان با حضور در نشست حقوقی بررسی نسل‌کشی در غزه که عصر امروز سه‌شنبه 14 مرداد در سازمان بسیج حقوقد‌انان برگزار شد، اظهار داشت: در بحث جنایات در حال وقوعی که در غزه صورت می‌گیرد، لازم است ما به اقدامات خلاف واقع و جرائم بین‌المللی رژیم صهیونیستی اشاره داشته باشیم که این توصیف یک توصیف حقوقی است.
 
وی ادامه داد: اشغال و اشغالگری یک جرم بین‌المللی است که با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل مغایر است که متاسفانه سران رژیم صهیونیستی از آغاز تاکنون به این تخلف ادامه داده‌اند.  
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح کرد: وصف تجاوزی که به اقدامات رژیم صهیونیستی اطلاق می‌شود به این دلیل است که یک گروهی بیش از 60 سال سرزمین دیگری را غصب کردند و اکنون خودشان جای آنها نشسته‌اند که این از جمله جرائم بین‌المللی است که رژیم صهیونیستی به آن مرتکب شده است.  
 
وی افزود: این رژیم به تقسیم‌بندی اولیه‌ای که در سال 1948 بین ساکنین مسلمان و غیرمسلمان شده بود، اکتفا نکرده  و از سال 1948 تاکنون مناطق در اختیار مسلمانان بسیار محدود و کم شده است.  
 
کدخدایی تصریح کرد: آنچه که امروز در این سرزمین مظلوم به وقوع می‌پیوندد نقض آشکار حقوق بین‌الملل است که متأسفانه با سکوت سازمان‌های بین‌المللی روبه رو شده است.  
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان ادامه داد: جنایت‌های جنگی، نقض حقوق بشر، نقض حق تعیین سرنوشت، نقض حق حیات به عنوان حق بنیادین بشر، نسل‌کشی، تبعیض نژادی و انجام حملات کورکورانه نسبت به زنان و کودکان، شکنجه، ترور، کوچ اجباری و استفاده از سلاح‌های ممنوعه مجموعه‌ای از تخلفات رژیم صهیونیستی است که سران این رژیم همه مرتکب این جرائم شده‌اند.  
 
وی در ادامه این مطلب افزود: این‌ها عناوین مجرمانه‌ای هستند که چنانچه دادگاه صالح برای رسیدگی به آنها تشکیل شود به راحتی می‌توان آنها را با اصول بین‌المللی تطبیق داد و مجرمانه بودن این جرائم را به اثبات رساند.  
 
سخنگوی سابق شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: حکایت امروز غزه این است که امروز سنگ‌ها بسته و سگ‌ها رها شده‌اند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را در حمایت از مردم فلسطین می‌تواند انجام دهد، گفت: اولا اینکه من به عنوان یک مقام رسمی پاسخگوی سوالات شما نیستم و به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه در این جا حضور یافته و بحث کارشناسی می‌کنم اما دو موضوع را در مورد سوال شما باید بگویم؛ اولا اینکه مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران حمایت از مستضعفین و مظلومان در چندین اصول مورد تاکید قرار گرفته، بنابراین هرگونه اقدام ایران در حمایت از مردم غزه منطبق با قانون اساسی و اصل مسئولیت و حمایت در حقوق بین‌الملل است.

گفتنی است، ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در این نشست حضور داشت و آماری از تلفات و جنایات اخیر در غزه ارائه کرد. بیش از 553 روستا منهدم شده، 6600 حمله هوایی، 31000 آتش باری، 138 مسجد مورد هدف و 18 مسجد به طور کامل تخریب، 12 هزار شهید و مجروح که 90 درصد غیر نظامیان و از بین اینها 4000 کودکان هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار