"رسول صدرعاملی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران :

قلم خود را به یک شام شب قدر نفروشید/ ماندگاری خبرنگار دشوار است

"رسول صدر عاملی" گفت: شرافت نکته مهمی در کار خبر است و خبرنگار نباید فعالیت خبری خود را پل ارتباطی برای انجام کارهایش قرار دهد.

رسول صدر عاملی فیلم نامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمای باشگاه خبرنگاران گفت: من هم پیش و هم پس از انقلاب به فعالیت خبرنگاری پرداخته‌ام اما از سال 58 شرایطی ایجاد شد که خبرنگاری به نوعی تبدیل به بولتن نویسی شد تا جایی که در سال‌های 59 و 60 بیش از این که به خبر پرداخته شود کار خبری محدود به چاپ بخش‌نامه، اطلاعیه و مقالات سیاسی گردید.
 
وی افزود: تولید خبر در آن زمان مفهوم خود را از دست داد و در واقع کسی هم به دنبال آن نبود با این وجود تا سال 61 به فعالیتم ادامه دادم و در روزنامه اطلاعات همچنان تولید خبر کردم.
 
صدرعاملی ادامه داد: در آن زمان حتی فکر نمی‌کردم روزی حرفه خبرنگاری را ترک کنم و حتی اولین فیلم من هم بیشتر شبیه یک گزارش سینمایی بود تا یک فیلم سینمایی.
 
کارگردان "دختری با کفش‌های کتانی" بیان کرد: علی‌رغم وجه اشتراک‌های اساسی که بین فیلم سازی و خبرنگاری وجود دارد اما در کل بسیار متفاوتند چرا که سینما نمایش است در حالی که در خبرنگاری حرف اول را مسئولیت پذیری و خلاقیت می‌زند.    
 
وی اظهار داشت: خبرنگاری حرفه بسیار دشوار و شریفی است چرا که خبرنگار باید به سختی تلاش کند تا اعتماد مردم را به دست آورد و این مستلزم آن است که مسئولین نتوانند روی رابطه خود با خبرنگاران حساب کنند و همیشه این دلهره را داشته باشند که اگر کار خطایی از آنان سر بزند از چشمان خبرنگار مخفی نخواهد ماند.    
 
صدرعاملی عنوان کرد: تکیه خبرنگار به مردم است مردمی که نسبت به بسیاری از وقایع جامعه ناآگاه هستند و وظیفه خبرنگار آگاهی بخشیدن به آن‌هاست.    
 
این فیلم‌ساز ادامه داد: شرایط خبرنگاری نسبت به دهه 60 بسیار فرق کرده است چرا که در آن زمان دو روزنامه اصلی یعنی کیهان و اطلاعات بودند که بین آن‌ها رقابتی جدی و شرافتمدانه در جریان بود و سه خبرگزاری مهم هم با تلکس اخبار را ارسال می‌کردند و پس از ترجمه مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه با توجه به انبوه روزنامه‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به تبع کار خبری نیز بسیار راحت شده است.
 
وی اظهار داشت: پیش از این‌ها ورود به دنیای خبر برای کسی که حتی دانشجوی علوم ارتباطات بود به مثابه یک رویا بود؛ چرا که چنین شخصی باید از نظر خلاقیت تفاوت ویژه‌ای با افراد دیگر می‌داشت؛ در حالی که امروز هر کسی می‌تواند به این عرصه وارد شده و کار خبری کند.    
 
کارگردان هر شب تنهایی تصریح کرد: علی‌رغم این که امروزه ورود به دنیای خبر آسان شده اما ماندگاری در آن دشوار است و برای ماندن در این عرصه باید به واقع خبرنگار بود.
 
صدرعاملی افزود: خبرنگاری با روزنامه نگاری و مقاله نویسی تفاوت دارد؛ خبرنگار در وهله اول باید به دنبال حوزه مورد علاقه خود باشد حوزه‌ای که علاوه بر علاقه به آن مسلط نیز باشد.
 
وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر در این حرفه شرافت است چرا که خبرنگار نباید قلم خود را بابت شام یک شب قدر واگذار کند و یا این حرفه را پل ارتباطی خود قرار دهد تا به خواسته‌های خود دست یابد؛ چرا که چنین افرادی هم عمر خود را تلف می‌کنند و هم به ساحت این کار شریف ضربه می‌زنند.    
 
صدرعاملی خاطر نشان کرد: روز خبرنگار را به خبرنگارانی که به صورت جدی، با مسئولیت و با شرافت این کار را دنبال می‌کنند تبریک می‌گویم و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.  
 
 
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.