دکتر ستاری در پژوهشگاه رویان:

از قراردادهای تجاری‌سازی دانش بنیان به طور کامل حمایت می‌کنیم

دکتر ستاری اعلام کرد: از قراردادهایی که یک نهاد، بازارش را در اختیار یک محصول دانش بنیان قرار دهد و از محصول شرکت دانش بنیانی استقبال کند به طور کامل حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به کارکرد مثبت جهاد دانشگاهی اظهار کرد: متأسفانه سالهای گذشته روش‌های بسیار غلطی در پژوهش کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما وقتی به تاریخ جهاد دانشگاهی نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم از ابتدای تشکیل تا کنون نیز به عنوان یک ایده‌ی مترقی است. 

وی افزود: طی سال‌ها کشور به این نتیجه رسیده است که با تزریق منابع مستقیم به دانشگاه‌ها و پژوهشکده هیچ گاه نمی‌توان کار تجاری ایجاد کنیم. بلکه این نهادهای واسط هستند که این امر را تحقق می‌بخشند. در واقع یکی از اصولی که در نظام ملی نوآوری و فناوری مطرح می‌شود وجود نهادهای واسط در حوزه فناوری است؛ این نهادهای واسط هستند که کار تجاری‌سازی فناوری را انجام می‌دهند. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه باید مرز دانش‌مان را از تجاری‌سازی جدا کنیم، ابراز کرد: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سال‌های گذشته این بوده است که اگر به حوزه پژوهش به طور مستقیم پولی تزریق و یا رابطه بین دانشگاه و صنعت را مستقیم کنیم می‌توانیم از دل آن یک کار تجاری استخراج کنیم. صنعت و دانشگاه دو حرف مختلف می‌زنند و چنین چیزی غیر ممکن است. بر خلاف حوزه پژوهش، بر حوزه تجاری سازی نظام بازار حاکم است. ایجاد ارتباط بین حوزه دانش و تقاضا نیازمند وجود نهادهای میان‌جی است و جهاد دانشگاهی به خوبی این مأموریت را انجام داده است.

ستاری ادامه داد: فناوری جهاد دانشگاهی، فناوری جمهوری اسلامی است که در هیچ یک از پژوهشکده‌ها یا نهادهای واسط بین دانشگاه و صنعت یا دانشگاه و بخش تقاضا در تکست‌های بین المللی نیز چنین نمونه‌ای وجود ندارد و نمونه‌ای منحصر به فرد است. جهاد دانشگاهی نمونه نهاد موفق در حوزه تبدیل دانش به ثروت است که بومی است و اصول اسلامی در آن لحاظ شده است تا بتواند حلقة واسط بین دانشگاه و تقاضا را تشکیل دهد. اعتقاد دارم جهاد دانشگاهی به عنوان یک فناوری تولیدی جمهوری اسلامی در حوزه فناوری، تجاری‌سازی و ارزش افزوده قابلیت کار بسیار و ظرفیت‌های نهفته‌ای دارد. برای هم‌دلی و هم افزایی بین دو نهاد نیازمند تغییراتی در دو طرف هستیم. 

عضو هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به قرارداد سه جانبه میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کشور، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت این معاونت از قراردادهای این چنینی گفت: از قراردادهایی که یک نهاد، بازارش را در اختیار یک محصول دانش بنیان قرار دهد و از محصول شرکت دانش بنیانی استقبال کند به طور کامل حمایت می‌کنیم. اگر طرف مقابل بازارش را در اختیار محصول دانش بنیان قرار دهد معاونت علمی و فناوری کل عملیات تجاری سازی را در قالب تسهیلات به عهده می‌گیرد.

وی به حمایت کامل معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: وقتی به شرکت رویان نگاه می‌کنیم می‌بینیم چه تحولاتی در حوزه دانش بنیان و زندگی مردم ایجاد کرده است، ‌به طوری‌که بتوانند تأثیر ان را به طور مستقیم در زندگی‌شان حس کنند و حلاوت ارزش افزوده را بچشند؛‌ خیلی از سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی امروزه روی سلول‌های بنیادین کار می کنند اما تأثیرگذاری و ثمربخشی نداشته‌اند.

ستاری در پایان ابراز کرد: امیدواریم ارتباطی که ایجاد شده تحول جدیدی در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کند. دوره‌ جدید، دوره‌ تحول جدی در ارتباط جاد دانشگاهی با نهاد دولت خواهد بود و امیدواریم مردم بتوانند حاصل این دستاوردها را به طور ملموس در زندگی‌شان حس کنند این اتفاق نمی‌افتد مگر این که یک هدف مشترک داشته باشیم و برای فتح آن همدلانه تلاش کنیم. امیدواریم بتوانیم در حوزه دانش‌بنیان رخداد جدیدی داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.