در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

صابرنیا: اورژانس هوایی ۵ برابر اورژانس زمینی کارایی دارد/ آقاجانی: ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور راه اندازی شد

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تراکم جمعیت در کشور ضرورت ایجاد اورژانس هوایی را به وجود می‌آورد گفت: ۴۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور طراحی شده و تاکنون ۱۴ پایگاه راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ افتتاح اورژانس هوایی کشور شب گذشته(۱۸ مردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد آقاجانی" معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و "امین صابرنیا" رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون ضرورت وجود اورژانس هوایی کشور گفت: استفاده از بالگرد برای ارائه خدمات به مصدومان ضروری است. 

وی با اشاره به تراکم جمعیت در کشور افزود: جامعه پزشکی حمایت همه جانبه خود را در حمایت از مردم غزه اعلام کرده است، به گونه‌ای که تیم‌های پزشکی اعلام آمادگی کردند که در صورت امکان برای رفتن به غزه به منظور امدادرسانی به مصدومین آماده هستند.  
 
صابرنیا با اشاره به اینکه بیمارستان‌های کشور از آمادگی کامل برای درمان مصدومین غزه برخوردار هستند، ادامه داد: به نمایندگی از طرف وزیر بهداشت از همه دست اندرکاران حوزه سلامت جامعه پزشکی و جامعه پرستاری در سراسر کشور به دلیل حمایت از مظلومین قدردانی می‌کنم.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت وجود اورژانس هوایی در کشور اظهار داشت: تراکم جمعیت در کشور پایین است، این در حالیست که راه‌های صعب العبور فراوانی در کشور وجود دارد.

صابرنیا با بیان اینکه باید در امدادرسانی از ابزارهای متنوع و فراوانی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: استفاده از هلی کوپتر برای انتقال مجروحین بسیار ضرورت دارد.  
 
** نیاز به ۱۶۰۰ پایگاه برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی

وی بیان کرد: اکنون ۲۰۰۰ پایگاه شهری و جاده‌ای برای اورژانس در کشور داریم که ۱۶۰۰ پایگاه برای رسیدن به استانداردهای جهانی لازم است.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اکنون ۳۰۰۰ آمبولانس و ۱۵ هزار نفر در حال خدمت رسانی به مجروحین هستند، ادامه داد: ۸۵۰ پایگاه از برنامه چهارم و پنجم توسعه عقب هستیم.  
 
** ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی راه اندازی شد
 

آقاجانی گفت: ۸۵۰ پایگاه اورژانس هوایی را برنامه ریزی کرده‌ایم که ۱۴ پایگاه به عنوان برنامه طرح تحول نظام سلامت کشور راه اندازی شده است.  
 
وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی در کشور داریم، ادامه داد: راه‌های صعب العبور و حادثه خیز فراوانی در کشور موجود است.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اورژانس و آمبولانس هوایی سبب کاهش زمان انتقال مجروحین به بیمارستان‌ها می‌شود افزود: برای انتقال مجروحین در مجموعه کشور ۴۴ پایگاه اورژانس هوایی طراحی شده است.  
 
** یک سوم کشور تحت پوشش اورژانس هوایی قرار می‌گیرد
 
آقاجانی با بیان اینکه امسال ۱۶ پایگاه را در دستور کار قرار داده‌ایم گفت: ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی به عنوان هفتمین برنامه طرح تحول نظام سلامت کشور اکنون راه اندازی شده است تا بتوانیم حدود یک سوم کشور را تحت پوشش قرار دهیم.  
 
وی ادامه داد: امسال در ۱۴ استان اورژانس هوایی راه اندازی شده که مهم‌ترین استان‌ها به لحاظ مجروحین و حادثه خیز‌ترین نقاط از لحاظ پوشش است.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی اورژانس هوایی را بزرگ‌ترین گام برای کاهش تلفات جاده‌ای دانست و عنوان کرد: مهم‌ترین علل مرگ و میر در کشور حوادث جاده‌ای و ترافیکی است، پس راه اندازی اورژانس هوایی تاثیر جدی در سرعت انتقال و کاهش صدمات دارد.

** خرید خدمت از بخش خصوصی یکی از راه‌های گسترش اورژانس هوایی است

 
آقاجانی با اشاره به اینکه در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها برای اورژانس هوایی دولت اعتباری را پیش بینی کرده است گفت: از محل این اعتبار ۱۴ اورژانس هوایی راه اندازی شده است.  
 
وی، خرید خدمت از بخش خصوصی برای ایجاد زیر ساخت‌ها را از راهکارهای گسترش اورژانس هوایی دانست و افزود: وزارت بهداشت از حضور این بخش حمایت می‌کند.  
 
معاون درمانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه، با اجرای طرح اورژانس هوایی وارد بخش پایش و ارزیابی برنامه‌ها در طرح تحول نظام سلامت شده‌ایم تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت در هر کشوری که انجام شد یک دهه استقرار آن زمان برد که در کشور ما نیز این چنین است.  
 
آقاجانی با اشاره به اینکه امیدواریم این اعتبارات در بودجه سال ۹۴ دولت پیش بینی شود، گفت: می‌دواریم سال آینده بتوانیم گام بهتری را در این راستا برداریم.  
 
وی با اشاره به اینکه تا پایان دولت همه ۴۴ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد، ادامه داد: نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس برای تکمیل این خدمات هستیم، بنابراین از بخش خصوصی برای مشارکت در این طرح دعوت می‌کنیم.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم، افزود: خدمات اورژانس هوایی در نقاط مورد نظر باید ارائه داده شود.  
 
آقاجانی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در ارائه خدمات فعال باشد، اظهار داشت: از بخش خصوصی همه گونه حمایت می‌کنیم تا خرید خدمت انجام شود.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این طرح چه دستاوردهایی داشته است، اظهار داشت: حفاظت مالی، ایجاد عدالت و ارتقای کیفیت برنامه‌های تحول نظام سلامت به حساب می‌آید.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری این برنامه‌ها به تدریج در کشور آغاز شد، گفت: سه ماه است که فاز استقرار طرح تحول نظام سلامت به اتمام رسیده است.  
 
آقاجانی راه اندازی اورژانس هوایی را در کشور هفتمین برنامه طرح تحول نظام سلامت دانست و عنوان کرد: اکنون وارد فاز پایش شده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه‌های پرونده‌ها از ۳۷ درصد به ۷ تا ۸ درصد کاهش یافته است، گفت: به رغم گسترش خدمات و دارو که بیمارستان‌ها باید آن را تامین می‌کردند، اکنون ۹۵ درصد دارو‌ها و لوازم در همه بیمارستان‌ها ارائه می‌شود.  
 
** ۱۵۰۰ قلم لوازم پزشکی کاهش قیمت داشته است
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دسترسی مردم به خدمات درمانی ۹ درصد افزایش یافته است خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ قلم لوازم پزشکی کاهش قیمت داشته است.  
 
آقاجانی با اشاره به کاهش پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی گفت: ارتقاء کیفیت و خدمات هتلینگ در بیمارستان‌ها، ترویج زایمان طبیعی، ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم، مقیم شدن پزشکان متخصص در بیمارستانهای بالا‌تر از ۶۴ تختخواب، ارتقاء کیفیت ویزیت و خدمات سرپایی و اورژانس هوایی از جمله برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت است.  
 
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که در هر مقطع نتایج خاص خود را داشته باشد گفت: نتایج اولیه کام مردم را شیرین خواهد کرد.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهم‌ترین دستاورد این طرح را حفاظت مالی از مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها دانست و عنوان کرد: در برخی پرونده‌ها چندین میلیون یارانه سلامت در نظر گرفته شده است.  
 
آقاجانی با اشاره به‌شان و کرامت مردم در گرفتن خدمات از بیمارستان‌ها گفت: اینشان افزایش یافته است، به گونه‌ای که مددکاری بیمارستان‌ها که ملجا و پناه مردم برای گرفتن تخفیف بوده است، دیگر کم کار شده‌اند.  
 
وی با اشاره به ارائه خدمات، اعم از خدمات تشخیصی_ درمانی، دارو‌ها، لوازم مصرف پزشکی، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری در داخل بیمارستان‌ها ادامه داد: مردم به ندرت برای گرفتن دارو به خارج از بیمارستان‌ها هدایت می‌شوند.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بسته خدماتی ما در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت کامل شده است.  
 
آقاجانی با اشاره به دسترسی به عدالت در گرفتن خدمات گفت: حدود ۹ درصد این دسترسی در خدمات درمانی ارتقاء یافته است.  
 
وی با اشاره به تنظیم بازار لوازم پزشکی اضافه کرد: بازار آشفته و بی‌انضباط سابق دیگر وجود ندارد، زیرا دیگر قیمت‌ها تنظیم شده است.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش ۵ درصدی زایمان سزارین در سه ماهه اخیر ادامه داد: در بیمارستانهای بالای ۶۴ تخت مراجعان به پزشکان متخصص در تمام مدت شبانه روز دسترسی دارند.  
 
آقاجانی اظهار داشت: ۷۰۰ پزشک متخصص در بیمارستانهای بالای ۶۴ تخت مقیم هستند، به گونه‌ای که اکنون ۶۰ درصد هزینه‌ها را مردم می‌پردازند.  
 
** همه مصدومین تصادفات در بیمارستان‌های دولتی رایگان درمان می‌شوند
 
وی با بیان اینکه ۴ بیماری خاص در بیمارستانهای دولتی خدمات و تخفیف‌های لازم را دریافت می‌کنند ادامه داد: در سال گذشته ۷۰۰ هزار پرونده برای مصدومان تصادف جاده‌ای در بیمارستان‌ها تشکیل شد که همه مصدومان تصادفات در نظام تحول سلامت در بیمارستان‌های دولتی رایگان درمان می‌شوند.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم تقاضا می‌کنم که اگر در خدمت رسانی دچار مشکل شدند، با شماره ۱۵۹۰ برای اطلاع رسانی شماره گیری و یا با سامانه ۲۰۰۰۱۵۹۰ پیامک بفرستند.  
 
آقاجانی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی که هزینه‌های سرسام آور دارد در طرح تحول نظام سلامت به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته گفت: زخم‌هایی که در این حوزه وجود دارد بسیار عمیق است به گونه‌ای که همه مشکلات در طی چند ماه گذشته برطرف نشده است.  
 
** در طرح تحول نظام سلامت هزینه‌ها در حال کاهش است

 
وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار بود پرداختی از جیب مردم به ۳۰ درصد برسد افزود: در طرح تحول نظام سلامت هزینه‌ها در حال کاهش است.  
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امیدوارم با تکمیل برنامه خدمات را کامل کنیم افزود: در مواردی که پوشش برای بیماری‌های خاص کامل نباشد مراجعین می‌توانند به مددکاری بیمارستان‌ها و یا به وزارت بهداشت برای ارائه تخفیف اقدام کنند.  
آقاجانی افزود: امیدوارم با تکمیل برنامه‌های طرح تحول و کارآمدشدن بیمه پایه بتوانیم از خجالت مردم درآییم.  
 
وی با بیان اینکه اکنون ۱۵۰۰۰ نیروی اورژانس پیش بیمارستانی و ۱۵۰۰ آمبولانس داریم افزود: در آینده از بالگردهای تخصصی امداد در اورژانس هوایی استفاده خواهد شد.

صابرنیا رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه کار مطالعاتی این پروژه از چه زمانی آغاز شده است گفت: از بهمن ۹۲ برای کاهش صدمات جانی برای ایجاد اورژانس هوایی برنامه ریزی و از مرداد ۹۳ این برنامه اجرایی شد. 

وی با اشاره به اینکه، مناطق روستایی، راه‌ها، مناطق صعب العبور و مناطق حادثه خیز زیر پوشش اورژانس هوایی قرار گرفته‌اند ادامه داد: تامین اعتبار ظرفیت لجستیکی اورژانس هوایی و تامین نیروی انسانی از عوامل گسترش اورژانس هوایی در سراسر کشور به حساب می‌آید.  
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ادامه داد: از اول تیرماه این طرح به صورت پایلوت در برخی استان‌ها عملیاتی شد.  
 
صابر نیا درپاسخ به سوال دیگری پیرامون استاندارد رسیدن اورژانس به محل حادثه گفت: مدت رسیدن اورژانس در شهر ۸ دقیقه و در جاده ۱۴ دقیقه است که در ۸۰ درصد حوادث جاده‌ها این استاندارد زمانی رعایت شده است. 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی افزود: هشت ونیم درصد از حوادث جاده‌ای در راه‌های فرعی اتفاق می‌افتد. 

** اورژانس هوایی ۵ برابر اورژانس زمینی کارایی دارد


وی با بیان اینکه اورژانس هوایی ۵ برابر اورژانس زمینی کارایی دارد گفت: خدمات رسانی به مناطق محروم، جاده‌های فرعی و بن بست‌های ترافیکی از اهداف اورژانس هوایی است. 

صابرنیا تاکیدکرد: از اورژانس هوایی فقط از طلوع تا غروب آفتاب و در شرایط جوی مناسب استفاده می‌شود.  
 
وی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه پراکندگی شهرهای استان‌ها، روستاهای اطراف، راهه‌ای فرعی و مناطق صعب العبور نیاز به بالگرد دارد گفت: نقاط حادثه خیزی که حوادث ترافیکی دارد، نیازمند اورژانس هوایی است.  
 
صابرنیا با اشاره به اینکه باید حمایت‌های لازم از اورژانس هوایی کشور صورت گیرد ادامه داد: امیدواریم با کمک بخش خصوصی بتوانیم سایر مناطق را تحت پوشش قرار دهیم.  
 
** تامین اعتبار توان لجستیکی و توان آموزشی ضرورت اورژانس هوایی کشور است
 
صابرنیا با اشاره به نگاه مثبت نظام در حمایت از این طرح گفت: باید تامین اعتبار توسط نمایندگان مجلس و دولت در این حوزه به خوبی صورت گیرد.  
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به توان لجستیکی و پوشش هوایی در کشور افزود: باید توان آموزشی برای تامین نیروهای متخصص در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم.  
 
وی گفت: امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های لازم به آرزوی دیرینه خود و مردم برسیم.
 
صابرنیا با اشاره به اینکه در اورژانس پیش بیمارستانی چه تعداد بالگرد موجود است گفت: بالگردهای اورژانس هوایی از نوع ۲۱۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ هستند به طوری که این بالگرد‌ها در مدت ۵ یا ۶ دقیقه آماده پرواز می‌شوند.  
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه هر آمبولانس هوایی ۳ مصدوم را حمل می‌کند خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم پوشش اورژانس هوایی را شبانه روزی کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم برای تامین سلامت بیماران نیازهای اولیه را در بالگرد‌ها فراهم کنیم افزود: در این بالگرد‌ها از پزشکان و پرستاران مجرب استفاده شده تا خدمت رسانی مناسبی به بیماران و مصدومین صورت گیرد.  
 
صابرنیا با اشاره به اینکه این بالگرد‌ها فقط در زمان روز می‌توانند خدمت رسانی کنند، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در آینده تجهیزات مورد نیاز این بالگرد‌ها را تکمیل کنیم.  
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به هماهنگی‌های به عمل آمده با نیروی انتظامی برای جانمایی بالگرد‌ها افزود: با ایجاد اورژانس هوایی اوضاع به مراتب برای انتقال مجروحین بهتر می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه ۸. ۵ درصد از حوادث در راه‌های هوایی صورت می‌گیرد گفت: در این راستا نیازمند خدماتی فرا‌تر از اورژانس زمینی هستیم.  
 
صابرنیا با بیان اینکه استفاده از اورژانس هوایی برای پوشش راه‌های فرعی و مناطق صعب العبور لازم است گفت: هدف کلی در حوادث ترافیکی ۱۰ درصد در سال جزو برنامه‌های دولت بود که در این راستا گام‌های اساسی برداشته شده است.  
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵ هزار فوتی داشتیم، گفت: در حال حاضر این رقم به ۱۷ هزار نفر فوتی رسیده است.  
 
وی با اشاره به تکمیل اورژانس پیش بیمارستانی ادامه داد: باید فرهنگ ترافیکی شهروندان ارتقاء یابد.  
 
صابرنیا با اشاره به بالابودن سطح مراقبت‌های ترافیکی گفت: باید بتوانیم در راستای پیشبرد اهداف اورژانس هوایی گام‌های اساسی را برداریم.  
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خدمت رسانی به مناطق محروم را از جمله اهداف اورژانس هوایی دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار