تاسیس بنیاد یادبود استاد محمد/ چهارفصل با بزرگداشت چهار هنرمند

"مانا استاد محمد" فرزند این مرحوم پس از ایراد سخنانی در باب محبوبیت پدرش و جای خالی وی در خانه از ایجاد یک موسسه برای زنده نگه داشتن یاد و نام پدر و امورات مربوط به آن مرحوم خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ مراسم بزرگداشت محمود استاد محمد با حضور حسین پاکدل، مسعود فروتن، علیرضا نادری کارگردان و نویسنده، نادر برهانی مرند مدیر دفتر ادبیات نمایشی، معصومه آقاجانی بازیگر و گوینده، مجید سرسنگی رئیس خانه هنرمندان، مهدی دهقان نیری رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو، مانا استاد محمد فرزند مرحوم استاد محمد و همسر زنده یاد اکبر یادی و جمعی از هنرمندان عرصه رادیو و تئاتر در خانه‌ی هنرمندان سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد. 

پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی روحبخش از قرآن کریم برنامه‌ی تجلیل از استادان بزرگ عرصه هنر تئاتر به صورت چهار فصلی و اختصاص هر فصل به یک هنرمند برای حضار به نمایش در آمد.

دهقان نیری رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو بیان کرد: شاید نتوانیم مراسمی در خور شخصیت و شایسته‌ی مقام این استاد ارجمند برگزار کنیم اما تمام سعیمان بر برگزاری یک مراسم معنوی و پربار است. 

وی افزود: امسال چهار مراسم توسط مرکز هنرهای نمایشی رادیو برای تجلیل از اساتید هنر نمایش ترتیب داده شده است. 

دهقان نیری همچنین اظهار داشت: ریشه‌ی هر تیتر در متن است و خصوصا در حوزه نمایش اگر اساتید برجسته‌ی ما و امثال آنها حضور داشته باشند مسلما بازده خوبی خواهد داشت. 

وی در ادامه عنوان کرد: به مناسبت شعار اقتصاد و فرهنگ از امسال هر فصل مربوط به بزرگداشت یکی از اساتید هنر است و این روند ادامه خواهد داشت. 

پس از سخنرانی دهقان نیری اولین کلیپ صوتی به همت اصغر دشتی برای حضار پخش شد. 

پس از کلیپ علیرضا نادری برای سخنرانی به جایگاه آمد این کارگردان و نویسنده گفت: زنده یاد محمود استاد محمد با همان بیماری درگذشت که پسر جوان من، پس از آن در هر کجا گفتگویی می‌شود می‌گویم این حرفها آخرین صحبت‌ها و خاطرات من با شماست و شاید وقتی از این در می‌روم دیگر برنگردم. 

وی در ادامه افزود: ما هزار سال است از کلمات جا مانده‌ایم دیگران میوه‌ی درخت کلمات را می‌چینند و تفاله‌اش را به همدیگر پرتاب می‌کنند در حالی شیره و عصاره‌ی میوه واژگان را چشیده‌اند. 

نادری در ادامه گفت: هر کس حرف خود را می‌زند اما کلمه را نمی‌گوید روحانیون و روشنفکران جامعه در میدان سخن خوب ظاهر می‌شوند ولی عمل نمی‌کنند تنها نویسنده‌ است که کلمات را می‌چیند و معنای واقعی تولید می‌کند.

لازم به ذکر است بگویم سال قبل که به دیدن محمود استاد محمد رفتیم حال بدی داشت و سرطان تمام وجودش را گرفته بود وقتی پرسیدم حالت چطور است؟ گفت همین روزهاست که از این در بیرون بروم.

وی حضار را برای احترام به روح استاد محمد به سکوت یک دقیقه‌ای در حالت ایستاده دعوت کرد.

پس از دو کلیپ صوتی و تصویری حسین پاکدل برای سخنرانی به جایگاه آمد و پس از قرائت متن بروشوری که برای نمایشنامه‌خوانی مرحوم استاد محمد نوشته بود جایگاه را ترک کرد، پس از پخش کلیپ تصویری که خانه مرحوم محمود استاد محمد را نشان می‌داد نادر برهانی مدیر دفتر ادبیات نمایشی به سخنرانی دعوت شد. 

برهانی گفت: همانطور که گفته شد این چهار فصل در سال 93 به ترتیب به بزرگداشت چهار استاد عرصه هنر به ترتیب فصل بهار استاد خسرو حکیم راوج، فصل تابستان مرحوم استاد محمود استاد محمد، پاییز مرحوم استاد اکبر رادی و در نهایت استاد محمد چرمشیر به همت مرکز هنرهای نمایشی رادیو صورت می‌گیرد. 

وی افزود: ماجرای چهار فصل از حدود سه ماه پیش آغاز شده که در مورد استاد محمود استاد محمد به شکل نمایشنامه‌های رادیویی اجرا شده است. هشت شبکه رادیویی در طول ده روز نمایش‌های رادیویی را برگرفته از نمایش‌های صحنه‌ای این استاد گرانقدر اجرا کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: برای افزایش حقوق و دستمزد نمایشنامه نویسان رادیویی که اجرت بسیار ناچیزی در مقایسه با تلویزیون دریافت می‌کنند قول مساعد گرفته شده است ضمن اینکه هدف ما ارتقا سطح کیفی نگارش است و این تشویقی است برای کسانی که قلم خوبی دارند ما آثار ضعیف و بی کیفیت را از این پس رد می‌کنیم چون این احترام به کسانی است که خوب می‌نویسند. 

پس از سخنان برهانی مانا استاد محمد فرزند ایشان به جایگاه آمد و پس از ایراد سخنانی در باب محبوبیت پدرش و جای خالی وی در خانه از ایجاد یک موسسه برای زنده نگه داشتن یاد و نام پدر و امورات مربوط به آن مرحوم خبر داد. 

وی در ادامه تصریح کرد: معیارهای من برای انتخاب این افراد دو چیز بود که اهل فرهنگ و هنر باشند و مورد اعتماد پدرند.

وی با اعلام نام این چهار نفر از اهالی فرهنگ و هنر گفت: برای تمام هنرمندان در عرصه هنر و تئاتر احترام قائلم اما از این چهار نفر خواستم مستقیما با من در ارتباط باشند مدیا کاشیگر، مسعود جعفری جزانی، جواد عاطفه و پرستو گلستانی کسانی بودند که همراهی مرا قبول کردند و از همه‌ی هنرمندان می‌خواهم ما را در این مسئولیت تنها نگذراند. 

پس از سخنان فرزند مرحوم استاد محمد امینی منشی برنامه از تخصیص سی میلیون ریال از صندوق موسسه هنرمندان پیشکسوت به عنوان کمک به نشر آثار مرحوم استاد محمد خبر داد. 

وی سپس از دهقان نیری و همسر زنده یاد اکبر رادی دعوت کرد تا برای اهدای نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌ی هنری به مانا استاد محمد به روی صحنه بیایند و مراسم با اهدای این جوایز به پایان رسید. 


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار