همسر شهید بابایی و نفیسه روشن از «درد مشترك» می‌گویند

برنامه «درد مشترك» پاسخی است به درخواست های متوالی مردم درخصوص پاسخ رسانه ملی و آیینه بودن رسانه در بازتاب اخبار و حمایت از مردم مظلوم غزه، جمعه 17 مرداد ساعت 16:15 نهمین قسمت خود را به روی آنتن فرستاد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو، در قسمت نهم و پایانی این برنامه، دكتر الهه راستگو، خانم حكمت همسر شهید بابایی و پسرشان حسین بابایی، امید معنوی، امیر پیرنهان، سرتیپ حبیب بقایی، خانم امدادی و دخترشان فاطمه كوچولو، پروانه مافی، سیدرضا نیری، مرضیه دباغ و نفیسه روشن در استودیوی برنامه حاضر شدند.

در بخش ابتدایی برنامه به پخش صدای مخاطبانی كه خود را در حمایت از مردم غزه، شریك میدانند و واگویه‌هایی از حسشان را نسبت به اقدامات رژیم صهیونیست بیان كرده بودند، پرداخته شد. همچنین برخی از پیامكهای مخاطبان پیرامون دو مورد «خطاب قرار دادن بانكی مون» و «سؤال چرا درد مردم غزه، درد مشترك است؟» خوانده شد. 

همچنین در خلال برنامه، انیمیشن «كودك و اشغالگر» اثری مشترك از كیانوش و داریوش دالوند كه در طی سالهای 86 تا 91 در جشنواره های سرزمین زیتون، امید كوتاه بلاروس و زیتون سرخ موفق به كسب جوایزی شده و در 52 قسمت به سفارش شبكه جهانی سحر تهیه شده بود، جایگزین هنری پخش تصاویر كودكان غزه شد.

نخستین مهمان این برنامه، دكتر الهه راستگو (عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران و عضو ستاد سازمانهای مردم نهاد شهر تهران) بود. وی ضمن اشاره به این نكته كه درد زنان، كودكان و مردم غزه، درد تمام ملت ما و درد انسانیت است، گفت: جا دارد امروز را كه روز خبرنگار است به تمام خبرنگاران تبریك بگویم و همچنین یاد و خاطره خبرنگارانی كه به پوشش اخبار غزه می پرداختند و شهید شده اند گرامی باد و روحشان شاد.

راستگو گفت: قرار است در صورت تصویب شدن در شورای شهر، نام خیابان و یا پاركی را در تهران به نام «كودكان غزه» نامگذاری كنیم. این اقدام بخاطر یادمان این كودكان و به یاد ماندن خاطرات این روزگار در اذهان است.

دومین مهمان این برنامه، همسر شهید بابایی خانم حكمت و پسرشان حسین بابایی بود كه به مناسبت 15 مرداد سالگرد شهادت آن شهید بزرگوار به برنامه دعوت شده بودند تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایشان، عقیده خود را درباره وضعیت فعلی مردم غزه و وظایف ملت در این زمینه بیان كنند. همسر شهید بابایی ضمن اشاره به بیست و هفتمین سالگرد شهادت این شهید بزرگوار، گفت: من با حضور مردم در مراسم سالگرد همسرم ناخودآگاه به یاد مردم غزه افتادم و با آنها كه الان خانواده های خود را از دست داده اند، اظهار همدردی كردم. رژیم صهیونیست باید بداند اتحاد جانی، قلبی و دلی مردم ایران با مردم فلسطین است.

همسر شهید بابایی ضمن بیان خاطره ای از این شهید سرفراز گفت:الان قضیه غزه، فصل مشترك است، درد مشترك است و قضیه خانواده های شهدا در این میان تمثیل مشترك دردهای بین مردم ایران و غزه است. همسر من یك نظامی بود و تكلیفش دفاع از آرمانهای انقلاب ولی مردم غزه كاملاً بی گناه به شهادت می رسند و این جنگ بسیار نابرابر است. به عقیده من اگر خانواده شهیدی را بتوانیم درك كنیم، خانواده شهیدان غزه و اوضاع و احوال آنان را می توانیم درك كنیم.

سرتیپ حبیب بقایی (فرمانده نیروی هوایی ارتش سابق و مشاور نظامی عالی مقام معظم رهبری) از دیگر مهمانان برنامه بودند كه گفت: مردم غزه، اسماعیل زمان خویش هستند و باید تبدیل به الگویی برای جهانیان شوند. وی به برخی از خاطرات شیرینی كه با شهید بابایی داشتند، اشاره كردند.

در بخش دیگری از برنامه، خانواده ایرانی امدادی (خانم مریم جعفری و دختر دو ساله شان فاطمه امدادی) حضور داشتند تا پیرامون قولی كه در برنامه روز چهارشنبه داده بودند مبنی بر امضاء گرفتن از نمازگزاران در نماز جمعه تهران، طومارنامه امضاء شده را با نگارش به دو زبان عربی و فارسی به برنامه آورده بودند و به نمایش گذاشتند.

خانم امدادی گفت: مردم در نماز جمعه امروز از این اقدام بسیار استقبال كردند مخصوصاً وقتی می دیدند كه این حركت كاملاً مستقل و به دور از همداستانی با نهادی خاص است. تمام هدف من و همسرم از تهیه این طومارنامه آن بوده كه گامی هرچند كوچك در حمایت از مردم فلسطین و غزه برداشته باشیم. به نظر من وقتی ملت غزه این همه امضای ایرانی را یكجا به نشانه حمایت از مظلومیتشان ببینند، در روحیه آنها هم تأثیر مثبتی می‌گذارد. 

مادر این كودك دو ساله یادآور شد: در تمام مدت امضا گرفتن از مردم، دختر دو ساله ام فاطمه همراه من  و پدرش بود و به نظر من، او هم به نوعی سهمش را در حمایت از كودكان غزه ادا كرد.

پنجمین مهمان این برنامه، پروانه مافی (فعال حوزه امور زنان و عضو هیأت علمی كمیته مدیریت دبیرخانه مجمع تشخیص) بود. وی گفت: گاهی موضوعی از سوز مشترك و عمق همه جانبه برخوردار است همانند همین صبر 66 ساله مردم فلسطین و غزه. به نظر ایشان مادران ایرانی و حتی مادران كشورهای همسایه و انسان دوست می توانند با تهیه نكردن اجناس از شركتهایی كه رژیم صهیونیست را حمایت میكنند، گامی مؤثر در مقاومت منفی بردارند و در این راستا سازمانهای مردم نهاد هم به آگاهی مردم خواهد پرداخت.

این فعال حوزه امور زنان خاطرنشان كرد: مردم فلسطین امیدشان را از دست نخواهند داد اما ببینید اظهار نظر برخی از سردمداران اروپایی را كه می گویند: چرا 4000 نفر را می كشید، همان 1500 نفر كافی است.... آیا به نظر شما این دفاع از تمامیت عرضی و انسانی است؟!

عضو هیأت علمی كمیته مدیریت دبیرخانه مجمع تشخیص خاطرنشان كرد: امیدوارم آتش بس در غزه منجر به آتش بس رسانه ای و فرهنگی و سیاسی سایر دولتها نشود و همچنان به حمایت هایشان ادامه دهند. همچنین در فضاهای مجازی و سایتهای اجتماعی هم بیانیه‌هایی تنظیم شده كه امیدوارم روز به روز به تعداد هواداران اضافه شود تا به همین ترتب مشتی محكم بر دهان استكبار جهانی و عامل ناخلفش، رژیم اشغالگر زده شود. بدین منظور برگزاری نشست ها، گردهمایی ها و تجمع های مردمی هم بی تأثیر نخواهد بود. 

از پیشنهاداتی كه خانم مافی ارائه داد می توان به گذاشتن كامنت های مردمی در فضای مجازی برای نتانیاهو و بانكی مون بود تا جهانیان قضیه نسل كشی وقیحانه آنها را تقبیح كنند. همچنین دومین پیشنهاد وی، مقابله با صهیونیست از طریق تحریم شركتهایی كه اسرائیل را حمایت می كنند، بود. سایتی با عنوان اتحادیه بین المللی سازمانهای حامی فلسطین را می توانید جستجو كنید و از شركتهایی كه با خرید از آنها كمكی مستقیم به رژیم صهیونیست دارد، خرید نكنید و بدین ترتیب گامی هرچند كوچك در حمایت از ملت مظلوم و ستمدیده برداریم.

ششمین مهمان برنامه، سیدرضا نیری (دبیركل مجمع خیرین سلامت كشور و رئیس هیأت مؤسسه خیریه عترت فاطمی) گفت: این مجمع در آینده ای نزدیك یك درمانگاه مجهز خیریه را در غزه تأسیس می كند. اما من تعجب می كنم چرا در رسانه ملی فقط صحبت از كشتگان غزه می شود و آماری مبنی بر كشتگان رژیم صهیونیست كه فلسطینیان و اهالی غزه با رشادتهای خود، زمین را از وجودشان پاك كردند، نمی پردازد؟ اینها همه از توفیقات مردم فلسطین و غزه است. من به جرأت می توانم بگویم: خط غزه، خط مقدم همه آزادیخواهان و مسلمانان و ایرانیان است.

هفتمین مهمانان این برنامه، امیر پیرنهان (ترانه سرا) و امید معنوی (خواننده) تیتراژ برنامه درد مشترک بودند که از نحوه آماده سازی این ترانه ها در طول یك هفته مطالبی را برای مخاطبان بیان كردند و اینكه این چهار اثر از مرحله سرودن ترانه تا آماده سازی نهایی تنها یك هفته طول كشیده و تمام تیم در این مدت مشغول تهیه و تولید و رساندن به موقع آن برای پخش بودند.

ترانه سرا و خواننده این آثار اعلام كردند: خوشحالیم به نوبه خود حمایتمان از مردم غزه را بدین ترتیب اعلام داشتیم. ترانه های «صدای دنیا»، «باریكه غزه»، «بچه ها» و «داد مظلوم» كه آهنگسازی و تنظیم آن را باربد زارع و صدابرداری آن را پرویز حسن زاده به عهده داشتند، از ترانه هایی بود كه در طول این نه قسمت از برنامه «درد مشترك» به روی آنتن رفته و مخاطبان بسیاری را علاقه مند كرده بود و به همین منظور قرار شد این ترانه ها بر روی سایت شبكه گذاشته شود تا مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

پیرنهان خاطر نشان كرد: قضیه غزه با تمام دلخراش بودنش، دستمایه عاطفی شگفت انگیزی را رقم زد. اشعار این ترانه ها یكی یكی به ذهنم خطور می كرد و به نظر من این اقدام از دادن بیانیه به جهانیان اثرگذارتر است چون دهان به دهان می چرخد و زمزمه می‌شود.

قرار شد با حمایت روابط عمومی شبكه دو، این چهار ترانه از شنبه 18 مرداد با عنوان كلی «همصدای غزه» بر روی سایت شبكه قرار گیرد.

از دیگر میهمانان این برنامه، مرضیه دباغ (از مبارزان انقلابی) بود كه به بیان خاطراتی از هشت سال دفاع مقدس و شباهت آن با جنگ میان كشورهای همسایه اشاره كرد. ایشان با كسالتی كه داشتند در استودیوی برنامه حاضر شدند و به مسائل تطبیقی وضعیت غزه و حالتی كه مردم آن منطقه با آن روبرو هستند، اشاره كرد.

این مبارز انقلابی و بانوی فعال گفت: اگر قبول داریم كه «هل من ناصر ینصرنی» و قضیه صحرای كربلا یك واقعه تاریخی است، باید بدانیم همان آیه، مصداق فعلی باریكه غزه است چون در برابر ناملایمات صبر پیشه كرده اند. اشك می ریزند اما داد و فریاد نمی كنند. اینها مادران تعالی یافته غزه هستند.

مرضیه دباغ خاطرنشان كرد: گاهی اقداماتی از دست ملتها برمی آید كه دولت ها از انجام آن قاصرند چرا كه مسائل سیاسی از بروز و وقوع یك سری حقایق جلوگیری می‌كند.

نفیسه روشن  آخرین میهمان این برنامه بود. وی درباره مصائب مردم غزه گفت: من این روزها با دیدن تصاویر دلخراش غزه و بلایی كه بر سر این ملت مظلوم آمده، سخت رنجیده خاطرم و معتقدم كار از حقوق و حقوق بشر و همبستگی كشورها گذشته است، باید همبستگی دلها در میان باشد. این همبستگی در میان مسلمانان دنیا می تواند حامی مردم مظلوم غزه باشد. در حقیقت من به تلاشهای مردمی بیشتر دل می بندم تا داعیه های دولتی.

وی ابراز كرد: من به نمایندگی از جامعه هنری در این برنامه حاضر شدم تا به نوعی حمایت این قشر از مردم را اعلام كنم. طبق گفته عمو پورنگ تا امروز پانزده هزار نفر عضو كمپین كودكان برای كودكان به نشانی www.gaza2014.ir شده اند. من به نوبه خود در دو وبلاگ ثبت نام كرده و حمایت خود را بدین گونه اعلام كردند. من دیروز در مراسم سفیران صلح هم شركت كردم تا به نوعی حمایت اقشار هنرمند ایرانی را به گوش جهانیان برسانم چرا كه با تماشای تصاویر كودكان غزه، اظهار درماندگی و استیصال به من دست می دهد. به نظر من تهیه و پخش چنین برنامه هایی تداوم پیام انسانی به جامعه جهانی است چرا كه به نوعی فرهنگ سازی است و در نهایت باید بگویم این جنگ، جنگی نابرابر است. بد نیست بدانید فلسطینیان هم در این روزها سربازان رژیم غاصب را مورد هدف قرار می دهند و می كشند اما آنها فقط با نظامیان رو در رو هستند در حالیه رژیم اشغالگر برایش نظامی و غیر نظامی فرقی نمی كند او تمامی اهالی غزه را هدف گرفته است.

در فواصل برنامه هم ترانه های صدای دنیا، باریكه غزه، بچه ها و داد مظلوم توسط امید معنوی در استودیوی برنامه اجرا شد.

برنامه «درد مشترك» كاری از گروه خانواده شبكه دو سیما و به تهیه كنندگی ایوب سلیمی و حسین قربانی بود كه پاسخی به درخواستهای متوالی مردم درخصوص پاسخ رسانه ملی و آیینه بودن رسانه در بازتاب اخبار و حمایت از مردم مظلوم غزه بود. نهمین قسمت و در نهایت قسمت پایانی این برنامه، جمعه 17 مرداد ساعت 16:15 به مدت سه ساعت بر روی آنتن شبكه دو رفت كه بخشی از برنامه نیز در زمان‌های مختلف از شبكه سه و جام جم به روی آنتن رفت.  
 
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.