باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

بحران روغن "پالم" و ابهام در برخورد با متخلفان/ کدام دستگاه‌ها پاسخگوی تهدید سلامت غذایی مردم هستند؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان از تکلیف این کمیسیون به دستگاه‌های متولی برای جمع‌آوری لبنیات حاوی روغن پالم از سطح کشور و برخورد با شرکت‌های متخلف خبر داد.

به گزارش‌خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سانحه هواپیمای 140، جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه، بسته دولتی‌ها جهت خروج غیرتورمی از رکود، طرح تکریم بانوان شهرداری تهران، رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه پیرامون پرونده هسته‌ای ایران و... را شاید بتوان مهم‌ترین عناوین خبری رسانه‌های کشور در چند وقت اخیر دانست؛ البته به لیست مذکور باید نام یک روغن را هم افزود؛ روغنی که "پالم" نام دارد و این روزها چند سازمان و نهاد و کارخانه را به جان هم انداخته است.
 
اوایل هفته گذشته بود که وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر با هشدار به مردم در خصوص مصرف شیر پرچرب، وجود پالم در این نوع شیر را تایید کرد و از ارائه گزارش مربوطه به رییس جمهور خبر داد.

این تایید و هشدار وزیر بهداشت کافی بود تا سیل واکنش‌ها و اتهام‌زنی‌ها در فضای رسانه‌ای جاری شود و هر مسئول و سازمانی دیگری را به اهمال و قصور متهم کند.

کارخانه‌های لبنی و دامداران نخستین گروهی بودند که با توجه به اقتضای کار خود به افشاگری وزیر بهداشت واکنش نشان دادند، این کارخانجات هر کدام با منکر شدن وجود روغن پالم در محصولاتشان، کارخانه و صنایع رقیب را به استفاده از پالم متهم کردند.

اما پالم که اینگونه صنایع لبنی را به تخاصم کشانده است، یک نوع گیاه روغنی است که در کشورهای جنوب شرق آسیا می‌روید؛ مالزی بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این روغن محسوب می‌شود که ایران هم در سال‌های اخیر به دلیل ارزانی به یکی از بازارهای پرمصرف این روغن تبدیل شده‌است.

روغن پالم به دلیل میزان بالای اسیدهای چرب اشباع شده موجب بالا رفتن کلسترول خون و در نهایت بروز سکته‌های قلبی می‌شود، از همین رو به موجب استانداردهای مورد تایید سازمان جهانی بهداشت استفاده از این روغن در محصولات غذایی ممنوع است.

اما از ذکر مضرات پزشکی روغن پالم که بگذریم به بحث جنجالی کشمکش‌هایی می‌رسیم که این روزها فضای رسانه‌ای کشور را  عطرآگین کرده است، کشمکش‌هایی که با افشاگری وزیر بهداشت پیرامون استفاده برخی کارخانجات لبنی از روغن پالم در محصولاتشان آغاز شد و این روزها حتی به راهروهای بهارستان نیز کشیده شده است.

محمد قبله دبیر انجمن صنایع لبنی نخستین مسئول صنفی بود که به اظهارات وزیر بهداشت واکنش نشان داد و با بیان اینکه هیچ کارخانه‌‌ای را سراغ ندارم که از چربی گیاهی به جای چربی حیوانی در تولید شیر پرچرب استفاده کند، تلویحا وزیر بهداشت را به تشویش اذهان عمومی متهم کرد و گفت: اگر وزارت بهداشت از وجود کارخانه‌‌های متخلف مطلع است باید فورا جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد.

قبله که گویا به شدت از اظهارات وزیر بهداشت در خصوص وجود روغن مضر پالم در صنایع لبنی مکدر شده بود طی نشست خبری خود گفت: وزارت بهداشت در سال 68مجوز استفاده از روغن پالم را صادر کرده است.

اما واکنش به اظهارات وزیر بهداشت تنها منحصر به مسئولان صنفی صنایع لبنی نبود، بلکه رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با انتقاد از وزیر بهداشت به دلیل رسانه‌ای کردن بحث آلودگی شیر‌ها و ماست‌های پرچرب به روغن پالم، اینگونه اظهارات را تعجب‌برانگیز و زمینه ساز آسیب رساندن به منافع ملی و صادرات مواد لبنی دانست.

 رجایی اگرچه استفاده از روغن پالم را موضوع جدیدی ندانست اما از پی‌گیری این موضوع در کمیسیون کشاورزی طی جلسه‌ای ویژه خبر داد.

 اما در همین زمینه، "رحمت الله حافظی" رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اضافه نمودن روغن پالم به شیر به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست، گفت: این اقدام سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می‌کند و لازم است وزارت بهداشت و درمان مداخله جدی برای نظارت داشته باشد.

"درحال حاضر واردات کل روغن‌ها به کشور از یک میلیون تن عبور کرده که متاسفانه ۵۰ درصد آن روغن پالم است"؛ این بخشی از اظهارات دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو است؛ وی با اشاره به شناسایی 9 برند متخلف در استفاده از روغن پالم در تهران به نمونه برداری بازرسان سازمان متبوع خود از تولیدی‌های محصولات لبنی اشاره کرد و بر معرفی متخلفان به دستگاه قضایی تاکید کرد.

دیناروند همچنین از استراتژی بلند مدت وزارت بهداشت برای کاهش سطح واردات روغن پالم هم سخن گفت و اظهارداشت، امسال سقف واردات روغن پالم ۳۰ درصد، سال آینده ۱۵ درصد و سال ۹۵ حداکثر ۱۰ درصد خواهد بود.

بالا گرفتن بحث‌ها پیرامون استفاده برخی کارخانجات لبنی از روغن پالم موجب شد تا وزیر بهداشت که خود آغازگر این بحث مناقشه‌آمیز بوده است، در حاشیه  افتتاح طرح اورژانس ‏هوایی، باردیگر به این موضوع گریزی بزند و از ارسال اسامی شرکت‌های متخلف به قوه قضاییه و پلمپ برخی کارخانجات لبنی خبر دهد.

اما سوالی که اکنون اذهان عمومی را به خود معطوف کرده آن است که مسئولان و مقامات وزارت بهداشت که خود در مفتوح کردن پرونده روغن پالم نقش اول را برعهده داشتند، چرا به صدور مجوز جهت ورود این روغن زیانبار آن هم در گستره وسیع رضایت دادند؟ مگر اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت مسئول صدور مجوز جهت واردات محصولات غذایی نیست؟ از سویی دیگر فعالان صنایع لبنی نیز این سوال را مطرح می‌کنند که با وجود کاربرد وسیع روغن پالم در صنایع و محصولات مختلف چرا وزارت بهداشت تنها دست بر روی صنایع لبنی گذاشته است؟

اما دیروز که نمایندگان مجلس پس از دوهفته تعطیلات تابستانی و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود به بهارستان بازگشته بودند، در معرض انبوه سوالات اصحاب رسانه قرار گرفتند که طبعا مسئله روغن پالم و استفاده از آن در صنایع لبنی نیز در لیست سوالات پرتعداد خبرنگاران از نمایندگان بویژه نمایندگان کمیسیون بهداشت قرار داشت.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران علاوه بر اشاره به دستور لاریجانی برای بررسی موضوع استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی به دلیل تهدید سلامتی مردم، پای یک سازمان دیگر را هم به بحث داغ روغن پالم کشاند؛ سازمان ملی استاندارد همان سازمانی است که از منظر رییس کمیسیون بهداشت مجلس در ماجرای روغن پالم مرتکب اهمال و قصور شده است.

همچنین موسی قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت در این رابطه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: عصر روز گذشته با حضور معاونین وزارت بهداشت، معاون غذا و دارو و رییس سازمان استاندارد جلسه‌ای فوری به منظور بررسی روغن پالم در لبنیات برگزار شد.
 
وی تصریح کرد: قرار شد دستگاه‌های متولی تا پایان امروز لبنیات حاوی روغن پالم در بازارهای سطح کشور را جمع‌آوری کنند و با شرکت‌های متخلف برخورد شود.
 
نماینده آستانه اشرفیه در ادامه تصریح کرد: روزانه 50 درصد روغن‌های مصرفی در کشور روغن پالم است.
 
وی گفت: روغن پالم به دلیل داشتن اسید چرب اشباع‌شده مضر بوده ولی در بستنی، پنیر، شکلات و .... مصرف می‌شود.
 
قربانی با بیان اینکه مصرف روغن پالم در لبنیات ممنوع است، گفت: البته سرخ کردن تخم‌مرغ با روغن پالم به اندازه مصرف 10 روز لبنیات پالم‌دار مضر است.
 
سخنگوی کمیسیون بهداشت در ادامه از ضعف نظارتی دستگاه‌های متولی در این  امر انتقاد کرد و گفت: اینکه وزیر بهداشت می‌گویند برخی کارخانه‌های لبنی از این فضا سو استفاده کرده‌اند این مربوط به ضعف نظارت است.
 
وی تصریح کرد: اگر سیستم نظارتی درست عمل می‌کرد نیازی به این بحث‌ها نبود می‌توانستند از طریق بازوهای نظارتی و قوه‌ قضاییه بحث را به اتمام برسانند.
 
قربانی در پایان گفت: به هر حال کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع را پیگیری می‌کند و نباید اجازه تخلف داده شود.

اما فارغ از کشمکش‌ها و اتهام‌زنی‌های متداولی که در زمان وقوع بحران‌هایی این‌چنینی در میان مسئولان دولتی، پارلمانی و صنفی جاری و ساری می‌شود، موضوع مهم، تضمین امنیت موادغذایی مورد استفاده مردم است که گویا این موضوع مهم در ماجرای روغن پالم اسیر چنبره بوروکراتیک مرسوم شده است؛ البته مسئولان ذی‌ربط باید بدانند که ماجرای افزودن وایتکس به شیرهای پاستوریزه که دو سال پیش در فضای رسانه‌ای انعکاس یافت هنوز از خاطر مردم پاک نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: پالم ، روغن ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار