در نطق هفتگی

مالکی: از تلاش برای باقی ماندن در سمت نخست وزیری دست نمی‌کشم/ از رئیس جمهور شکایت می‌کنم

نخست وزیر عراق در سخنان هفتگی خود رئیس جمهور این کشور را به نقض قانون اساسی متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، نوری المالکی در سخنان هفتگی خود گفت: روند سیاسی عراق با چالش ها و بحران های خطرناکی در طول سالهای گذشته روبرو بوده است و نزدیک بود این بحران ها نظام سیاسی جدید این کشور را به فروپاشی بکشاند و بار دیگر دوران استبدادی و سرکوب در عراق زنده شود. ما به یاری خداوند و حمایت ملت عراق و نیروهای سیاسی ملی با التزام به قانون اساسی این کشور توانستیم طرح های مشکوک را که خواهان خیر و خوشی برای دولت و ملت عراق نیستند از بین ببریم. من در سخنان سابق خود درباره خطرناک بودن عبور از قانون اساسی عراق هشدار داده بودم، قانونی که ملت عراق در یک همه پرسی تاریخی به آن رای داده است. من همچنین درباره نادیده گرفتن موضوعات مرتبط به انتخابات هشدار داده بودم چرا که نادیده گرفتن این موضوعات به معنای مصادره کردن حقوق شهروندان عراقی است که در انتخابات پارلمانی این کشور برای انتخاب نمایندگان خود در قوه مقننه و مجریه شرکت کرده بودند. 

من بر اساس مسئولیت های ملی،قانونی، اخلاقی و شرعی و اطلاع داشتن از اوضاع سیاسی،امنیتی،اجتماعی و اقتصادی عراق به رئیس پارلمان و رئیس جمهور کشور و دادگاه فدرال عراق درباره خطرناک بودن عبور از قانون اساسی و نادیده گرفتن این قانون در این مرحله حساس و دشوار کشور هشدار دادم و با این وضع اوضاع امنیتی در عراق بدتر خواهد شد و باید شاهد حوادث بدی در کشور باشیم که زیان های سنگینی به منافع عالی ملت عراق وارد کند.

وی افزود: ای ملت عراق! امروز در برابر چالشی قرار داریم که خطرناک بودن آن بیشتر از همه چالش ها و بحران های سالهای گذشته این کشور است. رئیس جمهور عراق دو بار قانون اساسی این کشور را نقض کرد. نخست این که وی موعد مکلف شدن بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی برای اعلام نخست وزیر پیشنهادی را تمدید کرد. این موعد روز پنجشنبه گذشته پایان یافته بود. دوم این که رئیس جمهور به صورت عامدانه با مکلف نکردن ائتلاف دولت قانون برای اعلام نامزد نخست وزیری، قانون اساسی عراق را نقض کرد.

 ائتلاف دولت قانون بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی عراق بوده و خود را در نشست نخست پارلمان این کشور بر اساس رای دادگاه فدرال ثبت کرده است. من امروز به صورت رسمی شکایتی را در اختیار دادگاه فدرال علیه رئیس جمهور قرار می دهم چرا که وی قانون اساسی عراق را بر اساس منافع سیاسی و اولویت دادن به منافع برخی ها به زیان منافع عالی ملت عراق نقض کرده است. از رئیس پارلمان عراق می خواهم این قوه به وظایف قانونی در بازخواست رئیس جمهور به دلیل نقض آشکار قانون اساسی عمل کند.

نوری المالمی در ادامه بیان داشت: ای ملت بزرگ عراق، امروز از در این شرایط استثنایی از شما می خواهم احتیاط و هوشیاری بیشتری داشته باشید. آنچه که امروز عراق با آن روبروست بسیار پیچیده و خطرناک است. چنین اقدامات رئیس جمهور کودتا علیه قانون اساسی و روند سیاسی عراق در کشوری تحت حاکمیت نظام دموکراتیک و فدرال است. اقدام رئیس جمهورعراق در نقض عامدانه قانون اساسی این کشور پیامدهای خطرناکی برای وحدت،حاکمیت و استقلال عراق به همراه خواهد داشت و روند سیاسی این کشور را وارد مسیر تاریکی خواهد کرد.

 اقدام وی در نقض قانون اساسی عراق به معنای آن است که از امروز به بعد دیگر برای قانون اساسی عراق تعهد و حرمتی وجود نخواهد داشت. مسئولیت های ملی و تاریخی ایجاب می کند همه شهروندان عراقی با همه وابستگی های سیاسی و قومی خود حضور موثر، قوی و آگاهانه برای به شکست کشاندن تلاش های نادیده گرفتن آشکار قانون اساسی این کشور داشته باشند.

 نقض قانون اساسی به از بین رفتن وحدت ملی عراق و از بین رفتن تجربه دموکراسی این کشور منجر خواهد شد.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: از نیروهای مسلح عراق و نیروهای داوطلب مجاهد و نیروهای غیور عشایر می خواهم در مواضع خود باثبات باشند و قاطعانه با نیروهای گروهک تروریستی داعش و سیاستمداران متحد این گروه در عراق برخورد کنند. این سیاستمداران علیه ملت عراق اعلام کردند.

ما بر توکل بر خداوند و اراده مخلصانه ملت عراق و نیروهای مسلح این کشور کاملا اطمینان داریم که تروریست ها را از بین می بریم و روند نقض قانون اساسی را در کشور متوقف می کنیم. ما خوشبین هستیم و می دانیم که در نبرد دفاع از قانون اساسی پیروز خواهیم شد. این نبرد متعلق به همه عراقی هاست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار