خالد مشعل:

همواره با ایران در تماس هستیم/ نتانیاهو در جنگ شکست خورد

خالد مشعل، مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس بر درخواست های این جنبش برای رسیدن به توافق آتش بس پایدار در مناقشه با اسرائیل به ویژه لغو محاصره غزه تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "خالد مشعل" در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آتش بس 72 ساعته که با اسرائیل درباره آن توافق حاصل شد یکی از شیوه ها یا تاکتیک هایی است که با هدف به نتیجه رساندن مذاکرات و کمک رسانی بشر دوستانه صورت می گیرد. 

وی گفت: هدفی که ما دنبال می کنیم این است که درخواست های فلسطینی ها بر آورده شود و نوار غزه بدون محاصره به زندگی ادامه دهد .

این رهبر حماس افزود: ما بر این هدف تاکید داریم و در صورت تعلل اسرائیل و ادامه حملات، حماس و دیگر گروه های فلسطینی برای مقاومت در غزه و در صحنه سیاسی و رویارویی با هر نوع احتمالی آماده هستند .

خالد مشعل، رهبر در تبعید حماس در قطر مستقر است و این اظهارات را در حالی بیان کرد که فلسطینی ها از آتش بس 72 ساعته در نوار غزه خبر دادند.

اسرائیل  اعلام کرد پیشنهاد مصر را درباره آتش بس 72 ساعته  پذیرفته است.
خالد مشعل به مدت یک ساعت در محل اقامت خود در دوحه که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، به پرسش های فرانس پرس پاسخ داد.

خالد مشعل که با لحنی آرام صحبت می کرد، همواره بر لغو محاصره غزه تاکید کرد. خالد مشعل گفت: این درخواست خیال پردازانه نیست چون این حق مردم فلسطین است که بدون محاصره زندگی کنند محاصره ای که آنها را گرسنه نگه می دارد و نمی توانند غزه را ترک کنند. راه های نوار غزه باید باز شود تا دو میلیون فلسطینی بتوانند مانند دیگر ساکنان جهان سفر کنند، مداوا شوند و در خارج تحصیل کنند .
   
مشعل افزود: یکی از نتایج جنگ این است که موضوع بازگشایی گذرگاه ها در دستور کار منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است .

وی درباره تلفات انسانی فلسطینی ها ( حدود 2000 نفر که اغلب آنها را غیر نظامیان به ویژه کودکان تشکیل می دهند ) اعلام کرد هیچ ملتی بدون پرداخت هزینه از اشغالگری رها نشده است. 1.5 میلیون الجزایری و سه میلیون و 200 هزار ویتنامی در جنگ با استعمار کشته شدنند .
  
***  نتانیاهو در جنگ شکست خورده است
رئیس دفتر سیاسی حماس معتقد است یکی دیگر از نتایج جنگ این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در زمینه نظامی شکستی را متحمل شده است .

وی گفت: نتانیاهو بعد از شکست در زمینه نظامی تلاش می کند دست بالا را بگیرد. او با یک بحران داخلی رو به رو است و تلاش می کند با مذاکره آنچه را که در زمینه نظامی به آن نرسیده است، به دست آورد .
  
به گفته خالد مشعل، نخست وزیر اسرائیل از توان مقاومت فلسطین غافلگیر شد.

مشعل گفت: برگزاری تظاهرات در سطح جهان و ابراز خشم از جنایات اسرائیل نتانیاهو را وادار کرد ارتش را از نوار غزه خارج کند .

وی افزود: نتانیاهو با این دیدگاه خود رو به رو است که عملیات ارتش به نتیجه نرسید و نتوانست برای اسرائیلی ها امنیت به ارمغان آورد. او به علاوه با فشارهای بین المللی برای متوقف کردن جنگ رو به رو است .

خالد مشعل در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حماس آماده است با اسرائیل درباره صلح مذاکره کند، اعلام کرد از دیدگاه اسلام مذاکره با دشمن قانونی است اما هدف مذاکره باید برقراری صلح باشد که در مورد اسرائیل این چنین نیست .
   
*** حماس متحدان خود را حفظ کرد
خالد مشعل درباره روابط حماس با متحدان سنتی خود ایران و حزب الله شیعی لبنان اعلام کرد تماس با دو طرف، هرگز متوقف نشده است.

وی گفت: ما قبل و بعد از جنگ با ایران در تماس هستیم و روابط ما با حزب الله قطع نشده است. در سال های اخیر اختلافاتی به ویژه درباره سوریه ایجاد شده بود اما روابط ما همچنان برقرار است .

مسئول دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه آنچه که ما را متحد می کند مبارزه علیه اشغال گری اسرائیل است خاطر نشان کرد این جنبش با رژیم دمشق رابطه ندارد .

خالد مشعل که قبل از مناقشه سوریه در دمشق مستقر بود، از حمایت و نقش مهم و بی نظیر قطر قدردانی اعلام کرد حضور او در دوحه باری بر دوش قطر نیست.

خالد مشعل در نهایت اعلام کرد آشتی فلسطینی ها هنوز کامل نشده است اما گام به گام به جلو می‌رود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار