تاجیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

اهداف آمریکا از حمله به داعش/ اقدامات و مقاصد آمریکا متناقض است

سفیر سابق ایران در اردن گفت: احتمالات قوی در مورد اهداف حمله آمریکا به داعش، انحراف افکار عمومی از جنایات غزه، برخوردهای مذهبی و دوگانه و برنامه بازگشت آمریکا به عراق است.

"نصرت‌الله تاجیک" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حملات نظامی آمریکا به اماکن تحت تسلط تروریست‌های داعش گفت: براساس مطالعات بنده حجم خسارت‌ها و کشته‌ها هنوز عنوان نشده و فقط ادعا شده که به چند خودرو حمله شده و مشخص نیست در این حمله چقدر خسارت به داعش وارد شده است.

سفیر سابق ایران در اردن تاکید کرد: اگر مشخص شود بر اثر این حمله مثلا 60 خودرو و یا تعداد قابل توجهی منهدم شده، آن وقت می‌توانیم بگوییم این حمله جدی است! ولی اگر این طور نباشد و آماری از خسارات یا کشته‌ها منتشر نشود شائبه نمایشی بودن حملات آمریکا را تقویت پیدا می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه اهداف آمریکا از حمله به داعش روشن نبوده و متناقض است، اظهار داشت: اقدامات و مقاصد آمریکا با یکدیگر هم‌خوانی ندارد، زیرا مقاصد گوناگونی از این حملات را می‌توان احتمال داد، این احتمالات شامل انحراف افکار عمومی از جنایات غزه، برخوردهای مذهبی و دوگانه و احتمال برنامه بازگشت آمریکا به عراق است.

تاجیک با اشاره به اینکه اصل حرکت حمله به داعش به خوبی شفاف نیست و علایم و اهداف متناقضی وجود دارد، تصریح کرد: برخی منابع مطالعاتی اشاره به استاندارد دو گانه می‌کنند.

وی افزود: آن جایی که رژیم صهیونیستی مردم غزه را مورد حمله قرار می‌دهد، آمریکا فقط به محکومیتی خفیف بسنده می‌کند، ولی در مورد داعش که عده‌ای از ایزدی‌ها، که یک طایفه‌ای از مسیحیان هستند، مورد حمله داعش قرار می‌گیرند، آمریکا عکس العملی این چنینی نشان می‌دهد و این، هم شائبه برخورد دوگانه و هم برخود مذهبی را تقویت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت سیاست‌های آمریکا در مورد داعش کم است، گفت: اگر بپذیریم که داعش از طریق نیروهای منطقه‌ای تقویت شده و این نیروهای منطقه‌ای از هم‌پیمانان آمریکا هستند، این بعید است که داعش بدون نظر آمریکا فعالیت خود را شروع کرده و تقویت شده باشد.

تاجیک تاکید کرد: شفافیت در اقدام آمریکا وجود ندارد! اهداف مشخص نیست و علایمی که بروز داده می‌شود متناقض است چنانچه روزنامه الاهرام به نقل از کتاب خاطرات هیلاری کلینتون نوشته بود، داعش را آمریکایی‌ها درست کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر این ادعا درست باشد، حمله به داعش یک علامت متناقض و بیانگر این است که آمریکا سیاست شفافی در مورد عراق و خاورمیانه ندارد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با تاکید بر اینکه هر دو نوع این کشتارها (مسلمانان و ایزدی‌ها) محکوم است، گفت: در مورد احتمال برخود مذهبی و دوگانه آمریکا گفته می‌شود چرا آنجا که مسلمانان در عراق و یا غزه کشته می‌شوند آمریکا عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، ولی در این جا که طایفه ایزدی کشته می‌شوند، آمریکا آنان را مورد حمایت قرار می‌دهد.

شایان ذکر است؛ گروهک تروریستی داعش از شاخه‌های القاعده، پیش از این با حمایت‌های ویژه آمریکا در سوریه مشغول عملیات تروریستی بوده است، و پس از آنکه بشار اسد برای ریاست جمهوری انتخاب شد، هیلاری کلینتون گفت: مخافین بشار باید تجهیز شوند.

پس از سخنان کلینتون بود که تروریست‌های داعش برای تجهیز منابع تسلیحاتی خود، به پادگان‌های موصل حمله کردند و بدون درگیری جدی همه خودروها و سلاح‌های آن را تصاحب کردند.

علت عدم درگیری جدی بین داعش و نظامیان موصل، خریداری فرماندهان این پادگان‌ها توسط حامیان داعش، و بعثی بودن آنها ذکر می‌شود.

همچنین آنها برای تامین منابع مالی خود بانک‌های شهرهای مورد حمله را غارت کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، حمله آمریکا ، isis
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار