استفاده از اسامی لاتین و نامانوس برای مجتمع های تجاری و مسکونی در جامعه افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ صاحبان هر ساختمان سعی دارند زیباترین و بهترین اسم را برای آن انتخاب کنند.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی فارس گفت: با توجه به قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین نامه نظارت بر اماکن عمومی، به نامهایی مجوز داده می شود که فارسی و موافق با مضامین عفت عمومی باشد.

سرهنگ خدابخش اکبری افزود: همچنین طبق این قانون موارد زیر واژه بیگانه محسوب نمی شوند:

1- افرادی که دارای گویشهای محلی یا اقلیتهای مذهبی شناخته شده در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند می توانند در مناطق خاصی که سکونت دارند از این اسامی و گویشها استفاده کنند.

2- برخی از شرکتهای خارجی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند.

3- برخی از کالاها و اقلامی که در سطح بازار، جنبه بین المللی دارند.

4- واژه های بیگانه که از دیرباز وارد زبان فارسی شده یا برخی از مفاهیم فقهی و دینی که زبان ما برگرفته از آنهاست و فرهنگستان زبان فارسی معادلی برای آنها تعیین نکرده است.

وی ادامه داد: مطابق قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین نامه اجرایی این قانون در صورتی که اسامی اماکن تجاری، فارسی نباشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آن، شهرداریها، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره نظارت بر اماکن عمومی و نیروی انتظامی موظف به تغییر نام آن اماکن هستند.

این مسوول در خصوص اینکه اگر اسامی اماکن مسکونی فارسی نباشد گفت: موردی ندیده ام که سازمانی متولی این قضیه باشد و این یک خلا قانونی است که لازم است دولتمردان یا نمایندگان مجلس با ارائه لایحه یا طرحی به این قضیه بپردازند.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: افزایش ، اسامی ، نامانوس ، اماکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.