فارن افرز:

پیامدهای ناخواسته اقدام اوباما در دخالت نظامی در عراق

"فارن افرز" در تحلیلی به قلم "استیون سایمن" نوشت، اقدام اوباما در صدور مجوز عملیات هوایی جنگنده های آمریکایی ضد داعش می تواند پیامد های ناخواسته ای برای آمریکا داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا مجوز حملات هوایی محدود به شبه نظامیان در عراق را با هدف متوقف کردن پیشروی داعش به سمت اربیل جایی که شمار زیادی از اتباع ، دیپلمات ها و نیروهای نظامی آمریکا در آن مستقرند صادر کرد. وی همچنین قول داد به آوارگانی که در پی پیشروی داعش از محل زندگی خود آواره شده اند کمک کند.

این حملات طیف گسترده ای از پیامدهایی ناخواسته در پی دارد که برخی تقریبا قابل مدیریت هستند اما بیشتر آنها نه. به رغم اینکه اوباما با دقت توجیه این حملات را مشخص کرده است یعنی حفاظت از اتباع آمریکا و کمک به اقلیت ها، این دولت عراق است که به طور ناخواسته از فواید این حملات بهره می‌برد. 

دوم این حملات هوایی به طور مشخص تمایل آمریکا به حمایت از اقلیت کرد عراق را نشان می دهد. این حمایت آمریکا با این حال نه تنها داعش را تضعیف خواهد کرد بلکه به نظر می رسد آسیب هایی نیز به مردم عراق وارد خواهد کرد.

در این گزارش ادعاشده: سوم، حملات هوایی بدون شک اهل سنت را ضد فرق دیگر متحد خواهد کرد و حمایت از داعش را افزایش خواهد داد و همزمان تنفر از آمریکا را کاهش خواهد داد. 

چهارم، این دخالت احتمالا موجب پیچیده تر شدن مناسبات میان آمریکا و متحدانش در حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات می شود.

منتقدان هر گونه دخالت آمریکا در منطقه خلیج فارس را موجب تقویت منافع ایران و دور شدن آمریکا از منافع مشترکش با کشورهای حوزه خلیج فارس می دانند. این درحالی است کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت به دنبال روش های افراط گرایانه هستند که از نقطه نظر واشنگتن منطقه را به شدت ناآرام خواهد کرد.

در نهایت از نقطه نظر نظامی، حمله نظامی نیز هیچ منفعتی برای آمریکا نخواهد داشت. توان آتش آمریکا زمانی موثر است که نیروها متمرکز باشند با این حال داعش نیروهای خود را پراکنده نگه می دارند و آنچه در این درگیری از بسیار مهم است این است که داعش هیچ تاسیسات، انبار یا دیگر دارایی های ندارد که آمریکا بتواند نابود کند. در این نبرد، توان هوایی آمریکا می تواند موثر باشد با این حال پیروزی در این نبرد نیازمند استفاده ترکیبی از نیروهای زمینی و هوایی است و آمریکا در حال حاضر توان تامین نیروهای زمینی را ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار