رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در جمع سفرای ایران در کشورهای جهان:

دستگاه دیپلماسی به توسعه گردشگری کمک کند/ رایزنان فرهنگی سفیر میراث فرهنگی می شوند

امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای استفاده از 80 رایزن فرهنگی در 60 کشور دنیا در جهت اهداف سازمان میراث فرهنگی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

به گزارشحوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جمع سفرا و مسئولین دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشوربا تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی باید به توسعه گردشگری کمک کند از برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار با حضور 30 تن از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در تهران خبر داد و افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضاء خواهد رسید، 80 رایزن فرهنگی کشورمان در 60 کشور برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همکاری خواهند کرد.

معاون رییس جمهور در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسائل گردشگری و حل مشکلات این حوزه، گفت: با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری در اواخر سال 1392 ابلاغ شد و در آن بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی برای رشد و توسعه کشور، ایجاد اشتغال، حل مشکلات اقتصادی و کنترل تورم تاکید شده است و با عنایت به نامگذاری سال جاری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سازمان میراث فرهنگی در هر دو عرصه توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی دارای ظرفیت‌های مناسب و مسئولیت‌های مشخصی است.

سلطانی فر ادامه داد: ما در بخش گردشگری دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در کشور هستیم، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و زیارتی کشور شرایط خوبی را برای توسعه گردشگری فراهم آورده است که در صورت ایجاد هماهنگی و رفع محدودیت‌ها، این امکانات و ظرفیت‌ها، درآمدهای بسیاری را نصیب کشور می‌کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به وضعیت گردشگری در جهان، افزود: در سال 1950 میلادی، 25 میلیون نفر گردشگر در دنیا جابه‌جا شده است و با رشد 6 درصدی در سال 2005 میلادی، 800 میلیون گردشگر در سراسر جهان به سفر پرداختند، این رقم در سال 2013 به تعداد یک میلیارد و 187 میلیون نفر رسید و براساس آمار رسمی(UNWTO) سازمان جهانی جهانگردی از محل جابه‌جایی این تعداد گردشگر، هزار و دویست و 50 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای مختلف شده است. این تعداد گردشگر در سال 2020 به 6/1 میلیلرد نفر و در سال 2030 به 8/1 میلیارد نفر می رسد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه گردش مالی در مجموعه فعالیت‌های مربوط به گردشگری اعم از هتل‌داری، اماکن تفریحی، تفریحات، سرگرمی و اوقات فراغت در سال 2013 مبلغ 6500 میلیارد دلار بوده است، یادآور شد: هتل‌داران دنیا در سال گذشته میلادی 500 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند که یک سوم این مبلغ سهم هتلداران آمریکایی بوده است.

وی تصریح کرد: گردشگری سلامت که امروز در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته در سال 2013 بین 150 تا 200 میلیارد دلار درآمد برای کشورها داشته است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه وجود ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ایران را به یک موزه بزرگ و پرجاذبه برای گردشگران تبدیل کرده است، یادآور شد: بخش عمده‌ای از گردشگران کشورمان را گردشگران فرهنگی، تاریخی، زیارتی و مذهبی تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین با یادآوری توانمندی‌های کشور در بخش صنایع‌دستی، افزود: ایران یکی از سه قطب تولیدکننده صنایع‌دستی در جهان است که این جایگاه در سالهای گذشته کم‌رنگ شده است، با توجه به وجود 352 رشته فعال صنایع‌دستی و اشتغال بیش از 2 میلیون نفر در این بخش، ما برای احیای این جایگاه و رفع مشکلات بازاریابی و فروش صنایع‌دستی برنامه هایی  جدی در دستور کار داریم.

سلطانی‌فر با اشاره به چشم‌انداز 20 ساله کشور و پیش‌بینی میزبانی از 20 میلیون گردشگر با 25 میلیارد دلار درآمد برای کشور، افزود: از زمان آغاز این چشم‌انداز 9 سال گذشته و 11 سال باقی مانده است، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز و ورود 20 میلیون گردشگر به کشور، مسیر پر پیچ‌وخمی است اما با آغاز کار دولت تدبیر و امید در همان ماه‌های ابتدایی، شاهد اشتیاق گردشگران برای ورود به ایران بودیم.

وی ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌ها، تامین اماکن اقامتی و هتل‌ها، ساماندهی حمل و نقل داخلی و خارجی و حل مشکلات مربوط به ویزا، میزبانی از گردشگرانی که برای بازدید از جاذبه‌های کشورمان اشتیاق دارند را در مسیر مناسبی قرار می‌دهد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ‌گونه گزارشی از عدم رعایت ملاحظات فرهنگیف اعتقادی و مذهبی کشورمان از سوی گردشگران  تورهای خارجی ورودی اعلام نشده است، تاکید کرد: گردشگرانی که به کشور ما سفر می‌کنند با تمام قوانین و ملاحظات ایران آشنا هستند و بیشتر این افراد با هدف بازدید از جاذبه‌های تاریخی ، فرهنگی، زیازتی و مذهبی به کشور ما سفر می‌کنند.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته اقدامات مختلفی در زمینه توسعه فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در سه حوزه انجام شده است، تصریح کرد: در حوزه گردشگری، هماهنگ کردن دستگاه‌ها برای توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های گردشگری ، با هدف ایجاد تعاملات فرهنگی، ارزآوری و اشتغالزایی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه انعقاد تفاهم‌نامه و گسترش همکاری با دستگاه‌ها یکی از برنامه‌های جدی سازمان میراث فرهنگی است ، افزود: در همین راستا امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای استفاده از 80 رایزن فرهنگی در 60 کشور دنیا در جهت اهداف سازمان میراث فرهنگی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از تشکیل کارگروه مشترک سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات برای تسریع و صدور ویزا خبر داد و افزود: افزایش زمان ویزای فرودگاهی و افزایش تعداد کشورهای لغو روادید از مباحث مهم این کارگروه است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: کمبود هتل یکی دیگر از مشکلات کشور در بخش گردشگری است که سازمان میراث فرهنگی در تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی برای احداث هتل و اتمام هتل‌های نیمه کاره، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه تکمیل هتل‌های نیمه‌کاره در اولویت اعطای تسهیلات است، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 40 پروژه گردشگری، ازجمله 30 هتل برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است و ما امیدواریم حداقل 10  هتل چهار و پنج ستاره تا پایان امسال و 20 هتل در دو  سال آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برای میزبانی از 20 میلیون گردشگر پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به 3 برابر هتل‌های فعلی نیاز داریم، افزود: فضای مثبت گفتمان که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فراهم شده است و نتایج سازنده گفتمان دولتمردان با 1+5 برای حفظ حقوق هسته‌ای، شرایط مناسبی برای حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران در ایران فراهم آورده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از ساماندهی زائرین ورودی از عراق خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری داخلی ساماندهی مکانی و زمانی سفر مورد توجه سازمان میراث فرهنگی است و در همین راستا برنامه‌ریزی و اعطای بسته تشویقی به دو قشر دانشجویان و بازنشستگان برای سفر در ایامی غیر از تعطیلات و ایام اوج سفر، از برنامه‌های ما در این بخش است.
 
سلطانی‌فر ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر گردشگری از دیگر مواردی است که در این دوره از مدیریت سازمان مورد توجه بیشتر قرار گرفته و شرکت در 5 نمایشگاه بزرگ گردشگری طی سال جاری هدفگذاری شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تامین و تهیه لوح فشرده، کاتالوگ و بروشور از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی کشورمان به زبانهای مختلف، افزود: این اقلام طی چند ماه آینده برای سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی کشورمان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از برگزاری سمپوزیوم گردشگری پایدار خبر داد و گفت: میزبانی سمپوزیوم گردشگری پایدار که مجموعه‌ای مرتبط با سازمان ملل متحد است به ایران سپرده شده است، این سمپوزیوم از 22 تا 24 مهرماه با حضور حدود 30 نفر از وزرای گردشگری کشورهای مختلف در تهران برگزار می‌شود.

وی در پایان، از نمایندگان و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف خواست تا معرفی و تبلیغ جاذبه‌های مختلف کشورمان را در دستور کار خود قرار دهند و ادامه داد: شرایط حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برای استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کشور، امروز با ایجاد تعامل و فضای مثبت توسط دولت تدبیر و امید فراهم شده است.

نشست مشترک مسئولین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با عنوان  دیپلماسی و گردشگری، روز گذشته با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی معاونین و تعدادی از مدیران این سازمان  برگزار شد.

همچنین در این مراسم مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه ، دانش یزدی معاون اداری مالی ، سلیمان پور رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، سفرا و نمایندگان کشورمان در نقاط مختلف جهان حضور داشتند.

در ادامه این جلسه، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، سوالات و پیشنهادات خود را در ارتباط با مسائل مربوط به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار