مرکز مطالعات بلفر:

معامله 20 میلیارد دلاری ایران-روسیه زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است

مرکز مطالعات بلفر نوشت قرارداد نفت در برابر کالای روسیه و ایران زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، مرکز بلفر در مقاله ای به قلم "ساموئل کوتلر و ماتیو رید" نوشت: این معامله 20 میلیارد دلاری  زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است. بر اساس این معامله ، روسیه روزانه پانصد هزار بشکه نفت ایران را در ازای عرضه کالا به این کشور خریداری می کند. گزارش ها حاکی است این معامله ممکن است نیمی از ارزش ذکر شده را داشته باشد و رسانه های روس نیز این ماه اعلام کردند که فقط پنجاه هزار بشکه نفت در روز از ایران خریداری می شود.اما هر معامله ای صرف نظر از وسعت آن چالش مستقیم برای تحریمهایی است که علیه ایران وضع شده است و تلاش‌های آمریکا را برای منزوی کردن روسیه  نیز بی اثر می‌کند.

بلفر در ادامه مدعی شد: اما این معامله ممکن است از نظر لجستیکی غیرعملی باشد و از منظر بازار نیز برای ایران یک معامله بد محسوب می‌شود.همه کسانی نیز که در آن حضور دارند در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند. به همین دلایل، معامله حتی اگر امضا شود ، ممکن است هرگز عملی نشود. فقط دو مقصد احتمالی برای نفت خام ایران در چنین معامله ای وجود دارد: نفت ایران در روسیه پالایش شود و به صادرات نفت این کشور افزوده شود یا این که روسیه نفت ایران را به مشتریان ایران در آسیا بفروشد.

یک مقام ایرانی ماه آوریل گفت که این کشور قادر است حدود سیصد هزار بشکه از طریق دریای خزر و بقیه را نیز از طریق خلیج فارس مبادله کند.

ایران یک پایانه نفتی در دریای خزر دارد که از آن برای واردات نفت از کشورهای همسایه و انتقال آن به پالایشگاههای خود در تبریز و تهران  استفاده می کند. به منظور انتقال سیصد هزار بشکه در روز در این دریا  ، ایران ابتدا باید خطوط لوله برای انتقال نفت از میادین جنوبی خود به دریای خزر احداث کند.

بلفر ادعا کرد: حتی اگر ایران راهی برای انتقال این مقدار نفت بیابد ، روسیه نمی تواند به راحتی آن را صادر کند زیرا پالایشگاه در ساحل برای این منظور ندارد.رودخانه ولگا شاید تنها گزینه برای انتقال باشد اما این مسیر برای عبور نفتکش ها مناسب نیست و اکثر اوقات سال یخبندان است.

علاوه بر موانع عملی، مفاد این قرارداد قطعاً ناقض تحریم های آمریکاست.وزارت خزانه داری صراحتاً به روسیه در این باره هشدار داده است.اگر شرکت های روس در صدد اجرای بندهای پیشنهادی برآیند ، با واکنش تند آمریکا روبرو خواهند شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار