نشریه "فرانت پیج" آمریکا:

اقتصاد ایران رو به بهبود است/ اوباما می‌خواهد هرطور شده با ایران توافقنامه‌هسته ای امضا کند

نشریه فرانت پیج، چاپ آمریکا، نوشت: جدیدترین آمار نشان می دهد وضع اقتصادی ایران با افزایش تقریبا 30 درصدی صادرات نفتی این کشور در حال تثبیت شدن است. علت اصلی این وضع نیز این است که دولت اوباما می‌خواهد به هر ترتیب که شده است یک موافقت‌نامه هسته‌ای با تهران امضا کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، نشریه فرانت پیج در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "مجید رضی زاده" کارشناس علوم سیاسی و رئیس شورای بین المللی آمریکا در دانشگاه هاروارد نوشت: جدیدترین آمار نشان می دهد وضع اقتصادی ایران با افزایش تقریبا 30 درصدی صادرات نفتی این کشور در حال تثبیت شدن است. علت اصلی این وضع نیز این است که دولت اوباما می‌خواهد به هر ترتیب که شده است یک موافقت‌نامه هسته‌ای با تهران امضا کند. 

این گزارش می‌افزاید: از زمانی که "حسن روحانی" به ریاست جمهوری ایران رسید یک سال می گذرد. او عمدتا به این دلیل به این سمت دست یافت که اقتصاد ایران را بهبود بخشد.

سوال این است که سیاست های خارجی دولت اوباما در برابر جمهوری اسلامی پس از یک سال چه تاثیری بر اقتصاد این کشور داشته است؟ بنا بر جدیدترین بررسی صندوق بین المللی پول ، ایران گام های بزرگی به سوی کاهش تورم  برداشته است ... جمهوری اسلامی ایران در مسیر تثبیت وضع اقتصادی خود در ماههای اخیر پیشرفت کرده است...

افزون بر آن ، بنا بر اعلام نشریه "بلومبرگ بیزنس ویک" و "پروژه ایران" ، مسعود احمد ، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول روز سه شنبه در تهران به خبرنگاران گفت: روند تثبیت وضع اقتصادی شروع شده است و ما شاهد نتایج بهبود چشمگیر در تورم  هستیم ... نرخ تورم کاهش یافته و نرخ مبادله ارز تثبیت شده است و چنین بهبودهایی نتایج تدابیری هستند که دولت ایران اتخاذ کرده است...

این گزارش مدعی است: چندین عامل حیاتی در این بهبودی اقتصادی مثبت و نویدبخش تاثیر داشته اند. در وهله نخست ، به خاطر تغییر نگاه دولت اوباما به چشم انداز جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی ، و نیز پیشرفت مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی و گروه پنج به اضافه یک (آمریکا ، روسیه ، انگلیس ، فرانسه ، چین و آلمان) ، ایران میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده خود را دریافت کرده و تحریم های اقتصادی برخی از صنایع خود را ، شامل طلا ، فلزات گرانبها ، صنعت خودروسازی ، برخی تحریم های شرکت های هواپیمایی ، و صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صادرات نفتی به ویژه به آسیا از میان برداشته است. این تدابیر میلیاردها دلار به درآمد جمهوری اسلامی ایران افزود. ثانیا ،‌ دولت جدید در جمهوری اسلامی کوشیده است سرمایه گذاران آسیایی (چینی، ‌هندی ، و غیره) را جذب و سیاست های قراردادی و اقتصادی خود را در این خصوص اصلاح کند. مثلا ، صادرات نفتی ایران در شش ماه نخست سال 2014 حدود 25 درصد افزایش یافت. وارد کنندگان اصلی نفت ایران عبارتند از چین و هند. چین به تنهایی واردات نفتی خود را از ایران 50 درصد ،  هند 19 درصد و ژاپن 48.6 درصد افزایش دادند و واردات کره جنوبی نیز سال گذشته 7 درصد افزایش یافت. 

بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول ، رشد منفی در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2014 متوقف خواهد شد و اقتصاد ایران بین یک تا دو درصد نیز رشد خواهد داشت که این عامل مهمی در تثبیت وضع اقتصادی ایران خواهد بود. رشد اقتصاد ایران سال قبل 1.7 درصد کاهش یافت. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2015 حدود 2.3 درصد رشد خواهد داشت. 

از سوی دیگر ، بنا بر گزارش صندوق بین المللی پول،‌ تورم در جمهوری اسلامی به 29 درصد کاهش یافته است. ارزش ریال نیز تقویت شده است. 

در پروژه مذاکرات هسته ای نیز همه چیز به سوی امضای یک موافقت نامه پیش می‌رود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار