رییس مرکز ملی فرش ایران

رشد 23.7 درصدی صادرات فرش دستباف / برگزاری همایش " فرش دستباف؛ برند ملی" در 5 شهریور

طی این مدت 57.4 میلیون دلار فرش به خارج از کشور صادر شد و پیش بینی ما این است که با توجه به برنامه های پیش رو و بهبود مناسبات سیاسی با کشورها شاهد کم شدن بار تحریمها و رشد صادرات فرش دستباف باشیم و امیدواریم این میزان به 400 میلیون دلار در سال آینده برسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صادرات فرش دستباف در سه ماهه ابتدایی امسال با 23.7 درصد افزایش روند رو به رشدی را طی نمود.
 
حمید کارگر در نشست خبری بيست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران با بیان اینکه کمترین میزان صادرات فرش در دهه های اخیر با عدد 314 میلیون دلار در انتهای سال 92 ثبت شده است گفت : هر چند سهم ایران همچنان بالاترین سهم صادرات فرش در جهان است اما برنامه هایی برای بهبود آن داریم که تبلیغات ، برگزاری نمایشگاههای تخصصی در خارج از کشور و اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری جزو برنامه ها پیش روی ماست.


 
وی با برشمردن عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار در کاهش صادرات اضافه کرد: بزرگترین مشکل ما تحریم واردات فرش ایران توسط آمریکا بود که از 4 سال گذشته واردات هر گونه فرش به این کشور با مبدا ایران ممنوع شده بود در حالی که یک چهارم بازار صادراتی ما را شکل می داد. 
 
کارگر ادامه داد: این تحریمها پیامدهای غیر مستقیمی هم داشت مثل افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه و .. وعلاوه بر این درحوزه داخل هم مشکلاتی داشتیم مثل اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های حاملهای انرژی که باعث می شد در بخش هایی شاهد کم شدن نظارت و کنترل بر تولید فرش دستباف باشیم و هزینه تمام شده بالا برود.


 
وی افزود: در کنار آن تغییر سبک و نیاز و سلیقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی، نوسانات نرخ ارز، بحرانهای سیاسی کشورهای عربی و وقوع رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی  بازار صادرات فرش دستباف را به رکود کشاند. 
 
رییس مرکز ملی فرش  همچنین با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف از یک تا 7 شهریور ماه گفت : برگزاری این نمایشگاه طی سالهای اخیر رنگ و بوی تجاری پیدا کرده بود و با تاکید مهندس نعمت زاده امسال بنا داریم جدا از جنبه های تجاری، وجوه فرهنگی و علمی نیز در فرش دیده شود و فارغ از فضای تجارت صرف از جنبه های دیگر فرش نیز استفاده کنیم.


 
به گفته وی این مرکز در نمایشگاه امسال برنامه های جنبی را نیز تدارک دیده که دعوت از 120 بازرگان و خریداران عمده فرش دستباف برای بازدید، دعوت از پژوهشگران خارجی در این حوزه و نیز برگزاری کارگاههای آموزشی با عناوین تجارت الکترونیک، مقررات تجارت بین المللی با تاکید بر فرش دستباف، بیمه و سیستمهای انبارداری، و فنون مذاکرات تجاری، و نیز سالن دکوراسیون و اجرای اپرای فرش و چهارمین جشنواره فرش برتر از جمله این برنامه هاست.  
 
کارگر همچنین از برگزاری همایش " فرش دستباف؛ برند ملی" در 5 شهریور ماه خبر داد و گفت: فرش ایران به لحاظ ویژگیهای فرهنگی و هنری و دستاوردهای تاریخی و .. این قابلیت را دارد که به عنوان برند ملی مطرح شود.
 
وی با بیان اینکه چین دیگر رقیب فرش ما نیست گفت: اکنون چین پنجمین وارد کننده فرش دستباف ایران شده و میزان صادرات به این کشور نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته 155 درصد رشد داشته است.  
 
کارگراظهار کرد: امارات و پاکستان از جمله برترین وارد کنندگان فرش دستباف ایران در صادرات مجدد برای بازار آمریکا هستند.


 
وی در زمینه شناسنامه دار کردن فرش دستباف ایران  نیز افزود : این موضوع هم موافقین و هم مخالفین جدی دارد اما ما موافق داشتن گواهی اصالت برای فرش هستیم .
 
 این مقام مسوول یکی از نقاط ضعف این صنعت را نبود آمار دقیق اعلام کرد و افزود : هیچ مبنای آماری دقیقی نداریم اما با استفاده از شاخصه هایی برای  رصد آمار از جمله کارتهای شناسایی قالیبافی صادر شده و اتحادیه های  فعال و تعداد اعضا، میزان واردات و مصرف مواد اولیه، تخمین زده شده  که در کشور حدود 3 میلیون متر مربع تولید سالانه فرش دستباف باشد که دو سوم صادر و یک سوم به مصرف داخلی می رسد.
 
وی همچنین در ادامه با اشاره به کاهش وزنی صادرات فرش دستباف گفت: این اتفاق لزوما اتفاق بدی نیست چرا که معنی آن این است که ما توانسته ایم فرشهای نفیس بیشتری صادر کنیم که با وزن کمتر، ارزآوری بیشتری دارند.
 
کارگر تصریح کرد: پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان بخشی از بافندگان را از این گردونه خارج کرد و بنابر این تاکید دارم که حمایت از قالیبافان و اختصاص تسهیلات و یارانه ها باید به تولید تعلق بگیرد و در تفاهم نامه اخیر با صندوق مهر رضا هم پشتیبانان تولید را هدف گرفتیم.
 
وی در پاسخ به اینکه  برنامه های این مرکز برای توسعه فروش داخلی فرش دستباف تصریح کرد: هیچ گروهی شایسته تر از ایرانیان برای پا گذاشتن بر روی فرش دستباف نیست و اگر قرار است استفاده از فرش دستباف توسعه یابد، ایرانیها بهترین استفاده کنندگان از فرش دستباف به شمار می آیند.


 
سرپرست مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: به نظر می رسد باید باورهای غلط نسبت به فرش دستباف را از میان برد؛ چراکه مردم فکر می کنند فرش دستباف گران است و یا با دکوراسیون منازل آنها همخوانی ندارد.
 
 
کارگر افزود: با توجه به نقش سرمایه ای، پس اندازی فرش دستباف، کیفیت و نیز آسیب های اندک آن نسبت به الیاف های مصنوعی به نظر می رسد فرش دستباف کاملا صرفه اقتصادی دارد.
  
 
 وی در ادامه به برگزاری بیست وسومین نمایشگاه فرش دستباف از یکم تا هفتم شهریور ماه اشاره و بیان کرد: در دوره های اخیر صرفا این نمایشگاه مباحث تجاری را دنبال می کرده، اما اکنون برنامه ریزی ها به شکلی است که نزدیک به 120 بازرگان خارجی از طریق سفارتخانه ها در این نمایشگاه حضور خواهند یافت، ضمن اینکه پژوهشگران و خبرنگاران آمریکایی نیز به این نمایشگاه دعوت شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار