مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۲۱ مرداد؛

عملیات جاسوسی علیه ایران کشف شد/ وقتی سگ و گربه هکر می‌شوند

آماده سازی زیرساخت‌های مخابراتی تهران برای 3G، هیات مدیره همراه اول تغییر کرد اما صدوقی مدیر ماند، نارضایتی مدیر مخابراتی از اینترنتش، توسعه باندپهن موبایل و ثابت در دستور کار قرار دارد، گزارش گران‌فروشی اینترنت مستند به آمارهای زیر ساخت است و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






عملیات جاسوسی علیه ایران کشف شد
تسنیم/ شرکت امنیتی کسپراسکای خبر از تدارک عملیاتی جاسوسی علیه ایران توسط کمپینی داده که گویا همچنان فعالیت آنها ادامه دارد. شرکت امنیتی کسپراسکای با انتشار گزارشی مبنی بر تدارک حمله سایبری علیه ایران گفته است که کمپینی برای این اقدامات جاسوسی با نام‌های اسنپ، اپیک تورلا و اورُبوروس در نظر گرفته شده است.

البته این کمپین صرفا در ارتباط با ایران نبوده و 45 کشور جهان را هدف قرار داده تا بتواند رایانه بخش‌های دولتی، نظامی و دارویی را آلوده کند که البته به بخشی از اهداف خود دست پیدا کرده است. فرانسه، آمریکا، ایران و روسیه اهداف اصلی این کمپین از سال 2012 بوده‌اند.

گفته شده که این عملیات خرابکارانه همچنان ادامه دارد و مهاجمان از طریق دسترسی به مدیریت ویندوزهای XP و سرور 2003 امیال شوم خود را اجرایی می‌کنند و در گام بعدی سراغ ادوب ریدر می‌روند تا با فایل‌های PDF مخرب، دستگاه را آلوده سازند.


کلیات اساسنامه شرکت پست تصویب شد
تسنیم/ کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، در جلسه روز گذشته خود کلیات اساسنامه پیشنهادی شرکت پست را تصویب کرد.

در این جلسه کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، کلیات اساسنامه پیشنهادی شرکت پست جمهوری اسلامی را با حضور حسین مهری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت بررسی کرد و پس از توضیحات وی در خصوص جایگاه پست در سطح داخلی و بین‌المللی به تصویب اعضا رسانید.

با تصویب این اساسنامه امور حاکمیتی پست در اختیار دولت قرار می‌گیرد و امور اجرایی غیر حاکمیتی پست از طریق بخش خصوصی و اپراتورها انجام می‌شود.


هیات مدیره همراه اول تغییر کرد اما صدوقی مدیر ماند
تسنیم/ با کاهش اعضاء هیأت مدیره شرکت ارتباطات سیار، وحید صدوقی از این لیست خارج اما همچنان مدیر عامل ماند. مسعود مهردادی به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران، ناصر یوسف پور به نمایندگی از شرکت مخابرات استان تهران، رسول سرائیان به نمایندگی از شرکت مخابرات استان اصفهان، حمیدرضا رفیعی به نمایندگی از شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و مجتبی جعفری به نمایندگی از شرکت مهر اقتصاد نوین به عنوان اعضای جدید هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران معرفی شدند.

همچنین در اولین جلسه هیات مدیره این شرکت وحید صدوقی مجدداً به عنوان مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار انتخاب شدند. با تصویب مجمع عمومی شرکت ارتباطات سیار تعداد اعضای هیأت مدیره این شرکت از هفت نفر به پنج نفر کاهش و با توجه به اعمال اصول حاکمیت شرکتی مدیر عامل شرکت، عضو هیأت مدیره نخواهد بود. مظفر پور رنجبر، محمد روح الهی و وحید صدوقی سه عضو سابق هیأت مدیره شرکت ارتباطات سیار بودند.


ام‌تی‌ان برای خارج کردن ۹۰۰ میلیون دلار پول از ایران به سد تحریم خورد
تسنیم/ شرکت ام تی ان، مالک ۴۹ درصد سهام شرکت ایرانسل اعلام کرد به دلیل تحریم‌ها در تلاش برای خارج کردن ۹۰۰ میلیون دلار پول خود از ایران به مانع خورده است. شرکت ام تی ان، بزرگترین اوپراتور تلفن همراه آفریقا در تلاش است تا بخش عمده ای از1.15 میلیارد دلار دارایی خود را که به دلیل تحریم ها در ایران و سوریه محبوس شده، از این کشورها خارج سازد، اما برنامه ای برای خروج از بازار این کشورها ندارد.

ام تی ان اعلام کرد، بر اساس ترتیبات بین المللی فعلی، این شرکت 4 ماه زمان دارد تا راه حلی را برای خارج کردن 900 میلیون دلار پول خود از ایران بیابد. این شرکت همچنین 250 میلیون دلار پول محبوس شده در سوریه دارد. ام تی ان همچنین اعلام کرد در حال مذاکره با مقامات چندین کشور از جمله مقامات وزارت خزانه داری آمریکاست تا بتواند پول خود را که از زمان اعمال تحریم ها در بیش از 2 سال قبل در ایران محبوس شده، خارج سازد.

تحریم های غرب موجب شده است که شرکت های مختلف طرف همکاری با شرکت های آمریکایی نتوانند پول های خود را از ایران و سوریه خارج کنند. ام تی ان، 49 درصد سهام شرکت ایرانسل در ایران را در اختیار دارد. بخش عمده سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه الکترونیک ایران است.

تحریم ها همچنین تلاش های ام تی ان برای بهبود سطح خدمات در ایران و توسعه شبکه در این کشور را با مانع مواجه کرده است. بر اساس اعلام ام تی ان، این شرکت در نیمه اول امسال، 1.3 میلیون نفر به تعداد مشترکان خود در ایران افزود و مجوز راه اندازی نسل سوم اینترنت تلفن همراه را از دولت این کشور دریافت کرد. ام تی ان همچنین 2 هزار و 146 دکل برای راه اندازی سرویس نسل سوم اینترنت تلفن همراه (3جی) ایجاد کرده است.

برت گوسچن، مسئول بخش مالی ام تی ان گفت، 900 میلیون دلار از پول محبوس شرکت در ایران شامل وام هایی است که این شرکت از موسسات مالی مختلف برای توسعه شبکه خود دریافت کرده است.
وی افزود: «پیچیدگی های مختلفی وجود دارد که باید بر آنها فائق شویم و اگر گزینه های فعلی به نتیجه نرسد، ما راه های دیگر را امتحان خواهیم کرد. اما بر اساس ترتیبات بین المللی فعلی، ام تی ان 4 ماه فرصت دارد تا راه حلی برای خارج کردن پول خود از ایران بیابد.»


امسال ۳۱۰ میلیارد سرمایه‌گذاری می‌کنیم/ نارضایتی مدیر مخابراتی از اینترنتش
تسنیم/ مدیر عامل مخابرات تهران گفت: امسال ۳۱۰ میلیارد تومان در بخش شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنیم که قطعا خرید تجهیزات جدید منطبق با نسل‌های جدید ارتباطی در خریدها لحاظ خواهد شد. علیرضا صیدی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه هم‌اکنون مخابرات تهران در استان‌های تهران و البرز 8.5 میلیون تلفن واگذار شده داریم که 7.5 میلیون آن دایری شده است، اظهار کرد: یک میلیون پورت پرسرعت منصوبه نیز داریم که 650 هزار پورت دایری شده است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال را توسعه قرار دادیم، در زمینه ورود به خدمات جدیدتر گفت: تکنولوژی موبایل به سمت نسل سوم می‌رود در حالیکه اپراتورها برای ارائه خدمات به بسترهای ما نیاز دارند و از این جهت امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌های ارتباطی مناسب را فراهم کنیم.

او درباره مشکلات تلفن ثابت در استان تهران عنوان کرد: تصمیم داریم در شش ماه نخست سال جاری مشکلات مدت مشابه سال گذشته را از بین ببریم و هم‌اکنون تنها در دو منطقه که شامل مشترکان منطقه 4 مخابراتی به دلیل گسترش اتوبان همت و یک نقطه دیگر در کرج با مشکلات واگذاری روبرو هستیم؛ تعداد مشترکان این مناطق مجموعا 20 هزار می‌شود.

صیدی ابراز کرد: امیدواریم تا پایان سال 93 به جایی برسیم که ما دنبال مشتری برویم و دیگر تقاضایی در صف انتظار نباشد. وی با اشاره به اینکه با حمایت‌های وزیر ارتباطات میزان پهنای باند مخابرات تهران افزایش قابل توجهی داشته و به سه برابر سال 91 رسیده است، گفت: درصدد هستیم تا انتهای شهریور ارتقای نرم‌افزاری سامانه پشتیبانی 2020 را برای کل تهران انجام دهیم تا پاسخگوی نیاز کاربران باشد. مشکلات کنونی 2020 در 118 هم وجود داشت که ارتقا یافت.

مدیر عامل مخابرات تهران درباره وضعیت شبکه IPTv(تلویزیون اینترنتی) و برنامه‌های این شرکت برای احیای این خدمت نیز گفت: سال گذشته یکسری خدمات در این زمینه ارائه می‌کردیم که رگولاتوری اعلام کرد ارائه کنندگان خدمات باید بیایند مجوز بگیرند لذا به محض دریافت مجوز می‌توانند خدمات خود را بر روی شبکه تست شده ما ارائه کنند.

وی درباره اینکه چرا با توجه به محدودیت 128 کیلوبیت بر ثانیه، این شرکت سرعت‌های بالاتر هم ارائه می‌دهد؟، گفت: وزارتخانه با رویکرد جدید در حال حل کردن این موضوع است. سال گذشته نیز تعرفه‌ای براساس حجم ارائه کرد و به نوعی مصوبات قبلی حذف شد و بر این اساس مشترک حجم خریداری می‌کند نه سرعت.

صیدی درباره اینکه چرا سیستمی برای ثبت درخواست شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت پرسرعت با مخابرات وجود ندارد، گفت: این سیستم برای رانژه خطوط در تهران موجود و دو سالی می‌شود که عملیاتی شده است؛ رگولاتوری با داشتن نام کاربری و گذر واژه‌ای مشخص به صورت مستقیم بر این سامانه نظارت دارد. وی افزود: درخواست شرکت‌های PAP نیز چون مشترکان مخابرات در CRM ثبت می‌شود.

در این نشست که معاونان بازاریابی، توسعه مهندسی و برنامه‌ریزی مخابرات تهران هم حضور داشتند، محمدرضا بیدخام درباره باندلینگ خدمات این شرکت گفت: این طرح را به مخابرات ایران پیشنهاد کردیم که مورد تصویب قرار گرفت لذا بسته‌های خدماتی شامل تلفن ثابت، اینترنت پرسرعت و مکالمه روی IP را با قیمت مناسب در آینده به متقاضیان ارائه خواهیم کرد.

علی عرب معاون مالی هم درباره نحوه برخورد مخابرات با مشترکان بدهکار و میزان بدهی‌های تلفن ثابت گفت: سقف بدهی مشترکان حقوقی براساس مصوبه 184 رگولاتوری 200 هزار تومان است و اگر در سررسید دوره پرداخت نشود، اقدام به یکطرفه کردن، بعد از مدتی قطع دو طرفه و در نهایت تخلیه خطوط می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد صورتحساب‌های هر دوره معوق می‌شود گفت: در پایان هر دوره به معوق شده‌ها پیام می‌دهیم که صورتحساب خود را پرداخت کنند؛ هم‌اکنون 40 میلیارد تومان بدهی معوق از محل صورتحاسب‌های پایان دوره داریم.

مدیر عامل مخابرات تهران با اشاره به اینکه برنامه کنترلی جدی برای رفع خرابی‌ها داریم ابراز کرد: گواهی سطح خدمات (SLA) برای مشترک قطعا به نفع شرکت مخابرات نیز خواهد بود اما در زمینه تلفن ثابت گواهی خاصی وجود ندارد.

صیدی در ارتباط با اینکه توسعه اپراتور فیبرنوری در آینده می‌تواند موجب انزوای مخابرات با توجه به شبکه مسی آن که قادر به تأمین نیازهای آینده نیست، شود؟ گفت: ما نگران رقیب نیستیم زیرا تا زمانیکه ایرانسل نبود رونقی هم برای همراه اول وجود نداشت لذا در این راستا توسعه شبکه را با استانداردهای GPON و تکنولوژی FTTH در دستور کار داریم.  او افزود: امسال 310 میلیارد تومان در بخش شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنیم که قطعا خرید تجهیزات جدید منطبق با نسل‌های جدید ارتباطی در خریدها لحاظ خواهد شد.

خلیلی معاون توسعه مهندسی این شرکت هم با اشاره به اینکه ایجاد شبکه دسترسی کار پرهزینه‌ای است، گفت: در استراتژی 5 ساله داریم که به سمت پیاده‌سازی بسترهای فیبرنوری برویم.

مدیر عامل مخابرات با اشاره به اینکه خودم از اینترنت مخابرات تهران راضی نیستم درباره وجود رشته مشکلات این حوزه در شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان کرد: مشکل حادی با زیرساخت نداریم اما ظرفیت‌ها باید ارتقا یابد تا این مشکلات به حداقل برسد. خلیلی هم در این باره گفت: هماهنگی با زیرساخت صورت گرفته و طی یکی دو هفته آینده به اندازه نیاز به ظرفیت شبکه اضافه می‌شود.


راه اندازی سیستم جدید ارتقای کیفیت اینترنت/ افزایش سرعت اطلاع رسانی خرابی‌ها
مهر/ معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از راه اندازی یک سیستم جدید برای اعلام و پیگیری خرابی های زیرساختی کشور در حوزه اینترنت با هدف اصلاح ساختارهای فعلی شبکه خبر داد و گفت: با به کارگیری این سیستم شاهد افزایش سرعت اعلام خرابی و کاهش زمان رفع آن خواهیم بود که ارتقای کیفیت را برای کاربران نهایی به همراه خواهد داشت.

حسن کریمی در گفتگو با اشاره به همکاریهای در حال انجام میان شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکتهای ارائه دهنده اینترنت برای رفع مشکلات اینترنت گفت: یکی از اقدامات مهم انجام شده در جهت تقاضای شرکتهای اینترنتی، راه اندازی سیستمی تحت وب بود که شرکتهای اینترنتی بتوانند وضعیت خرابی های شبکه را با سازوکارهای مناسبتری گزارش کنند.

وی با بیان اینکه تا پیش از این اعلام خرابی ها و درخواست برای رفع آن از طریق سیستم CRM - مدیریت ارتباط با مشتری - صورت می گرفت افزود: در این سیستم شرکتهای اینترنتی به عنوان مشتریان اصلی شرکت ارتباطات زیرساخت باید با این مرکز ارتباط برقرار می کردند و درخواست آنها از طریق یک تلفن هوشمند ضبط و پیگیری می شد اما در حال حاضر با راه اندازی سیستمی جدید، شرکتهای اینترنتی برای اعلام خرابی به صفحه وب وصل شده و مشکل خود را اعلام می کنند که در این صفحه می توانند اقدامات انجام شده مربوط به خرابی شبکه را پیگیری کرده و بررسی های زیرساخت را مشاهده کنند.

کریمی با تاکید بر اینکه این سیستم در جهت کاهش زمان رفع خرابی شبکه و اقدامات صورت گرفته در زمینه درخواست شرکتهای اینترنتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت راه اندازی شده است تصریح کرد: در این روش گزارش گیری به صورت همیشگی در دسترس خواهد بود و سرعت رفع خرابی افزایش می یابد.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه عدم اطلاع رسانی از وضعیت خرابی شبکه یکی از مواردی بود که شرکتهای اینترنتی آن را دلیلی بر عدم کیفیت مناسب اینترنت اعلام می کردند اظهار امیدواری کرد با راه اندازی این سیستم شاهد افزایش کیفیت خدمات دهی در حوزه اینترنت به کاربران نهایی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این سیستم، خرابی های مقطعی ظرف مدت زمان چند دقیقه قابل پیگیری و انجام خواهد بود افزود: در این سیستم مشخص خواهد شد قطع ارتباط و اختلال در کیفیت شبکه ناشی از کدام یک از پارامترها مانند قطع فیبرنوری خواهد بود.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: این سیستم به صورت آزمایشی هم اکنون در اختیار چند شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت قرار گرفته است و قرار است تا پایان این هفته در اختیار تمامی شرکتهای اینترنتی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این سیستم 24 ساعته و در دسترس خواهد بود گفت: ریز اقدامات انجام شده برای خرابی های شبکه و قطع و وصل لینکها و اقدامات توسعه ای در این سیستم برای شرکتهای اینترنتی به صورت لحظه به لحظه قابل مشاهده خواهد بود.


آماده سازی زیرساخت‌های مخابراتی تهران برای 3G/ فیش در انتظار اینترنت نداریم
مهر/ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از آماده سازی شبکه مخابراتی این استان برای ارایه زیرساخت های ارتباطی به اپراتورهای موبایل برای راه اندازی نسل سوم تلفن همراه خبر داد و گفت: هم اکنون در این زمینه ظرفیت سازی انجام شده است و لینک های ارتباطی برای آنتن BTS فراهم شده است. علیرضا صیدی امروز سه شنبه در نشست خبری برنامه های شرکت مخابرات تهران و عملکرد این شرکت را طی یک سال اخیر تشریح کرد.

7.5 میلیون مشترک تلفن ثابت و 700 هزار مشترک اینترنت پرسرعت
وی با بیان اینکه تا کنون 8.5 میلیون خط تلفن ثابت در استان تهران و البرز نصب شده است، افزود: تعداد تلفن های دایر شده در این استانها 7.5 میلیون خط تلفن است. همچنین یک میلیون پورت اینترنت پرسرعت در این استانها نصب و 700 هزار نفر در حال حاضر مشترک ADSL مخابرات تهران و البرز هستند.

صیدی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی ها در حوزه تجهیزات وارداتی را به دلیل مشکلات تحریم که در گذشته وجود داشت هم اکنون جبران کرده ایم افزود: با بستن قراردادهای جدید امیدواریم طی امسال و سال آینده پاسخگوی نیازهای مردم و اپراتورها در حوزه خدمات دهی تلفن و اینترنت باشیم.

آماده سازی شبکه مخابرات تهران برای 3G
مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با بیان اینکه رفتن به سمت نسل سوم موبایل فقط مربوط به اپراتورهای موبایل نمی‌شود، ادامه داد: در حوزه مخابرات تلفن ثابت نیز باید زیرساخت هایی فراهم شود که هم اکنون این ظرفیت ها در تهران و کرج ایجاد شده و می تواند پاسخگوی نیاز سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل باشد.

وی با بیان  اینکه اپراتورهای موبایل برای راه اندازی 3G نیازمند زیرساخت های مخابرات هستند، گفت: برای این منظور پهنای باند بالایی برای ارتباط میان آنتن های BTS با مراکز مخابراتی نیاز است که هم اکنون این ظرفیت که حدود 300 گیگابیت است ایجاد شده است و با اپراتور همراه اول نیز قراردادی داریم تا ارتباط BTS ها را از طریق فیبر نوری فراهم کنیم.

فقط در دو منطقه مشکل تلفن داریم
صیدی با اشاره به برنامه های توسعه ای این شرکت در حوزه تلفن ثابت گفت: در شش ماه اول امسال مشکل مشترکین در نوبت درخواست خط تلفن را رفع خواهیم کرد. وی افزود: هم اکنون به غیر از دو منطقه در مابقی مناطق تهران و البرز مشکل تلفن ثابت و فیش در انتظار نداریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: تنها حدود 20 هزار مشترک در دو منطقه البرز و منطقه 4 تهران به دلیل ساخت و ساز در نوبت دریافت تلفن ثابت قرار دارند که تا شهریور ماه مشکل این خطوط برطرف خواهد شد. وی گفت: در حوزه اینترنت پرسرعت نیز تمامی تقاضاها پاسخ داده شده است و هم اکنون فیش در نوبت دریافت اینترنت پرسرعت نداریم.

افزایش دو برابری پهنای باند اینترنت
صیدی با اشاره به حمایت های وزیر ارتباط از توسعه پهنای باند اینترنت گفت: هم اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است و در همین حال این ظرفیت نسبت به سال 91 با سه برابر افزایش روبرو است.

وی با بیان این که تلاش بر این است که مشکلات مشترکان اینترنت پرسرعت رفع شود از ارتقاء نرم افزاری مرکز تماس 2020 برای پاسخگویی به مشترکان ADSL خبر داد و گفت: به زودی و با گستردگی این خدمات مشکلی در پاسخگویی به خدمات مورد نیاز مشترکان نخواهیم داشت.

96 درصد پرداخت های مشترکان تهرانی غیرحضوری انجام می‌شود
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: 96 درصد پرداخت های مشترکان تهرانی برای تلفن ثابت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود ادامه داد: هم اکنون میزان لاوصولی های مشترکان تهرانی حدود 30 تا 40 میلیارد تومان در هر دوره ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ قطع میان دوره ای مشترکان تلفن 20 هزار تومان و مبلغ قطع پایان دوره این مشترکان 100 هزار تومان است. وی افزود: در شبکه مخابرات تهران با مشترکان بدرفتار نیز مواجه هستیم که به دلیل عدم پرداخت بدهی خط تلفن آنها به صورت دو طرفه قطع شده است و بدهی معوقه دارند. صیدی این تعداد را 25 درصد صدور یک دوره قبض تلفن عنوان کرد و گفت: رقم بدهی معوقه مشترکان تهرانی 40 میلیارد تومان است.

تلویزیون اینترنتی همچنان در انتظار مجوز
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مورد ارایه خدمات تلویزیون اینترنتی گفت: از دو سال قبل تا کنون زیرساخت های مخابراتی این سرویس آماده شده است و چندین اپراتور نیز برای ارایه این خدمات آمادگی خود را به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده و در انتظار دریافت مجوز هستند.

وی گفت: ارایه این سرویس مربوط به مخابرات نمی‌شود و این اپراتورها باید این خدمات را ارایه کنند و از بسترهای مخابراتی در این زمینه بهره ببرند که در حال حاضر این بسترها فراهم شده است.

برنامه های مخابرات برای توسعه تلفن ثابت
صیدی از برنامه 5 ساله مخابرات برای توسعه تکنولوژی در حوزه تلفن ثابت خبر داد و گفت: دو پروژه FTTH و GPON در دستور کار این شرکت برای گذر به نسل های جدید شبکه های مخابراتی قرار گرفته است و امسال نیز سرمایه گذاری 310 میلیارد تومانی را برای ارتقای سیستم ها در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: از کیفیت اینترنت استان تهران راضی نیستم و باید برای توسعه این بخش کار بیشتری صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در حوزه تلفن ثابت از دو سال گذشته تا کنون در استان تهران افزایش دریافتی نداشتیم.


ارائه مجوز بدون تأخیر نسلهای بالاتر موبایل به اپراتورها
مهر/ وزیر ارتباطات از آمادگی برای اعطای مجوز بدون تأخیر نسل های بالاتر تلفن همراه، به اپراتورهای موجود خبر داد. دکتر واعظی در جشن 20سالگی همراه اول، با اشاره به تصمیم وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات مبنی بر ارائه مجوز نسل های بالاتر به اپراتورهای موجود در پایان مردادماه اظهار داشت: ما تصمیم گرفتیم که بدون یک روز تأخیر به اپراتورها اجازه داده شود که نسل های بالاتر را کلید بزنند.

واعظی با بیان اینکه این مجوز شامل نسل های 3و 4می شود گفت: ما دیگر نگفتیم این بار نسل 3 می دهیم و 6ماه یا یک سال دیگر نسل 4؛ انشاالله در شهریور ماه ما می توانیم هم نسل 3و هم نسل 4(LTE) را داشته باشیم.

وی افزود: مذاکرات با دو اپراتوری که باید به نسل بالاتر بروند با قوت ادامه دارد، حتی طبق گزارشی که امروز به من داده شد گفته شد مذاکرات امروز خیلی خوب پیش رفته است. همچنین واعظی اظهار امیدواری کرد پروانه هر دو اپراتور به صورت همزمان صادر شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با گرامیداشت 20 سالگی ورود تکنولوژی تلفن همراه به ایران و تشکر و قدردانی از همراه اول بابت برگزاری این مراسم گفت: از همه وزرای گذشته، مدیران عامل و کارکنان شرکت های همراه اول، مخابرات ایران و وزارت ارتباطات که سالیان گذشته برای فناوری تلفن همراه زحمت کشیده اند قدردانی می کنم.

واعظی در ادامه با اشاره به سرعت تغییر در فناوری تلفن همراه اظهار داشت: در برخی عرصه ها تغییر تکنولوژی هر سه، چهار حتی 10سال طول می کشد؛ ولی در تکنولوژی تلفن همراه ممکن است این تغییر کمتر از یکسال باشد؛ دلیلش این است که امروزه تلفن همراه فقط برای صوت نیست، بلکه یک دفتر کار است و هر نیاز افراد را در هر بخشی که باشند مرتفع می کند.

وی افزود: در برخی از کشورها با تلفن هوشمند یعنی با نسل 3و 4بیش از 80سرویس ارائه می شود و ما باید یاد بگیریم از این امکانات حداکثر استفاده را ببریم. واعظی در پایان سخنان خود خواستار ایجاد نهضت تولید محتوی و اپلیکیشن نویسی در کشور شد و گفت: بر اساس تصمیمی که در کمیسیون تنظیم مقررات گرفته ایم، حقوق مادی و معنوی برای کسانیکه اپلیکیشن می نویسند در نظر گرفته می شود.

در مراسم جشن بیست سالگی همراه اول، مهندس صدوقی مدیرعامل این اپراتور نیز از زحمات تمامی کسانیکه در طول این سالها برای رشد و اعتلای صنعت تلفن همراه تلاش کرده اند قدردانی کرد. صدوقی با بیان اینکه در سال ۷۳ با تصمیم بهنگام مدیران وقت وزارت پست و تلگراف و تلفن، ایران در جایگاه سوم منطقه، استفاده از فناوری GSM را آغاز کرد، گفت: واحد سازمانی کوچکی که بیست سال قبل در شرکت مخابرات ایران ایجاد شد، امروز به بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور و خاورمیانه تبدیل شده است.

وی افزود: اینک شبکه همراه اول 95 درصد از جمعیت کشور در کلیه شهرها و بیش از 45هزار روستا و نیز 70هزار کیلومتر از راه های مواصلاتی را زیر پوشش قرار داده و مشترکین این اپراتور از طریق 66میلیون سیم کارت، خدمات ارتباطی دریافت می کنند. صدوقی تاکید کرد: با این همه آنچه که موجب افتخار همراه اول است، تربیت هزاران مدیر، کارشناس و تکنیسین و اتکا به توان داخلی برای ایجاد توسعه سازمان، دانش فنی و مدیریت صنعت اپراتوری در کشور است.

مدیرعامل همراه اول در ادامه با اشاره به نقش و زحمات وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دوره بیست ساله، از ایشان قدردانی کرد و اظهار داشت: قدرمسلم رویکرد دکتر واعظی در توجه به مشتری مداری و تسهیل دریافت خدمات نوین ارتباطی باند پهن از طریق حذف انحصار، ایجاد یک فضای رقابتی جدی و ارزیابی مستمر اپراتورها، منافع بی شماری برای کاربران فراهم خواهد کرد.

صدوقی با اشاره مزایای نسل های بالاتر تلفن همراه گفت: مطابق تحقیقات انجام شده، در ازای هر 1000کاربر باند پهن، 80شغل جدید ایجاد می شود و هر 10 درصد رشد ضریب نفوذ باند پهن در کشورهای در حال توسعه، 1.4 درصد رشد GDP را در پی دارد.

وی در پایان با تشریح برنامه پنج ساله راهبردی همراه اول که سرمایه گذاری هشتاد هزارمیلیارد ریالی را در شبکه هدفگذاری کرده است، اظهار داشت: باور داریم امروز همراه اول یک سرمایه ملی است که ثمره تلاش جوانان، کارشناسان و مدیران این مرز و بوم است و مسلماً رشد و اعتلای آن در دنیایی که برندهای نمادین برای توسعه یافتگی کشورها به حساب می آیند می تواند افتخاری برای هر ایرانی باشد.


هوشمندترین کلاه ایمنی ساخته شد/ اتصال به اینترنت و دوربین پیشرفته
مهر/ مخترعان کلاه هوشمندی را ساخته اند که دارای قابلیت های ممتازی مانند اتصال به اینترنت، برقراری ارتباط، پخش موسیقی، نمایش آب و هوا، میزان سرعت و ... است. کلاه ایمنی، یکی از تجهیزات لازم برای امنیت و حفظ جان موتور سواران محسوب می شود. با ورود به دنیای مدرنیته و عصر ارتباطات، تجهیزات و ابزارهایی که تولید و ساخته می شوند باید پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. اکنون مخترعان توانسته اند کلاه هوشمند متفاوتی را طراحی و روانه بازار کنند که شگفتی مخاطبان را برانگیخته است.



Skully AR-1 هوشمندترین کلاه ایمنی لقب گرفته که علاوه بر حفاظت از سر موتورسواران دارای قابلیت های بی شماری است.



این موتورسیکلت دارای ویژگی هایی مانند: مجهز به یک دوربین برای نمایش تصاویر پشت سر موتوار سوار، نمایش سرعت، جهت، میزان سوخت، اعلام صوتی تماس های تلفنی، اتصال به اینترنت است که می تواند کلاه بی نظیری برای موتورسورارن به شمار آید.



نمایش سرعت موتورسوار



اعلام صوتی تماس های تلفنی



تولید و عرضه این کلاه هوشمند از سان فرانسیسکو آغاز شده و از آن به عنوان تکنولوژی پوشیدنی wearable-tech یاد می شود. این کلاه دارای استحکام فوق العاده ای در برابر ضربات، خش و همینطور آسیب ها است.



سازندگان این موتور امیدوارند تا تکنولوژی و همینطور مزایای بیشتری را به این کلاه هوشمند اضافه کنند.


تلفن هاي استان آذربايجان شرقي از فردا هم كد مي شوند
مهر/ تلفن‌هاي ثابت استان آذربايجان‌شرقي از چهارشنبه، بيست و دوم مرداد هم‌كد مي‌شوندکه با هم كدسازي تلفن‌هاي ثابت اين استان، كدهاي بين‌شهري ۰۴۱۱،۰۴۱۲ ،۰۴۲۱ ،۰۴۲۲ ،۰۴۲۳ ،۰۴۲۴ ،۰۴۲۶ ،۰۴۲۷ ،۰۴۳۱، ۰۴۳۲، ۰۴۷۱، ۰۴۷۲، ۰۴۹۱ و ۰۴۹۲ به ۰۴۱ تغيير مي‌كند. طرح هم‌كدسازي در سطح شهرستان‌هاي آذرشهر، اسكو، اهر، بستان‌آباد، بناب، تبريز، جلفا، چاراويماق، خدافرين، سراب، شبستر، عجب شير، كليبر، مراغه، مرند، ملكان، ميانه، ورزقان، هريس و هشترود انجام شده و شماره مشتركين در اين شهرستانها از ۷ رقم به ۸ رقم تغيير مي‌كند.

مشتركين تلفن‌هاي ثابت در شهرستان‌ها و روستاهاي استان آذربايجان شرقي براي اطلاع از تغييرات و دريافت شماره جديد خود مي‌توانند تا قبل از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه (بيست و دوم مرداد) با ۱۱۸  و سامانه گوياي ۹۰۹۰ و ۹۰۹۱ در محدوده استان و با شماره هاي  ۰۴۱۱۹۰۹۰ و ۰۴۱۱۹۰۹۱ و ۰۴۱۱۳۳۳۳۳۳۳ در خارج از استان و بعد از ساعت ۲۲ در محدوده  استان با سامانه گوياي ۹۰۹۰و ۹۰۹۱ و در خارج از استان با شماره هاي ۰۴۱۹۰۹۰ و ۰۴۱۹۰۹۱و ۰۴۱۳۳۳۳۳۳۳۳ تماس بگيرند.

همچنين مشتركان مي‌توانند با مراجعه به سايت شركت مخابرات استان آذربايجان شرقي به نشانيwww.eatc.ir و واردكردن شماره تلفن قديم، از شماره جديد خود مطلع شوند.

​براساس اطلاعيه ستاد هم كدسازي تلفنهاي ثابت، مشتركان براي انعكاس پيشنهاد و همچنين اعلام شكايت در اين زمينه، مي‌توانند به پورتال اطلاع‌رساني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي به آدرس www.cra.ir بخش ثبت و پاسخگوئي به شكايات مراجعه كنند.


توسعه پهنای باند در تلفن ثابت/ ارتباط بدون قطعی برای مردم فراهم شد
مهر/ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: تمامی فعالیت های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حول محور توسعه باند پهن در کشور و در راستای حفظ حقوق مردم بوده است. علی اصغر عمیدیان در آستانه یک سالگی دولت یازدهم با بیان این مطلب، گفت: سعی ما بر این بوده است که در هر بخش از فعالیت های رگولاتوری چه در بخش ارایه خدمت به مردم و اشتغال زایی، چه در بخش گردش سرمایه و حفظ بازار، یا افزایش رقابت، دستاوردهای ما به نوعی بهترین باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این که انجام اقدامات در عرصه ملی زمان بر هستند، اظهار داشت: توسعه باند پهن به عنوان مهمترین فعالیت ما در سال گذشته، در راستای ایجاد فضای بهتر برای ارایه خدمات کسب و کار، گردش اقتصادی و در کل حفاظت از وقت، انرژی و سرمایه مردم بوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه هم در بخش تلفن همراه و هم ثابت در مورد باند پهن برنامه داریم، خاطر نشان کرد: ارتقای پروانه اپراتورها به منظور ارایه نسل سوم و بالاتر برای این است که بتوانیم تمامی خدمات مورد نیاز مردم را از طریق تلفن همراه ارایه دهیم.

عمیدیان اعطای مجوز سرویس دهی در قسمت دسترسی به pap ها و اپراتورهای وایمکس را نیز در راستای توسعه باند پهن در بخش ثابت اعلام کرد و افزود: برنامه ما این است که تا مردم در هر جا چه با تلفن ثابت و چه سیار بتوانند از تمام خدمات استفاده کنند.

وی در پایان رومینگ ملی را اقدامی در جهت تحقق پوشش سراسری شبکه  تلفن همراه در کشور دانست و آن را به نفع اپراتورها برشمرد و گفت: با این وجود، برنده اصلی رومینگ ملی مردم هستند که امکان برقراری ارتباط بدون قطعی برای آنها فراهم شده است.


ضعف تولید محتوای الکترونیکی در کشور /چه اطلاعاتی را با نسل 3 منتقل کنیم؟
فارس/ عضو شورای راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حتی با راه افتادن نسل 3 و 4 ما این مشکل را داریم که چه محتوایی را می‌خواهیم از باند پهن منتقل کنیم؟ احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای راهبری وزارت ارتباطات در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی گفت:‌ در علم ارتباطات و فناوری اطلاعات

قانونی به نام قانون  «مور»  وجود که بر اساس آن هر 18 ماه یکبار توان IC سازی دو برابر می‌شود و این قانون تابه حال پابرجا بوده و بر اساس آن سیستم‌های کامپیوتری و الکترونیکی، نرم‌افزارها، حافظه‌ها و خدمات در همین مدت زمانی دوبرابر می‌شوند اما در کشورمان این اتفاق نیفتاده است.

معتمدی یادآور شد:‌آمارها نشان می‌دهد که در شاخص توسعه دولت الکترونیک در بین 20-25 کشور در پایان رده‌بندی هستیم، در عین حال که بعضی کشورها اصلا در رده‌بندی‌های سازمان ملل در این زمینه بررسی نمی‌شوند ،شاید در آن صورت وضعیت بدتری داشتیم.

وی با اشاره به رشد تکنولوژی و انتقال اطلاعات همراه اظهار کرد: با نسل 3 و 4 تلفن همراه، انتقال دیتا از طریق موبایل چند برابر شده به طوری که با در انگلیس 91 درصد استفاده از شبکه تلفن همراه مربوط به دیتا و 9 درصد صوت است درحالی که ما شبکه تلفن همراه را اصلا با صوت می‌شناسیم و در ایران رقم انتقال دیتا حدود یک درصد است.

وی افزود: حتی با راه افتادن نسل 3 و 4 ما این مشکل را داریم که چه محتوایی را می‌خواهیم از باند پهن منتقل کنیم چرا که  عمده محتوایی که  باید از این طریق منتقل شود مربوط به حکومت الکترونیک است اما ما مشکل تولید محتوا داریم و  از باند پهن هم ناچارا  اطلاعاتی که خارج از کشور تولید شده را منتقل می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب خدمات الکترونیک در کشور، گفت:‌از لحاظ نیروی انسانی  وضعیت خوبی داریم و در زیر ساخت هم چندان مشکل نداریم، اما به دلیل ضعف در تولید محتوا منابع هدر می‌رود و شاهد مهاجرت  نیروی انسانی هستیم. رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به برنامه راهبردی این دانشگاه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی این دانشگاه را برای  کمک به دستگاه‌ها برای توسعه خدمات الکترونیکشان اعلام کرد.


سایت هم اندیشی دولت دانا افتتاح شد
فارس/ سایت هم اندیشی دولت دانا به عنوان یک شبکه اجتماعی از فعالان فناوری اطلاعات برای نظرسنجی دولت الکترونیک افتتاح شد. سایت هم اندیشی دولت دانا  امروز حاشیه برگزاری هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و  احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد.

این شبکه اجتماعی  با هدف ایجاد امکان هم‌اندیشی درباره رویکردهای تدوین اسناد  بالادستی  در فضای مجازی از سوی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباط و امنیت نهاد ریاست جمهوری افتتاح شده است. این شکبه اجتماعی از دو بخش دولت هوشمند (smart government) و دولت همراه و اسناد بالادستی تعاملات بین دستگاهی تشکیل شده است. دولت دانا در نشانی  https://smart.gov.ir/Portal/Home/Default.aspx  در دسترس است.


ممنوعیت قطع موبایل به دلیل بدهی تلفن ثابت/ واگذاری تلفن بار دیگر به روز می‌شود
فارس/ مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران از توقف موقت تلویزیون اینترنتی مخابرات و صدا و سیما و حذف صف انتظار دریافت تلفن ثابت تا شهریورماه خبر داد. علیرضا صیدی امروز در یک نشست خبری از  وجود 8.5 میلیون خط تلفن ثابت در استان البرز و تهران خبر داد و گفت:‌ از این میزان 7.5 میلیون خط تلفن دایر شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران افزود: همچنین یک میلیون پورت منصوبه سرویس اینترنت پر سرعت در استان البرز و تهران وجود دارد که از این میزان 650 هزار پورت در حال سرویس‌دهی به مشترکان است.

وی از جمله برنامه‌های شرکت مخابرات استان تهران را آماده‌سازی برای پاسخگویی به نیاز تمام اپراتورهای تلفن همراه در عرضه نسل سوم موبایل عنوان کرد و گفت: آمادگی ارائه زیرساخت‌های ارتباطی را برای سرویس‌دهی به سه اپراتور ایجاد می‌کنیم.

صیدی با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این شرکت برای سال جاری گفت:‌برای تلفن ثابت برنامه مفصلی داریم تا بتوانیم در مدت 6 ماه اول سال مشکلات سال گذشته از جمله سقف انتظار برای دریافت تلفن ثابت را از بین ببریم. مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران ادامه داد:‌ هم‌اکنون به غیر از دو منطقه، ( یک منطقه در استان لبرز و منطقه 4 در تهران) و بجز برخی نقاط خاص، واگذاری تلفن در استان البرز و تهران به روز است.

وی توضیح داد:‌در منطقه 4 مخابراتی با گسترش اتوبان همت صف منتظران تلفن ثابت طولانی است و همچنین در مناطق تازه ساخت به یکباره تقاضاهای زیادی به یک منطقه مخابراتی ارجاع می‌شود که برای پاسخگویی به آنها زمان نیاز است.

صیدی آمار متقاضیان در صف انتظار تلفن ثابت را 20 هزار مشترک اعلام کرد و گفت:‌ این رقم در مقایسه با رقم 8.5 میلیون پورت منصوبه تلفن ثابت کم است. وی اظهار امیدواری کرد تا شهریور متقاضی تلفن ثابت در صف انتظار نداشته باشیم و در نیمه دوم سال به دنبال مشترکان جدید بگردید.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران همچنین در خصوص ارتقای سرویس اینترنت پرسرعت شرکت مخابران تهران گفت: ‌در زمینه اینترنت پرسرعت بیشترین تلاش برای پشتیبانی از سرویس بوده است. مخابرات تهران بزرگترین اپراتور ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در این استان است و در این زمینه به تناسب گستردگی و وسعت فعالیت مشکلات بزرگتری نیز دارد. وی از تامین تجهیزات و پهنای باند برای سرویس‌های اینترنت پرسرعت در سال جاری خبر داد و گفت: در سال 92 نسبت به سال 91 پهنای باند خوبی را از شرکت زیرساخت اخذ کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به فشار وزارت ارتباطات و شخص وزیر بر شرکت زیرساخت برای افزایش پهنای باند کشور، این شرکت درخواست پهنای باند ما را برآورده خواهد کرد و هم‌اکنون مشکل جدی با شرکت ارتباطات زیرساخت در زمینه پهنای باند نداریم. صیدی اظهار امیدواری کرد: در هفته‌های آینده پهنای موردنیاز شرکت مخابرات استان تهران در حد کافی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران با بیان اینکه از وضعیت اینترنت پرسرعت مخابرات تهران راضی نیستم، گفت:‌برخی می‌گویند سرویسی که به مدیرعامل شرکت داده می‌شود با مردم عادی فرق دارد و مدیرعامل نمی‌‌تواند از وضعیت واقعی کیفیت سرویس اطلاع یابد اما در استان البرز و تهران افراد عادی را سراغ دارم که هر دو هفته یک بار با آنها تماس می‌گیرم و از وضعیت و کیفیت اینترنت مخابرات جویا می‌شوم به این ترتیب در کسب اطلاع از وضعیت فعلی که به مردم فروخته می‌شود صرفا به گزارش‌های سازمانی نیز اکتفا نمی‌کنم.

صیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت 118 در استان تهران و البرز گفت:‌با اقدامات توسعه‌ای که در سال‌های اخیر انجام شده، هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم در مورد 118 مشکل خاصی در کل کشور و استان تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران همچنین با اشاره به اقدامات مخابرات تهران در جهت توسعه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری گفت:‌ با اقداماتی از جمله راه‌اندازی باشگاه مشتریان و تقویت سرویس‌های الکترونیکی سایت مخابرات، هم‌اکنون 96 درصد پرداخت‌های مردم در استان تهران غیر حضوری شده است که این رقم بسیار قابل توجه است.

وی در خصوص سرویس تلویزیون اینترنتی (IPTV) گفت:  در سال گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که برای ارائه سرویس تلویزیون اینترنتی نیاز به مجوز (IPTV) است و  حتی سازمان صدا و سیما نیز برای ارائه سرویس به این مجوز نیاز دارد.

وی توضیح داد: پروژه‌ای که برای راه‌اندازی این سرویس به طور مشترک بین مخابرات تهران و صدا و سیما آغاز شده بود به صورت پایلوت انجام شد، بسترهای لازم ایجاد شده و منتظر دریافت پروانه توسط صدا و سیما و تعرفه‌گذاری سرویس توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

صیدی در خصوص اینکه طبق قانون شرکت‌های اینترنتی باید سقف سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه را برای ارائه سرویس به مشتریان خانگی ارائه کنند، اما در عمل سرعت‌های بیشتر از این رقم به مشترکان واگذار می‌شود، گفت: هم‌اکنون سرعت 128 کیلوبیت در ثانیه پاسخگوی نیاز مردم نیست، در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بحث سرعت از سرویس‌های اینترنتی حذف شده و بستگی به فروش گیگابایت و حجم دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران  گفت: هم‌اکنون برای اقشار مختلفی که مرتبط با کارهای علمی و تحقیقاتی هستند، سقف سرعت اینترنت وجود ندارد. تمام شرکت‌های اینترتنی نیز مانند ما عمل می‌کنند و با اخذ مدارکی سرویس درخواستی را به متقاضیان ارائه می‌دهند. وی یادآور شد: این موضوع باید ریشه‌ای حل شود تا یک قانون اجرایی و عملیاتی حاصل شود و کسی قانون را دور نزند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص قطع سرویس مشترکان بدهکار، گفت: قبوض تلفن ثابت به دو بخش میان‌دوره و پایان دوره تقسیم می‌شود که برای مشترکان حقوقی مبلغ قطع میان‌دوره 200 هزار تومان است. برای قبوض پایان دوره نیز مخابرات سقف قطع تلفن 100 هزار تومان است. وی یادآور شد: در گذشته اگر کسی مشترک تلفن ثابت بود و بدهی داشت، تلفن همراه او را نیز قطع می‌کردند اما اکنون این کار مجاز نیست.

صیدی با اشاره به مبلغ لاوصولی‌ها و بدهی‌های معوقه مشترکان مخابرات استان تهران، گفت: در هر دوره 25 درصد قبوض لاوصولی است، یعنی تلفن قطع شده و مشترک هنوز آن را پرداخت نکرده اما زمانی که با مشترک تماس گرفته می‌شود و پیامک ارسال می‌شود، اقدام به واریز وجه و وصل تلفن می‌کنند که این مبلغ حدود 30 میلیارد تومان در هر دو ماه است.

وی ادامه داد:‌همچنین تاکنون 40 میلیارد تومان بدهی معوقه از مشترکان مخابرات تهران باقی مانده است که این افراد علی‌رغم قطع تلفن اقدام به پرداخت قبض و وصل خط نمی‌کنند و پرونده آنها به دفتر حقوقی ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران همچنین در خصوص ورود اپراتور چهارم که در زمینه فیبر نوری فعالیت خواهد کرد، گفت:‌رقیب خوب است؛ اگر ایرانسل نمی‌آمد شاید همراه اول اینقدر رشد پیدا نمی‌کرد. ما نیز در طرح‌‌های خود از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون در لایحه دسترسی طرح‌های اتصال ساختمان‌ها به فیبر نوری را در برنامه داریم و در سال‌های آتی نیز توسعه شبکه به گونه‌ای انجام خواهد شد که با تکنولوژی‌های جدید همخوانی داشته باشد.

وی همچنین از 310 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مخابرات تهران در سال جاری خبر داد و گفت: همچنانکه در مسکن‌های مهر از جدیدترین تکنولوژی استفاده کرده‌ایم. صیدی در ادامه یکی از مشکلات اینترنتی  را مهاجرت به IP نسخه 4 عنوان کرد و گفت:‌اگر از IP نسخه 4 به نسخه 6 مهاجرت نکنیم در سال آینده معضلی برای تمام کشور خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید اگر خط یک مشترک از نوع PCM یا فیبر نوری باشد و تقاضای دریافت اینترنتی پرسرعت کند، آیا مخابرات ملزم به تغییر خط مشترک از PCM و آماده کردن خط برای ارائه اینترنت پرسرعت است، گفت: از 7.5 میلیون مشترک تلفن ثابت در استان تهران و البرز 5 درصد از مشترکان خط PCM دارند که کاهش این تعداد در دستور کار شرکت مخابرات تهران است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران گفت: اما در این زمینه باید نکته‌ای را یادآور شوم اینکه وقتی یک PCM نصب شده و مشترک درخواست خروج از PCM را می‌کند این کار برای مخابرات 30 هزار تومان هزینه دارد. برای خروج 10 مشترک از PCM باید 300 هزار تومان هزینه شود.

وی ادامه داد: ‌خطوط PCM به نفع مخابرات هم نیست زیرا مشترک از مخابرات و یا از شرکت‌های خصوصی اینترنت می‌خواهد در اینجا از شرکت‌های خصوصی درخواست می‌کنم که اگر برای تغییر خطوط PCM آمادگی دارند، اعلام همکاری کنند و تجهیزاتی که بتوان روی آن اینترنت داد را نصب کنند.

صیدی در خصوص سرویس‌های اینترنت نامحدود مخابرات تهران نیز گفت: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم ارتباطات اصل فروش اینترنت در فروش حجمی است و مشترکان فعلی اینترنت نامحدود مخابرات نیز اغلب از مشترکان قبلی هستند. وی با بیان اینکه هم اکنون نیز فروش اینترنت نامحدود مخابرات ادامه دارد، گفت:‌سرویس نامحدود تنها به نفع تعدادی از مشترکان حرفه‌ای است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران تاکید کرد:‌ بحث‌هایی که در مورد تعرفه‌ها و اضافه دریافت مخابرات از مشترکان مطرح شده اصلا شامل مخابرات استان تهران نمی‌شود و تنها تعرفه‌ای که در تهران انجام شده مربوط به هم کدی و مجاز بوده است.


گزارش گران‌فروشی اینترنت مستند به آمارهای زیر ساخت است
فارس/ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارش خود درباره گران فروشی اینترنت را مستند به آمارهای زیرساخت می‌داند، این در حالی است که وزیر ارتباطات آمار‌های این مرکز را در این زمینه درست ندانسته بود. بررسی وضعیت اینترنت در ایران در برنامه یکشنبه شب پایش و استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه با واکنش وزیر ارتباطات مواجه شد.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌داد که هر STM1 پهنای باند اینترنت که به قیمت حدود 9 میلیون تومان وارد کشور می‌شود، با خرید و فروش آن توسط واسطه های مختلف مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های ندا، شرکت های مخابرات استانی و شرکت های فراهم آور خدمات اینترنت، در نهایت با احتساب ضریب اشتراک گذاری به قیمت 232 میلیون تومان به دست کاربر نهایی می رسد که 25 برابر قیمت اولیه آن است.

اما وزیر ارتباطات این آمار را رد کرد و گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم می تواند اشتباه کند. در حال حاضر یک گیگابیت بر ثانیه ای که به مردم واگذار می شود 3600 تومان است که وقتی ضربدر 150 تومان کنید می‌‌شود 540 هزار تومان ولی شما گفتید 232 میلیون تومان که این اصلا درست نیست.

در این زمینه مهدی فقیهی، رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه آمارهای گزارش از شرکت زیر ساخت دریافت شده است، تاکید کرد: کلیه مدارک و مستندات در گزارش شماره 13574 این مرکز با عنوان «بررسی قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در ایران» که در تاریخ  17 فروردین سال جاری منتشر شد وجود دارد.

وی گفت: وزیر ارتباطات هم می‌تواند اشتباه کند و با تمام احترامی که برای ایشان قائل هستیم اما در واحد ظرفیت پهنای باند و سرعت اینترنت اشتباه سهوی داشتند و بین پهنای باند و سرعت اینترنت تفاوتی قائل نشدند. فقیهی تاکید کرد: در وزارت ارتباطات فعالیت‌های خوبی صورت گرفته اما همچنان معتقدیم که در زمینه قیمت اینترنت کارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند انجام شود.


وقتی سگ و گربه هم هکر می‌شوند
فارس/ طراحی یک برنامه همراه جدید باعث شده که سگ‌ها و گربه‌ها هم بتوانند شبکه‌های بی سیم وای – فای را هک کنند و به ابزاری جدید برای سوءاستفاده مبدل شوند. جین برانسفیلد مهندس حوزه امنیت فناوری، قلاده ای هوشمند موسوم به وار- کیتن ابداع کرده که با آویزان کردن آن به گردن سگ ها و گربه ها می توان این حیوانات را در قالب هکرهایی خطرناک به خدمت گرفت.

در درون این قلاده به ظاهر بی خطر وسیله ای موسوم به Spark Core  مخفی شده که نقشه شبکه های بی سیم وای – فای مجاور را برای مالک قلاده ترسیم می کند و شبکه های آسیب پذیر را نیز به طور کامل برای وی مشخص می کند. با توجه به حرکت دائمی سگ ها و گربه ها در محیط های عمومی از این روش می توان برای شناسایی شبکه های وای – فای و نقاط ضعف آنها استفاده کرد.

عملکرد این ابزار روز گذشته در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی دف – کان به نمایش درآمد و طراح این ابزار با موفقیت به شبکه های وای – فای آسیب پذیر نفوذ کرد. محققان امنیتی به کاربران توصیه می کنند برای مقابله با این مشکل حداقل کاری که باید انجام شود این است که برای شبکه های وای – فای کلمه عبور تعیین شود. این در حالی است که علیرغم همه هشدارها بسیاری از کاربران یا برای شبکه های وای – فای خود کلمه عبور تعیین نمی کنند یا از کلمات عبور بسیار ساده و قابل حدس زدن استفاده می کنند.


رتبه 105 ایران در توسعه دولت الکترونیک/ در توسعه نرم‌افزار عقب هستیم
فارس/ دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به لزوم ایجاد نظام پایدار خدمات الکترونیکی در کشور، گفت: هم‌اکنون مقررات لازم برای حضور و تشویق بخش خصوصی به طور کامل پیاده نشده و در توسعه نرم‌افزار عقب هستیم. محمد حسن انتظاری در هفتمین کنفرانس نظام اداری الکترونیکی اظهار داشت: دولت الکترونیک یکی از بحث‌هایی است که در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار است و زندگی روزمره به طور فزاینده در سراسر جهان آمیخته با فضای مجازی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بیان داشت: تعاریف مختلفی از فضای مجازی وجود دارد اما آنچه در شورا به آن دست یافته‌ایم عبارت است از امتداد زندگی فردی و اجتماعی انسان در بستر فناوری اطلاعات. وی ادامه داد: ما یک نگاه انسان مدارانه به فضای مجازی داریم، در حالی که برخی تعاریف متداول صرفاً نگاه فناورانه دارند. تمام ابعاد زندگی انسان در این حوزه در حال تکامل است و یکی از این ابعاد نظام اداری الکترونیک است.

انتظاری تصریح کرد: دولت در حال توسعه شاخص‌های دولت الکترونیک است  و 3 شاخصه اصلی طبق برنامه عمران سازمان ملل متحد در این زمینه وجود دارد که عبارتست از سرمایه انسانی، خدمات برخط و زیرساخت‌های ارتباطی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: وضعیت ما در دنیا در بین 190 کشور در شاخص توسعه دولت الکترونیک رتبه 105 است، اما در بین شاخص‌های عمده این بخش در شاخص سرمایه انسانی وضعیت خوبی دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت ایران در زیرساخت‌های ارتباطی نشان می‌دهد که رتبه ما در شاخص خدمات الکترونیکی دولت در سال 2008 ، 108 بوده ،  در  سال 2012 ، 100 بوده و در سال 2014 به 105 تنزل پیدا  کرده است.

وی ادامه داد: کره جنوبی رتبه اول را در دنیا دارد و کشورهای استرالیا و سنگاپور در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. وی با اشاره به وضعیت ایران در بین کشورهای منطقه گفت: در منطقه، کشور بحرین حائز رتبه اول است و ایران رتبه 14 را به خود اختصاص داده است.

انتظاری با تشریح چالش‌های حوزه خدمات دولت الکترونیک گفت: فقدان نقشه راه، سخت گیری در پذیرش مدیریت راهبردی و ناهماهنگی و موازی‌کاری در این حوزه از جمله چالش‌های این بخش است. به گفته وی، هم‌اکنون 40 سازمان مختلف در دولت کار سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی را انجام می‌دهند که عمدتاً بدون هماهنگی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بی‌نظمی و طولانی بودن انجام فرایند خدمات، ضعف در زیرساختهای نرم افزاری و سخت‌افزاری و ضعف در همگامی با فناوری در عرصه جهانی از دیگر چالش‌های این حوزه است. دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: هم‌اکنون مقررات لازم برای حضور و تشویق بخش خصوصی به طور کامل پیاده نشده و در توسعه نرم‌افزار عقب هستیم به طوریکه سالانه 400 میلیون دلار صادرات در این حوزه داریم.

وی در ادامه به لزوم ایجاد نظام پایدار خدمات الکترونیکی اشاره کرد و افزود: راهکاری که مقام معظم رهبری در این حوزه مشخص کردند، ایجاد شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی بود. انتظاری در مورد شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: این شبکه اصلی‌ترین زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است و با استفاده از سرمایه‌گذاری ایجاد شده در حال پیشبرد این طرح با کمک وزارت ارتباطات هستیم. وی ابراز امیدواری کرد با توسعه این امر بتوانیم در کشور تحول عمده‌ای ایجاد کنیم.


شکایت از غول‌های فناوری به دلیل همدستی علیه کارمندان
فارس/ عده ای از کارمندان چهار شرکت اپل، گوگل، ‌اینتل و ادوب به علت همدستی این شرکت‌ها با یکدیگر بر ضد خود از آنها شکایت کرده‌اند. این شرکت ها متهم به اجرای توطئه ای مشترک برای عدم استخدام کارکنان یکدیگر هستند. این اقدام باعث شده تا افرادی که خواستار  کار در یکی از شرکت‌های رقیب بوده ‌ند نتوانند موقعیت شغلی خود را تغییر دهند.

اپل، گوگل،‌اینتل و ادوب تلاش کرده اند با پرداخت 324.5 میلیون دلار به دادگاه پرونده را مختومه کرده و رضایت شاکیان را جلب کنند. اما تلاش‌های به عمل آمده در این زمینه به نتیجه نرسیده است. لاکی کوه قاضی رسیدگی کننده به این پرونده می گوید که با توجه به تعداد شاکیان و ماهیت شکایات مطرح شده از سوی آنان غرامت سنگین تری باید از سوی شرکت های اپل، گوگل،‌اینتل و ادوب پرداخت شود.

به گفته قاضی این پرونده استیو جابز مدیر عامل فقید شرکت اپل مغز متفکر اجرای این توطئه مشترک بوده است. قرار است در هفته‌های آینده مدارک بیشتری در ارتباط با این همدستی مورد بررسی قرار گیرد. شرکت‌های یاد شده به منظور حفظ اسرار تجاری خود توافق کرده بودند که هیچ یک کارمند شرکت دیگری را بلافاصله استخدام نکند. این سخت گیری در مورد کارمندان عالی رتبه شدیدتر بوده است.

چهار شرکت اپل، گوگل،‌اینتل و ادوب هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اند. این ماجرا در سال 2011 پس از آن افشا شد که مشخص شد استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل با ارسال ایمیلی برای اریک اشمیث مدیر عامل گوگل خواستار عدم استخدام مهندسان این شرکت در این موسسه رقیب شده است.


احتمال ساخته شدن ادامه‌ی دیگری برای بازی Darksiders
فارنت/ مدیرعامل اسبق کرایتک امریکا و موسس استودیوی بازیسازی Vigil Games آقای «دیوید آدامز» احتمال ساخته شدن ادامه‌ای برای سری بازی‌ "Darksiders” را در استودیوی جدید و مستقل ساز خود Gunfire Games بررسی می‌کند.



آدامز که شغل خود را سه هفته پیش در کرایتک رها کرده و دلیل آن را مشکلات مالی این شرکت اعلام کرده بود، در کنار تیم ساخت بازی Ryse: Son of Rome بر روی ساخت یک بازی تیراندازی free-to-play کار می‌کردند تا این‌که تصمیم گرفت از این کار استعفا دهد. هسته‌ی اصلی استودیوی کرایتک امریکا را افرادی تشکیل می‌دادند که بعد از فروپاشی غم انگیز THQ از استودیوی تحت مالکیت این شرکت یعنی Vigil Games واقع در تگزاس به این تیم پیوسته بودند. این افراد که ساخت بازی Darksiders را در کارنامه‌ی خود دارند، بعد از ورشکستگی این شرکت حقوق این بازی را به شرکت Nordic Games واگذار کردند.

اکنون آقای آدامز در گفتگویی با پلی‌گان اظهار داشته است که افرادش در استودیوی جدیدشان امکان ساخت ادامه‌ای برای این بازی را بررسی کرده و حتی، با صاحب جدید آن نیز مکاتبه داشته‌اند:

    یکی از گزینه‌هایی که به آن فکر می‌کنیم این بازی است. اما نمی‌خواهیم سریع به سراغ چیزی برویم. می خواهیم ابتدا گزینه‌های خود را سبک و سنگین کنیم.




Nordic Games سال گذشته اعلام کرده بود که برای تحقق ادامه‌ای بر این بازی، به دنبال یک مطمئن می‌گردد. آقای "Joe Madureira” مدیر ارشد این شرکت نیز در ماه می امسال گفته بود که این ناشر به صورت جدی به انتشار بازی دیگری از این سری می‌اندیشد.

در حال حاضر، Gunfire Games به دنبال پروژه‌های کوچک زودبازده است تا بتواند کارمندان خود را مشغول نگه داشته مجبور به اخراج آنان نشود. اما هدف آن‌ها در درازمدت خلق یک بازی کاملا جدید است.

    ما می‌خواهیم بر اساس آن‌چه در گذشته انجام داده‌ایم یک چیز جدید بسازیم. یک بازی سوم شخص با تعداد زیادی شخصیت‌های قابل بازی، جنبه‌های ماجراجویی، پیشرفت بازی‌کننده در طول بازی، غول‌آخرهای خفن، موجودات عجیب و غریب و … . ما ایده‌هایی در ذهن داریم.


بلومبرگ: آی‌پدهای جدید با پوشش ضدبازتاب وارد مرحله تولید شدند
فارنت/ می‌دانیم که اپل قصد دارد تبلت‌های جدید خود آی‌پد ایر 2 و آی‌پد مینی رتینا 2 را با حسگر اثر انگشت عرضه کند. به گزارش Bloomberg این آی‌پدهای جدید به تازگی وارد مرحله تولید شده‌اند.



با وجود این‌که تمام دنیا منتظر معرفی آیفون 6 با صفحه‌نمایشی بزرگتر و طراحی متفاوت هستند Bloomberg گزارش داده که آی‌پد ایر 2 با صفحه‌نمایش 9.7 اینچی وارد مرحله تولید شده و تولید آی‌پد مینی جدید نیز با صفحه‌نمایش 7.9 اینچی به زودی آغاز می‌شود.

انتظار داریم اپل تبلت‌های جدید خود را در پاییز امسال معرفی کند و برای این‌که از رقبا عقب نماند آن‌ها را باز هم قوی‌تر کرده و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه کند. حسگر اثر انگشت Touch ID دیگر تقریباً برای آی‌پدهای جدید قطعی شده و همچنین پردازنده جدید Apple A8 نیز مانند آیفون 6 در دل تبلت‌ها جای خواهد گرفت.



همچنین گفته می‌شود آی‌پد ایر جدید دارای یک نوع پوشش صفحه جدید ضدبازتاب است که خوانایی آن را زیر نور آفتاب بسیار بهتر خواهد کرد؛ هرچند مشخص نیست که آی‌پد مینی هم چنین پوششی را دارد یا خیر. اگر به خاطر داشته باشید آمازون پیش از این در یک ویدئوی تبلیغاتی عملکرد ضعیف آی‌پد را زیر نور آفتاب با کتاب‌خوان کیندل مقایسه کرده و اپل را مسخره کرده بود. اگر هنوز مطمئن نیستید که آی‌پد های فعلی را بخرید و یا برای آی‌پدهای جدید منتظر بمانید این مطلب فارنت را از دست ندهید.


این اکسپریا زد 2 شش هفته در عمق 10 متری زیر آب دریا دوام آورده است
فارنت/ سال‌هاست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اکسپریا مقاومت در برابر آب است. طبق استانداندارد IP58 برای اکسپریا زد2 این گوشی می‌تواند تا 30 دقیقه 1.5 متر زیر آب دوام بیاورد اما به نظر می‌رسد مقاومت این گوشی بیش‌تر از این ارقام است.

به گزارش یک نشریه سوئیسی "الکساندر مکسن” وقتی با یکی از دوستانش به گردش رفته بود گوشی اکسپریا زد2 از دستش رها شده و درون آب دریا به عمق بیش از 10 متری افتاده است. تلاش الکساندر برای پیدا کردن گوشی در ابتدا بی‌نتیجه بود اما وقتی به خط تلفن دسترسی پیدا کرد و شماره گوشی خود را گرفت متوجه شد که گوشی کماکان مشغول فعالیت و دریافت سیگنال است!



شش هفته بعد یکی از دوستان الکساندر که از قضا غواص هم بود توانست گوشی را از زیر آب پیدا کند. با وجود این‌که گوشی صدمات خارجی زیادی دیده بود و شارژ باتری نیز تمام شده بود وقتی آن را به شارژر متصل کردند بدون هیچ مشکلی روشن شد و در حال حاضر هم برای برقراری تماس و کارهای روزانه مناسب است!

شاید بپرسید چرا سونی گوشی‌های خود را با چنین تبلیغاتی نمی‌فروشد؟ جواب این‌جاست که شاید این گوشی خاص از خوش‌شانسی صاحبش در چنین شرایطی دوام آورده باشد و بهتر است اگر اکسپریا زد2 دارید چنین کاری را امتحان نکنید.


کورتانا بر روی همه ی ابزارهای تحت ویندوز ۹ حضور خواهد داشت
دیجیاتو/ دستیار دیجیتالی مایکروسافت کورتانا را با قاطعیت می توان بهترین قابلیت به روز رسانی ویندوز ۸.۱ دانست، و تقریباً از جانب اکثر کارشناسان نقدهایی مثبت را حتی در قیاس با سایر دستیارن دیجیتالی کمپانی های دیگر مانند سیری و گوگل ناو دریافت داشته است.

با توجه به توانایی های بسیار جذاب این دستیار دیجیتالی، برای بسیاری از افراد این سئوال مطرح گشته بود که کورتانا چه زمانی پا را از ویندوزفون فراتر خواهد گذاشت و بر روی سایر ابزارها حضور خواهد یافت؟ و حالا به نظر می رسد این اتفاق با عرضه ی ویندوز ۹، یعنی نسخه ی بعدی از سیستم عامل محبوب مایکروسافت رخ خواهد داد.

بنا به گزارش Neowin وب سایت فعال در حوزه ی تکنولوژی، کورتانا در نسخه های اولیه از ویندوز ۹ حضور داشته است و اخیراً از مرحله ی مرتبط به تست های مهندسی خارج گشته و وارد فاز آزمایش های مرتبط به پایداری جهت عرضه به کاربران شده است. این خبر بدین معنی است که مایکروسافت رسماً در تلاش بوده تا کورتانا را با ویندوز ۹ پیوند دهد و آن را با عملکردی مطلوب به عنوان یک دستیار دیجیتالی قدرتمند به کاربران این سیستم عامل ارائه نماید.



گفته می شود کورتانا در ویندوز ۹ مانند یکی از اپلیکیشن های این سیستم عامل حضور خواهد داشت، و عملکرد آن مشابه وضعیت فعلیش بر روی ویندوز فون ۸.۱ خواهد بود. البته مایکروسافت قصد دارد کورتانا را بسیار عمیق تر از ویندوز فون با سیستم عامل اصلیش یعنی ویندوز ادغام نماید، و قابلیت های بیشتری را به کاربران ارائه کند و ظاهراً به شدت در حال تلاش برای محقق شدن این موضوع است.

ساتیا نادلا مدیر عامل فعلی مایکروسافت پیش از این در نطقی گقته بود با عرضه ی ویندوز ۹ در اصل این سیستم عامل به یک پلتفرم یکپارچه و واحد بدل خواهد شد و کلیه ی ابزارهای گوناگون تحت سیستم عامل مذکور حداقل کدهای پایه ی یکسانی را به اجرا در خواهند آورد، بر مبنای این نطق از نادلا آمدن کورتانا به ویندوز ۹ در راستای یکپارچه سازی پلتفرم ویندوز ابداً دور از انتظار به نظر نمی رسد.

حضور کورتانا بر روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها یعنی جایی فراتر از تلفن های هوشمند و تبلت ها بسیار هیجان انگیز است و البته نباید فراموش کرد کمپانی رقیب مایکروسافت یعنی اپل نیز در حال تلاشی مشابه برای آوردن دستیار دیجیتالیش، سیری بر روی کامپیوترهای مکینتاش است و گوگل ناو پیش از این راه خودش را از طریق کروم بر روی دسکتاپ ها گشوده است.


اولین «کنفرانس شکست» ۲۳ مرداد در تهران برگزار می شود
دیجیاتو/ شاید با ارزش ترین تجربه افراد موفق، درس هایی باشد که آنان از شکست هایشان گرفته اند. شکست هرچند طعمی تلخ دارد، اما مقدمه ای است برای چشیدن شیرینی پیروزی های آینده. درس گرفتن از شکست افراد موفق و نحوه بازگشت آن ها به مسیر پیروزی، موضوعی است که می تواند نکته های بسیاری را به ما بیاموزد. بر پای همین تفکر، در سال ۲۰۰۹ کنفرانسی به نام FailCon در شهر سانفرانسیسکو برگزار گشت.



FailCon از آن زمان به بعد توانسته راه خود را به کشور های مختلف باز کند و محیطی را فراهم آورد تا نسل جوان از تجربیات و شکست های پیشین کارآفرینان و مدیران موفق درس بگیرند. این کنفرانس اکنون به ایران رسیده است و اولین دوره آن در تاریخ ۲۳ مرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد.

اگر معتقد هستید که با یک بار شکست همه چیز به پایان می رسد، قطعا حرف هایی که مدیران پیروز در این کنفرانس خواهند زد برای شما جالب خواهد بود. هر یک از آن ها در طول مسیر خود، چندین بار زمین خورده اند و هربار مستحکم تر از قبل به راه خود ادامه داده اند. این افراد اکنون آماده اند تا نحوه چرخش از شکست به پیروزی را به شما نشان دهند و کوله بار تجربه خود را به شما به اشتراک گذارند. علاقه مندان به کنفرانس FailCon جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این همایش می توانند به سایت این مجموعه مراجعه نمایند.


لومیا ۸۳۰ مجهز به دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و درگاه میکرو اس دی است
دیجیاتو/ قبلاً شایعات گوناگونی را در مورد نوکیا لومیا ۸۳۰ شنیدیم و حدس بر این است که مایکروسافت رویداد ۴ سپتامبر خود در نمایشگاه IFA را با معرفی این تلفن هوشمند آغاز نماید. بر مبنای تصاویری نیز که سابقاً از این محصول به بیرون درز کرده بود و دعوتنامه های ارسالی از جانب مایکروسافت حدس زده میشد با تلفنی قدرتمند در زمینه ی عکاسی موبایل طرف هستیم.

اکنون ویدئویی توسط TK Tech News از لومیا ۸۳۰ منتشر شده که جزئیات بیشتری از برخی مشخصات فنی کلیدی این تلفن هوشمند را افشا می سازد. لومیا ۸۳۰ به صفحه نمایش ۴.۵ اینچی با رزلوشن ۷۲۰P و تراکم پیکسلی ۳۲۶ppi مجهز است، و بر روی آن یک دوربین PureView بیست مگاپیکسلی نیز تعبیه گردیده. حدس زده می شود پیش از این نمونه ی مشابه دروبین مذکور، بر روی برخی از پرچمداران دیگر نوکیا یعنی لومیا ۱۵۲۰ و لومیا ۹۳۰ نیز به کار گرفته شده باشد.



از شواهد بر می آید که این تلفن هوشمند به همراه ویندوز فون ۸.۱ عرضه خواهد شد. با توجه به دارا بودن خصیصه های برتر در زمینه ی عکاسی، برای فراهم آوردن فضای کافی جهت عکس های پرحجم گرفته شده توسط آن لومیا ۸۳۰ از درگاه میکرو اس دی نیز به یقین پشتیبانی خواهد نمود. اینکه تلفن یاد شده دارای چه مقدار حافظه ی داخلی باشد مشخص نیست ولی با توجه به ذات میان رده ی آن حدس می زنیم مقدار این حافظه بیشتر از ۱۶ گیگابایت نخواهد بود.

منبعی که ویدئوی مذکور را منتشر کرده است اعلام نموده با مرور زمان و دسترسی به نمونه ای که آماده ی عرضه به کاربران خواهد بود اطلاعات و جزئیات بیشتری را در مورد لومیا ۸۳۰ ارائه خواهد نمود.


بتلفیلد ۴ برای یک هفته رایگان شد
دیجیاتو/ «زمان بازی» اوریجین یکی دیگر از قابلیت های مثبت و رو به فزون سیستم دیجیتالی الکترونیک آرتز است که طی آن به بازیکنان و دارندگان اکانت Origin اجازه می دهد برای مدت محدودی برخی از بازی های بزرگ این شرکت را به رایگان بازی کنند و حالا نوبت به بتلفیلد ۴ رسیده است.

تمامی کاربرانی که موفق شوند بتلفیلد ۴ را تا تاریخ ۱۴ آپریل وارد اکانت اوریجین خود کنند، می توانند ۱۶۸ ساعت این بازی را به رایگان در اکانت خود داشته باشند. البته الکترونیک آرتز در این زمینه شفاف سازی کرده که این ۱۶۸ ساعت دقیقا از زمانی شروع می شود که برای اولین بار بازی را اجرا کنید.



یعنی اینکه زمان دانلود چه ۱۰ ساعت و چه ۱۰۰ ساعت طول بکشد، مهم نیست، یک هفته شما درست از زمانی آغاز می شود که برای اولین بار دکمه Play را فشار دهید. پس دستورالعمل این است که ابتدا و بدون درنگ بازی را به اکانت خود اضافه کنید، سپس یا بازی را دانلود کنید، یا فایل های آن را از روی دیسک روی اوریجین نصب کنید.

اگر قبلا بخش داستانی بتلفیلد ۴ را به اتمام رسانده اید، حالا می توانید در این یک هفته که الکترونیک آرتز بازی را در اختیار همه قرار داده استفاده کنید و طعم بازی های آنلاین در سرویس های ضد تقلب را بچشید و اگر دوست داشتید، بازی را بخرید.

همچنین در راستای برنامه On the House شرکت الکترونیک آرتز، برای ارائه بازی رایگان به کاربران اوریجین، بازی Wing Commander 3™: Heart of the Tiger که در حالت عادی ۵ دلار قیمت دارد برای مدت زمان محدودی (احتمالا تا کمتر از یک ماه دیگر) رایگان شده است.


مک بوک ایر های رتینا شاید کریسمس امسال از راه برسند
دیجیاتو/ پیش از این شایعاتی را در مورد مک بوک های ایر ۱۲ اینچی مجهز به صفحه نمایش رتینا شنیده بودیم، و البته بعدها شنیده شد که تولید و عرضه ی این لپ تاپ ها به خاطر تاخیر اینتل در عرضه ی برخی از محصولاتش به تعویق افتاده است. ولی حالا ظاهراً شرایط قدری فرق کرده است و بر مبنای گفته های کمپانی اینتل ممکن است اپل بتواند تا انتهای سال جاری محصول یاد شده را تولید و عرضه نماید.



بزرگترین کمپانی تولید کننده ی پردازنده در جهان یعنی اینتل روز دوشنبه جزئیات بیشتری را در رابطه با پردازنده های Core M Broadwell که پیش از این در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۴ معرفی کرده بود منتشر ساخت، و اعلام داشت پردازنده های ۱۴ نانومتری مذکور در سال جاری در اختیار تولید کنندگان محصولات سخت افزاری قرار خواهند گرفت.

با توجه به گفته های اینتل می توان انتظار داشت، در آستانه ی تعطیلات سال نو اولین موج محصولات مجهز شده به پردازنده های جدید Core M را در قفسه های فروشگاه های گوناگون شاهد باشیم، و در سه ماهه ی اول ۲۰۱۵ تقریباً این پردازنده ها قلب اکثر محصولات جدید عرضه شده به بازار را تصاحب نموده باشند.

در حالی که اینتل در صحبت های خود اشاره ی مستقیمی به اپل نداشته است، ولی بنا بر یک سنت قدیمی و آنچه که در سال های گذشته شاهدش بودیم این کمپانی همواره پیش از سایر رقبا به محصولات همراه دیرینه ی خودش یعنی اینتل دسترسی پیدا می نماید.



پردازنده های Core M گفته می شود یکی از بهترین محصولات اینتل برای به کارگیری در تبلت ها و اولترابوک ها محسوب می شوند، و از نظر پایین بودن دما و صرفه جویی در مصرف انرژی بی نظیر هستند و همین امر سبب شده است به ادعای اینتل عمر باتری ابزارهای تحت این پردازنده ها دو برابر گشته در حالیکه کاربران می توانند شاهد افزایش کارایی چشم گیری نیز باشند.

شنیده هایی نیز وجود دارند که ممکن است اولترابوک ها و مک بوک هایی که از چیپ های Broadwell اینتل استفاده می نمایند فاقد فن خنک کننده باشند، که در صورت محقق شدن این امر بدون ایجاد دردسر برای کاربران می تواند خبری هیجان انگیز محسوب گردد.

اپل در ابتدای امسال دست به به روز رسانی محصولات خط تولید مک بوک ایر خود زد و آنها را به پردازنده های Haswell اینتل مجهز نمود، ولی حالا همگان منتظر هستند تا این محصولات را، در حالیکه به پردازنده های Broadwell و نمایشگرهای رتینا مجهز شده اند در بازار مشاهده و خریداری نمایند. به نظر می آید با اخبار منتشر شده از جانب اینتل احتمالاً این انتظار در پایان امسال خاتمه یابد.


تصاویر منتسب به قاب پشتی آیفون 6 فاش شد
زومیت/ با نزدیک شده به زمان معرفی آیفون 6 شاهد انتشار تصاویری منتسب به این محصول هستیم. این بار نیز Sonny Dickson تصاویر منتسب به قاب پشتی آیفون ۶ را منتشر ساخته است. وی با تایید منابع منتشر کننده‌ی این تصاویر، احتمال واقعی بودن این تصاویر را بسیار بالا عنوان کرده است.



تصاویر منتشر شده شامل دو تصویر از قسمت پشتی است. تصویر اول نگاهی نزدیک به قسمت فوقانی این قاب دارد که همانطور که ملاحظه می‌کنید شامل محل قرار گیری دوربین، فلاش و میکروفون است. در صورتی که دقت کرده باشید، می بینید که دوربین این دستگاه کمی بالاتر رفته است. در قسمت میانی نیز می‌توان لوگوی اپل را به روشنی مشاهده کرد. هرچند این تصاویر نیز ساختگی به‌نظر می‌رسند، اما وجود مواردی چون خط و خش‌های فراوان روی تلفن‌هوشمند احتمال واقعی بودن این قاب را که تصاویر آن ثبت شده بالاتر می‌برد.

تصویر دوم نمایی کلی از قسمت پشتی این قاب را نمایش می‌دهد. تصاویر جدید با تصاویری که پیش از این نیز با انتساب به آیفون 6 منتشر شده مطابقت دارد. شاید این تصاویر نیز مربوط به قاب پشتی آیفون 6 است که در ۱۸ شهریور ماه معرفی خواهد شد.


نمونه اولیه اولین ساعت ماشین حساب HP می‌تواند 14,500 دلار قیمت داشته باشد
زومیت/ می‌دانیم که شرکت HP بر روی ساعتی زیبا در حال کار است، اما این اولین بار نیست که این شرکت قصد دارد ساعتی جالب را بر روی مچ دستان طرفداران این شرکت بگذارد. حالا HP تصمیم گرفته اولین ساعت ماشین حسابی را تولید کند. در حالی که اکثر شرکت‌های فناوری در حال تکمیل یا وارد شدن به حوزه ساعت‌های هوشمند هستند، شرکت HP تصمیم گرفته ساعتی بسازد که بر روی آن ماشین حسابی کامل جای داده شده است.



ظاهر بزرگ این ساعت به شکلی زیبا طراحی شده، شاسی دور ساعت طلایی رنگ است، دکمه‌ها زیبا آراسته شده و اگر کمی به آن نگاه کنید متوجه ظاهر زیبای این ساعت خواهید شد. ساعت‌های ماشین حسابی شاید تا کنون توسط یک شرکت معروف و با ظاهری فکر شده ساخته نشده بودند، اما این نمونه ساعت از فولاد ضد رنگ ساخته شده و 14,500 دلار قیمت دارد.


سامسونگ: ما هنوز تولید کننده شماره یکِ اسمارت فون در هند هستیم
ترنجی/ سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2014 فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. شاید اطلاعات گفته شده در هند رد شود اما در کل و در بازار جهانی نسبت به دوره‌های گذشته خود، خوب عمل نکرده است. دقیقا هم همین شده است و BD Park، رئیس و مدیر عامل سامسونگ جنوب غرب آسیا این گزارش را کاملا رد کرده است و تاکید داشته که این گونه گفته تنها حرکت‌های زیرکانه در انگیزه کسب و کار است.



BD Park اعلام کرد که به دور از اشباع توسط یک شرکت دیگر، سامسونگ هنوز هم در هند به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی در سه ماهه دوم به شمار می‌رود. کنترل نیمی از بازار، کاری است که سامسونگ انجام داده است. اما قضیه ای وجود دارد. اگر در مورد گوشی‌های ساده صحبت کنیم و تعریف اسمارت فون را جدا کنیم، شاید در این بازه زمانی شرکت‌های دیگر رشد زیادی داشته باشند ولی دلیل بر این امر نیست که سامسونگ شکست خورده زیرا تنها رشد مثبت خود را کمی از دست داده ولی باز هم مثبت است. اما در قسمت اسمارت فون‌ها یکه تازه  این بازار است. اهسته بودن دلیلی بر از دست دادن موقعیت‌های برجسته بازار نیست.

صحبت‌ها انجام شده تا حد خیلی زیادی قابل پذیرش است زیرا سامسونگ از منابع مالی زیادی برخوردار بوده و به این سادگی‌ها کنار زده نخواهد شد.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار