اردبیل/

جمع آوری کودهای فاقد استاندارد در کشور

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به مشاهده توزیع کودهای غیراستاندارد در سطح کشور با همکاری دستگاه‌های نظارتی و انتظامی سعی در جمع‌آوری این کودها و برخورد با متخلفان را داریم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ محمدحسین شریعتمداری در همایش ملی سیب‌زمینی در اردبیل اظهار داشت: بر اساس آزمایش‌های انجام شده، نیمی از کودهای مورد بررسی قرار گرفته در این آزمایش‌ها فاقد استاندارد بوده که با همکاری دستگاه‌های انتظامی و قضایی در تلاش هستیم تا در کنار برخورد با متخلفان این کودها را از چرخه مصرف خارج کنیم.

وی افزود: نباید کشاورزان هزینه تولید خود را به مردم تحمیل کنند بلکه باید تلاششان بر این باشد که هزینه تولید را به همراه قیمت تمام شده محصول با مولفه‌های کشاورزی صنعتی کاهش دهند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما نباید کاری کنیم که هزینه تولید در عرضه آن به بازار و صادرات به کشورهای دیگر افزایش یابد بلکه باید تلاش کنیم تا بیشترین سود از این محل نصیب کشاورز و زارع شود.

شریعتمداری تاکید کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی به کالاهای اساسی و مرتبط با امنیت غذایی مردم در تولید و واردات آن بها دادیم و اجازه نمی‌دهیم حتی‌الامکان وارداتی در این زمینه انجام شود مگر اینکه در برخی از محصولات نظیر گندم و برنج مجبور به این واردات باشیم.

مدیر دفتر ساماندهی و توانمندسازی کشاورزی و آب اتاق ایران به افزایش مصرف سیب‌زمینی در کشور در مقایسه با آمار اوایل انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: این مصرف از رقم 5 کیلو به 45 کیلو رسیده است به طوری که در دهه 70 زمانی که وزیر بازرگانی وقت از من سئوال کرد که باید به فکر خودکفایی برنج بیفتیم بنده اعلام کردم که نیاز به این کار وجود ندارد ولی اولی‌تر از آن باید خودکفایی در گندم و سیب‌زمنی را با توجه به استعداد کشور در تولید این محصول در اولویت قرار دهیم.

شریعتمداری پنچ محصول استراتژیک و انرژی‌زای کشور را با نشاسته و پروتئین بسیار بالا در تامین امنیت غذایی گندم، برنج، سیب‌زمینی، جو و ذرت اعلام کرد و گفت: آنچه که در این زمینه باید مورد دقت قرار گیرد بحث بها دادن به آب و خاک به عنوان زیرساخت اولیه در کشت و زرع است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.