مشاور پیشین کاخ سفید:

تحریم‌های مهم در صورتی برچیده می‌شود که ایران تنها چند هزار سانتریفیوژ داشته باشد

مشاور پیشین کاخ سفید در امور فن آوری و تحقیقات گفت: رسیدن به توافق جامع هسته ای در جهت منافع ایران و گروه پنج به علاوه یک است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی تی تایمز، "متیو بان" که هم اکنون استاد دانشگاه هاروارد است گفت: توافق نهایی می تواند منافع ملی هم ایران و هم گروه پنج به علاوه یک را تامین کند. 

وی افزود:به نظرم منافع ملی دو طرف از رسیدن به توافقی جامع منتفع خواهد شد و دادن زمان بیشتری برای فائق آمدن بر موانع پیش رو ارزشش را دارد.در یک طرف ایران میلیاردها دلار دریافت می کند و از تحریم هایش کاسته می شود.گروه پنج به علاوه یک هم متعهد می شود که صفحه های سوخت را از اورانیوم با غنای بیست درصد تولید کند و این مواد را از حالتی که بتوان با غنی سازی بیشتر از آنها برای استفاده در سلاح اتمی استفاده کرد،خارج می کند.

وی در ادامه گفت:به نظرم هرگونه قطع مذاکرات می تواند منافع دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد و تحریم هایی را بر ضد ایران و مصمم شدن این کشور برای افزایش ظرفیت غنی سازی سانتریفیوژهایش به همراه داشته باشد.

مشاور پیشین کاخ سفید در ادامه گفت:گروه پنج به علاوه یک خواهان نهایی کردن توافقنامه با ایران است اما این گروه و ایران هنوز موفق به رسیدن به مجموعه ای از شرایط که همه آنها مایل به پذیرفتن آن باشند،نشده‌اند. تا آنجایی که می دانم موضوع راکتور اراک به طور گسترده حل و فصل شده است. پیشرفت قابل ملاحظه ای درباره تاسیسات فوردو  شده است اما هنوز شکاف قابل توجهی درباره قابلیت های سانتریفیوژ های ایران و ادامه کار آنها وجود دارد.مشکل اصلی در اینجا این است که شمار سانتریفیوژهایی که ایران خواهان فعالیت آنها است زیاد هستند.ایران در حالتی می تواند شاهد برچیده شدن تحریم های مهمش باشد که این موضوع را بپذیرد که تنها چند هزار سانتریفیوژ داشته باشد.این مقدار سانتریفیوژ می تواند سوختی بیش از سوخت مورد نیاز برای راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران را فراهم کند و حتی می‌توان از آن برای نیروگاه بوشهر هم استفاده کرد.ایرانی ها باید بدانند که کشورشان می تواند یک برنامه برق اتمی بومی را با اطمینان بالا بدون نیاز به غنی سازی بچرخانند این همان کاری است که بسیاری از کشورهایی که از برق اتمی استفاده می کنند،انجام می دهند.

بان در ادامه گفت: ایران برای رفع نگرانی های امنیتی خود درباره سوخت می تواند قرارداد تامین سوخت خود را با روسیه از ده سال به بیست سال افزایش دهد به طوریکه سوخت پشتیبان را برای ذخیره کردن در بوشهر خریداری کند و از آن در مواقع تعلیق استفاده کند.فعالیت یک کارخانه بزرگ غنی سازی نمی تواند امنیت سوخت را برای ایران تامین کند زیرا ایران مجوز لازم برای تولید سوخت از اورانیوم غنی سازی شده را برای نیروگاه بوشهر ندارد.ایران منابع اورانیوم بومی برای سوخت رسانی به برنامه اتمی اش برای مدتی طولانی را در اختیار ندارد.

وی در ادامه  گفت:گروه پنج به علاوه یک متعهد شده است تا چندین میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کند که این مبالغ می تواند کمکی برای اقتصاد ایران باشد.

بان در پایان درباره اینکه پیش بینی اش درباره اینکه دو طرف به توافق نهایی خواهند رسید یا نه گفت:هنوز این اطمینان وجود ندارد که بتوان شکاف های موجود در رابطه با رسیدن به توافقی جامع را از بین برد این موضوع باید به نفع دو طرف باشد و این موضوع به توافقاتی از هر دو طرف نیازمند است.آنها باید به توافقاتی برسند که منافع اصلی دو طرف را تامین کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
23432
۱۴:۱۸ ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
مرگ بر امریکا یک کلام
آخرین اخبار