آخرین چالش بزرگ فضاپیمای "رزتا"+ عکس

اخترشناسان می گویند 10 سال قبل سازمان فضایی اروپا این فضاپیما را به فضا فرستاد تا در منظومه شمسی، ستاره دنباله دار موسوم به "67 پی" را تعقیب کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، فضاپیمای روزتا پس از ده سال تعقیب یک ستاره دنباله دار، سرانجام در مدار آن قرار گرفت و حالا خود را برای گام بعدی ماموریت بلندپروازانه اش آماده می کند.
 
اخترشناسان می گویند 10 سال قبل سازمان فضایی اروپا این فضاپیما را به فضا فرستاد تا در منظومه شمسی، ستاره دنباله دار موسوم به "67 پی" را تعقیب کند.



فضاپیمای روزتا روز چهارشنبه به مدت شش و نیم دقیقه با به کار انداختن موتورهای محرکش سرعت گرفت تا بتواند به مدار ستاره دنباله دار برسد، این برای اولین بار است که یک فضاپیما در مدار یک ستاره دنباله دار قرار می گیرد.

پائولو فری یکی از مدیران سازمان فضایی اروپا می گوید: قبل از هر چیز ما می خواهیم همه چیز را درباره ستاره های دنباله دار بدانیم. اما اطلاعاتی که همین حالا ما توانسته ایم جمع آوری کنیم، هزاران برابر اطلاعاتی است که ما قبلا درباره ستاره های دنباله دار می دانستیم.

این فضاپیما با استفاده از نیروی جاذبه سیاره زمین و سیاره مریخ سرعت خود را در مسیر شش میلیارد کیلومتری این سفر افزایش داد. سرعت حرکت ستاره دنباله دار تحت تعقیب، 55 هزار کیلومتر در ساعت است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، روزتا در ماه نوامبر و زمانی که ستاره دنباله دار به خورشید نزدیکتر می شود، کاوشگرهای خود را به سمت ستاره دنباله دار پرتاب می کند تا این کاوشگرها بتوانند با تماس مستقیم با سطح ستاره دنباله دار، اطلاعات دقیقتری را به روزتا و در نهایت به زمین بفرستند.

مارک مک کوچرن، یکی از مشاوران ارشد سازمان فضایی اروپا گفت: یکی از نتایج این شکل عجیب این است که ما بتوانیم فضای بزرگی را برای فرود آمدن پیدا کنیم. البته که ستاره دنباله دار یک موجود فعال است که از خود گاز و گرد و غبار متصاعد می کند. ما به داخل آن می رویم. البته نه با سرعت زیاد. این حرکت، کاوشگر را به خطر نمی اندازد. در مجموع چالش بزرگی پیش روی ما است اما برای روبرو شدن با آن آماده هستیم.
 
فاصله تقریبی زمین از روزتا حدود 550 میلیون کیلومتر است و حدود 22 دقیقه طول می کشد تا پیغامهایی که این فضاپیما می فرستند به زمین برسد، کاوشگر روزتا بلافاصله پس از قرار گرفتن در مدار ستاره دنباله دار کار خود را آغاز کرد و اولین تصاویر با کیفیت بالا را به زمین مخابره کرد.

دانشمندان امیدوارند که با انجام این ماموریت، درک بهتری از مواد تشکیل دهنده ستاره دنباله دار پیدا کنند.



انتهای پیام/
برچسب ها: فضاپیما ، رزتا ، فضا ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار