مدیر میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی:

اعتبار 2 میلیاردی برای بخش فرهنگی و تاریخی این استان اندک است

اختصاص اعتبار 2 میلیاردی برای مرمت آثار و بخش‌های فرهنگی استان خراسان جنوبی بسیار اندک است.

حسن رمضانی مدیر کل فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص اختصاص اعتبار 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان به میراث این استان، در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در استان خراسان جنوبی در حوزه فرهنگی و تاریخی 115 اثر با ارزش تاریخی وجود دارد. که از این تعداد آثار تاریخی دو اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و همچنین مجموعه باغ و امارت اکبری، قنات و لده فردوس نیز در شرف ثبت جهانی است.

رمضانی ادامه داد: با وجود اینکه استان خراسان جنوبی کمتر از 10 سال است، استان شده اما در زمینه‌ی فرهنگی عقب ماندگی‌های بسیار دارد و این مقدار اعتبار بسیار اندک است و آثار تاریخی استان در برخی از مناطق تک بنا نیست و یک مجموعه را شامل می‌شود که این مسئله کار مرمت، مراقبت و نظارت را برای میراث استان دشوار کرده است.

وی اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی اغلب، بافت تاریخی را خانه‌ها تشکیل می‌دهند و ساکنین این خانه‌ها از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و از سوی دیگر مکان‌های دیگر تاریخی، تحت تصرف و مالکیت نهادهای اجرایی نظیر، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، استانداری، اداره اوقاف و امور خیریه هستند که در زمینه‌ی مرمت و احیای آن اختلاف سلیقه وجود دارد.

وی افزود: بیش از 70 درصد بافت تاریخی از مالکیت میراث استان خارج است و تحت تصرف نهادهای اجرایی قرار دارد و تنها راه نجات آنها خریداری آنهاست که این امر نیاز به اعتبار بودجه‌ی کلان دارد.

رمضانی تصریح کرد: در سال جاری و با حمایت استاندارد، معاونین و فرمانداران استان 4 میلیارد تومان اعتبار به منظور تملک این آثار دریافت کرده‌ایم و از مسئولان میراث فرهنگی کشور در این خصوص خواستار کمک و یاری هستیم زیرا خراسان جنوبی جاذبه‌های گردشگری بسیار دارد.

مدیر کل میراث استان خراسان جنوبی عنوان کرد: به منظور شفاف‌سازی برنامه‌های اقتصادی میراث استان در سال اقتصاد و فرهنگ از میزان اعتبار دریافتی با مبلغ دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان در بخش‌های مختلف از جمله:

یک میلیارد و 100 میلیون تومان پرسنل میراث استان که تشکیل شده از 160 نفر،‌ همچنین هزینه‌های ، آب، برق، گاز و .. به خصوص برق مصرفی بسیاری از موزه‌ها 180 میلیون تومان اختصاص به آب گرم فردوس، 150 میلیون تومان اختصاص به منطقه گردشگری نمونه بندر ؟ در، 50 میلیون تومان به منطقه آب گرم لوت اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: 500 میلیون تومان به منطقه گردشگری عمر شاه، 240 میلیون تومان مرمت و احیای خانه‌های تاریخی به صورت مشارکتی با مالکان آن، 600 میلیون تومان مدارس علوم دینی استان، در بخش باغ 50 میلیون  تومان و در زمینه‌ی امور پژوهشی 3 درصد از اعتبارات استانی یعنی حدود 500 تا  600 میلیون تومان دریافت و اختصاص داده شده است.

وی بیان کرد: به منظور فعال کردن صنایع دستی استان و همچنین تهیه‌ی فیلم، مستند و معرفی محصولات فرهنگی استان نیاز به اعتبار مالی داریم.

رمضانی در پایان گفت: میراث فرهنگی دامنه‌ی فعالیت گسترده‌ای دارد زیرا از ادغام 3 سازمان تشکیل شد و کار و ماموریت ما را دشوار و دو چندان کرده است.

با این وجود خواهان اعتبارات بیشتر جهت تحقق فعالیت‌های فرهنگی در استان هستیم.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار