یاسوج/

کودکان عقب مانده ذهنی در کهگیلویه و بویراحمد آموزش می‌بینند

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کودکان عقب مانده ذهنی در استان, آموزش های لازم را فرا می گیرند، گفت: ۳۰ بیمار تالاسمی در این استان از کار افتاده شدند و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، عبدالله اتابک، اظهار کرد: بیماران تالاسمی جزمجموعه بهزیستی نیستند چون در زمره بیماران خاص نمی گنجند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه خدماتی از طرف دانشگاه علوم پزشکی به بیماران تالاسمی ارائه می شود، خاطرنشان کرد: تنها کسانی که بیماری سبب از کار افتادگی آنها شود تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند که تعداد آنها در استان ما 20تا30 نفر است.

اتابک از  پرداخت هزینه های بیماری و مسکن بیماران تالاسمی از کار افتاده خبر داد و افزود: به صورت موردی نیز به این افراد کمک می شود.

وی بیان کرد: در این استان 3 مرکز ویزیت در منزل روزانه 80 ، 50 و 50 نفره و 2 مرکز سالمندان مردادنه و زنانه و 2 مرکز ویزیت در منزل 50 و 30 نفره فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شناسایی 80 معلول در سال گذشته، گفت: از طریق افراد تحصیل کرده که ماهانه مبلغ 180هزارتومان به آنها پرداخت می شود هم معلول و هم خانواده اش آموزش می بینند که باید چگونه با همدیگر رفتار کنند.

اتابک ابراز کرد: در مورد کودکان عقب مانده ذهنی یک مرکز زیر 14 سال و4 مرکز بالای 14 سال داریم ولی آموزش پذیر هستند و به آنها آموزش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال خانم میهن خواه که با وجود معلولیت بزرگترین مرکز آموزشی در زیرتل را دارد و نزدیک به 20 نفر را هم که دارای معلولیت هستند آموزش می دهد و تولیداتی نیز دارد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ازدواج های خیابانی در این استان روبه افزایش است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

اتابک با اشاره به اینکه آمار طلاق در این استان نگران کننده است، اظهار کرد: آماری که در این زمینه داریم در شان و منزلت استان ما نیست.

وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده علت بیشتر این طلاق‌ها اعتیاد و دیگری ازدواج های خیابانی است که متاسفانه مرسوم شده که ازدواج های پایداری نیستند.

اتابک با بیان اینکه عدم مشاوره نیز یکی از دلایل طلاق می تواند باشد چون باید در بحث همسر مشاوره داده شود، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راهکارها و پیشنهادهای ما برای جلوگیری از طلاق مشاوره های پیش از ازدواج است.

وی تصریح کرد: اگر از مقاطع پایین از جمله راهنمایی برای پسران و دختران و همچنین در حین ازدواج و بعداز ازدواج هم نیاز به مشاوره هست و باید زوجین از مشاوره کمک بگیرند اگر بتوانیم این امر را نهادینه کنیم از بیشتر طلاق ها جلوگیری می‌کنیم.

اتابک خاطرنشان کرد: در سطح استان 15 مرکز مشاوره خصوصی فعال هستند و در همه زمینه‌ها از جمله ازدواج، مسایل حقوقی، تحصیلی وآموزشی و... مشاوره می دهند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه  تفاهم‌نامه‌ای با مرکز علمی و کاربردی در مورد آموزش دانشجویان قبل از ازدواج منعقد کردیم، گفت: همچنین تلفن 1480 خدمات مشاوره ای رایگان را حتی به دورترین نقطه استان ارائه می‌دهد.

اتابک ابراز کرد: سال گذشته استقبال خوبی از طرح نشد اما امسال استقبال خوبی شده و رشد زیادی داریم اما چون دفاتر دولتی و خصوصی مشاوره ای داریم آمار دقیقی از کسانی که به مرکز مشاوره مراجعه می کنند نداریم اما کار ما در بهزیستی کار مشاوره است.

وی افزود: ما باید با عزم ملی و مدیریت جهادی تلاش کنیم که استان ما روز به روز سرافرازتر و سربلند تر باشد.

انتهای پیام/م
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.