عذرخواهی را باور کنیم یا لیست ۳ هزار نفری را؟

خردادماه امسال معاون وزیر علوم از غیرقانونی بودن ۳ هزار بورسیه خبر داد که پس از چند روز وزارت علوم در بیانیه‌ای از این افراد عذرخواهی کرد ولی حالا در آستانه استیضاح وزیر دوباره بحث بورسیه‌ها مطرح و حتی اسامی آن‌ها منتشر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانخردادماه امسال معاون وزیر علوم از غیرقانونی بودن ۳ هزار بورسیه خبر داد که پس از چند روز وزارت علوم در بیانیه‌ای از این افراد عذرخواهی کرد ولی حالا در آستانه استیضاح وزیر دوباره بحث بورسیه‌ها مطرح و حتی اسامی آن‌ها منتشر شده است.

خردادماه امسال بود که مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از غیرقانونی بودن 3 هزار بورسیه در دولت دهم خبر داد و گفت: در این مسیر حضور آقازاده‌ها و منسوبان هم دیده می‌شود و اسامی این عده هم در لیست 3 هزار بورسیه غیرقانونی وجود دارد.

این خبر جامعه دانشگاهی را دچار تنش بسیاری کرد تا جایی که افراد بورسیه شده اعتراضات گسترده‌ای داشتند مبنی بر اینکه این حرف تهمت است و این تهمت سبب شده تا با دید دیگری در مجامع عمومی و خصوصی به آن‌ها نگریسته شود.

این مساله تا جایی ادامه یافت که یک روز بعد از سخنان صدیقی، تعدادی از روزنامه‌های تندروی حامی دولت با انتخاب تیترهای مشابه و تاکید بر غیر قانونی بودن تمامی سه هزار نفری که مشمول بورسیه وزارت علوم بوده‌اند، تلاش کردند تا تمامی 3000 نفر از افراد را شامل این تخلفات نشان داده و این پیام را انتقال دهند که «هر کسی که در دولت قبل بورسیه تحصیلی اتخاذ کرده است، به طور غیر قانونی و به خاطر رانت‌های مختلف موفق به این کار شده است.»

این مسائل سبب شد تا وزارت علوم متوجه اشتباه خود شده و رویه را تغییر دهد.

این بار یک بیانیه با مضمون عذرخواهی از افراد بورسیه بر روی سایت وزارت علوم منتشر شد.

در این بیانیه ضمن عذرخواهی از افراد بورسیه اعلام شد: «جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی تمام بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند.»

وزارت علوم در این اطلاعیه آورد: «انتشار رسانه‌ای بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس که با هدف جلوگیری از بروز حاشیه‌های احتمالی و برای اطلاع رسانی و شفاف سازی و همچنین، حمایت از افراد ساعی و توانمندی که بر اساس آیین نامه‌های مربوط، مشغول به تحصیل شده بودند، صورت گرفت، با حاشیه‌ها و عکس العمل‌هایی همراه بود.

همان طور که در مصاحبه های مکرر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، بارها و بارها ذکر شده است، اگرچه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روند حاکم بر اعطای بورس و ادامه تحصیل در مقطع دکترای داخل و خارج از این طریق موافق نیست، ولی با التزام به تعهدات گذشته، تا پایان سال 92 تمام در خواست‌ها را در همان چارچوب گذشته مورد بررسی و اقدام قرار داده است.»

وزارت علوم در این بیانیه اعلام کرد: «در مصاحبه مطبوعاتی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع 3002 نفر بورسیه اعلام شده، 933 نفر مربیان دانشگاه‌های کشور هستند و 185 نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و 1884 نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده‌اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.

همه این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل ، شهریه آنها را به دانشگاه‌ها پرداخت کرده است.»

پس از عذرخواهی وزارت علوم از افراد بورسیه شده در یک بیانیه رسمی، صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز بارها این موارد را تکرار کرده و گفت که صحبت‌های مطرح شده متوجه افراد بورسیه نیست.

و حال پس از گذشت حدود دو ماه دوباره بحث بورسیه‌های غیرقانونی مطرح می‌شود و حتی در منابع غیر رسمی اسامی 3 هزار بورسیه با عنوان بورسیه‌های غیرقانونی اعلام شده است.

البته رفتارهای ضد و نقیض و وعده‌ها و سخنان عمل نشده در یک سال گذشته از وزارت علوم بسیار دیده شده ولی این رفتار ضد و نقیض نیز جای بررسی دارد که اگر وزارت علوم در بیانیه‌ای رسمی در سایت اطلاع رسانی خود از این افراد عذرخواهی می‌کند چگونه است که پس از گذشت دو ماه از عذرخواهی رسمی وزارت علوم و در آستانه استیضاح وزیر علوم اسامی تمام این افراد به عنوان بورسیه‌های غیرقانونی از سوی مدیران این وزارتخانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و منتشر می‌شود؟

آیا مطرح کردن این اسامی به عنوان بورسیه‌های غیرقانونی فرار وزیر علوم از بحث‌های اصلی پیرامون محورهای استیضاح به سمت حاشیه نیست؟

شاید وزیر علوم سعی دارد با غیر موجه جلوه دادن دیگران پرده‌ای بر وضعیت اسف‌بار یک سال گذشته دانشگاه‌ها در زمینه‌های سیاسی، علمی، آموزشی و فرهنگی بکشد.

به هر حال این رفتارها ما را به یاد ضرب‌المثل « دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس» می‌اندازد، نمی‌دانیم اسامی 3 هزار نفری که به عنوان بورسیه غیرقانونی منتشر شده است را باور کنیم یا عذرخواهی رسمی وزارت علوم از 3 هزار بورسیه بابت تهمت به آن‌ها از طریق صدور بیانیه رسمی در سایت اطلاع رسانی این وزارتخانه.
منبع: فارس
برچسب ها: عذر خواهی ، باور ، بورسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار