نشست مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با مدیر کل آژانس بین‌المللی/

صالحی: آژانس انرژی اتمی ۵ خواسته دیگر از ما دارد/ آمانو: آژانس، متعهد به همکاری با ایران است

رئیس سازمان انرژی اتمی در پی سفرآمانو به ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵ خواسته دیگر از ما دارد که برخی از آنها در چاچوب برنامه اقدام مشترک باید پاسخ داده شود و اقداماتی در این زمینه شروع شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر صالحی" در جمع خبرنگاران به تشریح دیدار خود با رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت و گفت: این دومین سفر آقای آمانو به ایران در دولت یازدهم است.

وی افزود: در سفر اول یوکیو آمانو یک تفاهم‌نامه امضاء شد که دو بخش مختلف داشت و بر اساس آن ۱۳ خواسته مورد نظر آژانس را تامین کردیم و این خواسته‌ها به صورت مثبت در گزارش‌های آژانس منعکس شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در این سفر نیز سازمان ببین‌المللی انرژی اتمی ۵ خواسته دیگر از ما دارد که برخی از این خواسته‌ها در چارچوب برنامه اقدام مشترک با ۱+۵ است که باید به آن‌ها پاسخ بدهیم و در این زمینه ‌هم اقداماتی هم شروع شده است.

صالحی تاکید کرد: بحثی که با آقای آمانو داشتیم در مورد EBW(چاشنی‌های انفجاری) بود که بحث مفصلی نیز هست.

وی ادامه داد: خوشبختانه  دوستان ما تمام سوال‌های مورد نظر در خصوص EBW را پاسخ دادند و امیدواریم که این بار آقای آمانو در خصوص اینABW قدم بلندی در جهت این موضوع - که تقریبا در حال بسته شدن است - بردارد.

صالحی در پایان گفت: گفته شد اگر این قدم برداشته شود قدم‌های بعدی راحت‌تر برداشته خواهد شد.

**آمانو: آژانس متعهد به همکاری با ایران است


در ادامه یوکیو آمانو رئیس آژانس انرژی اتمی با اشاره به سفر خود به ایران گفت: با آقای روحانی رئیس جمهور، ظریف و صالحی دیدار داشتم.

وی ادامه داد: هدف از این سفر، دیدار با سیاست‌گذاران عالی‌رتبه در خصوص همکاری و چگونگی تقویت همکاری‌های دو طرفه است.

آمانو تصریح کرد: در خصوص سفر به ایران و دیدار با بالا‌ترین مقام‌های این کشور و حل و فصل همه موضوعات کنونی از طریق گفتگو با سازمان انرژی اتمی خشنود هستم.

وی ادامه داد: در این دیدار هر دو طرف توانستند در خصوص ادامه روند همکاری‌ها بحث کنند.
 
آمانو اظهار داشت: پیشنهاد ما در خصوص شماری از اقدام عملی جدید به عنوان گام‌های بعدی ذیل چارچوب همکاری‌هاست و امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق محقق شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنین در مورد موضوعات مربوط به استفاده از EBW (چاشنی انفجاری) بحث کردیم و در این مورد می‌خواهم نظراتی را ارائه کنم.

وی گفت: تدابیر عملی مربوط به «ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس» و نیاز و کاربرد توسعه چاشنی انفجاری برای ایران که در این رابطه نظر ما به شرح زیر است؛ ایران، اطلاعات و توضیحات خود را در این خصوص از اوایل ۲۰۰۰ ارائه داده و همچنین توضیحاتی را درباره فعالیتش در این زمینه از سال ۲۰۰۷ در مورد صنعت نفت و گاز ارائه داده است که این با رویه‌های صنعتی ویژه ناهمخوان نیست.

آمانو در پایان خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد به همکاری با ایران است تا درباره همه موضوعات از طریق گفتگو همکاری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
آژانس که از خود اختیاری ندارد و مستقل نیست، باید منافع اسرائیل رو تامین کند، ما باید خود رو بیش از پیش مجهز کنیم، و راههای فرار از تحریم رو دنبال کنیم و به فکر ضربه زدن به منافع آمریکا و اروپا باشیم به هر طریق تا با این فشارها مجبور شوند کوتاه بیاین
آخرین اخبار