قم/

مشکل جیره بندی آب در قم

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: طی سال جاری برای استان مشکل جیره بندی آب وجود نخواهد داشت چرا که منابع آب استان به خوبی تامین می‌شود ولی توصیه می‌شود با صرفه جویی و مصرف بهینه از هدررفت و افزایش مصرف جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: طی سال جاری برای استان مشکل جیره بندی آب وجود نخواهد داشت چرا که منابع آب استان به خوبی تامین می‌شود ولی توصیه می‌شود با صرفه جویی و مصرف بهینه از هدررفت و افزایش مصرف جلوگیری شود.

مهدی نظرزاده عنوان کرد: میزان مصرف آب در قم طی دیروز یکشنبه حدود چهار هزار لیتر در ثانیه بوده که معادل 350 هزار مترمکب آب یا 350 میلیون لیتر تولید شده است.

وی در ادامه افزود: ساکنین استان قم یک میلیون 100 هزار نفر هستند که سهم هر نفر 314 لیتر در روز محاسبه شده است که این میزان برای مصارف عمومی در نظر گرفته شده است.

معاون بهره برداری شرکت آبفای قم گفت: با تبدیل مصرف عمومی آب برای مصارف خانگی، سرانه مصارف خانگی در استان برای هر فرد 250 لیتر محاسبه شده است که با توجه به گرمای فصل تابستان و افزایش مصرف آب در این ماه‌ها این میزان بیشتر می‌شود.

نظرزاده ادامه داد: متوسط سرانه مصرف در طول سال 270 لیتر برای هر فرد درنظر گرفته شده که تولید خانگی 210 لیتر برای هرفرد است که حدود 80 درصد جمعیت 170 لیتر در روز مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به میزان هدر رفت آب بیان کرد: 20 درصد از آب تولید شده در روز هدررفت می‌شود که ممکن است علل مختلفی چون مصارف غیرضروری یا نشست کنتور آب و... باشد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: میزان 150 لیتر در روز الگوی مصوب کشور است که این رقم در جامعه جهانی 120 لیتر در روز محاسبه شده است که در برخی مناطق گرم و خشک از الگوی مصرف فراتر رفته است و در برخی مناطق سرد و کوهستانی کمتر هم مصرف شده است.

نظرزاده در ادامه اظهار داشت: طی سال جاری برای استان قم مشکل جیره بندی آب وجود نخواهد داشت چراکه منابع آب استان به خوبی تامین می‌شود ولی با توجه به افزایش گرما و افزایش مصرف آب توصیه می‌شود با صرفه جویی و مصرف بهینه از هدررفت و افزایش مصرف جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: آب قم از سرشاخه‌های دز تامین می‌شود و این منبع آب استان نزدیکترین منبع تامین آب است و جزو یکی از بهترین و باکیفیت ترین منابع آبی کشور است که مبلغ بالایی برای تهیه آن هزینه شده است و در افق قم برای بازه زمانی 25 ساله درنظر گرفته شده که با مصرف نابجا ممکن است نه تنها تا پایان افق قم تامین کننده آب نباشد بلکه تنها یک دهه دیگر پاسخگوی نیاز مردم استان باشد.

معاون بهره برداری شرکت آبفای قم افزود: طی روز یکشنبه هفته جاری میزان مصرف آب 6 درصد افزایش مصرف داشته که این میزان در روز شنبه 3.7 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

نظرزاده خاطرنشان کرد: متوسط مصرف آب طی سال جاری در قم نسبت به سال گذشته تاکنون 2 تا سه درصد رشد داشته که با توجه به گرمتر شدن هوا نسبت به سال قبل این میزان رشد مصرف قابل قبول است و با مصرف درست و بهینه می‌توان در ماه‌ها و سال‌های بعد می‌توان سرانه مصرف آب در استان را به الگوی معرفی شده نزدیک کرد.


انتهای پیام/



برچسب ها: قم ، آب ، تامین ، جیره بندی ، مصارف ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.