میرکوهی در گفتکو با باشگاه خبرنگاران:

آیا وزرای کشور و دادگستری تکلیف لایحه "پلیس قضایی" را روشن می‌کنند؟

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری گفت: به پیشنهاد دولت، کارگروهی متشکل از وزیر دادگستری، وزیر کشور و اعضای هیات دولت بررسی لایحه پلیس قضایی را بر عهده دارند.

"عبدالعلی میرکوهی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به لوایح ابلاغ نشده باقی مانده از دولت قبل، از جمله لایحه "پلیس قضایی" اظهار داشت: این لایحه پس از اعمال نظر قوه قضاییه و تصویب در کمیسیون لوایح به دولت ارسال شد.

وی تصریح کرد: به پیشنهاد هیات کارگروهی متشکل از وزیر دادگستری، وزیر کشور و اعضای هیات دولت بررسی لایحه پلیس قضایی را بر عهده دارند.
 
لازم به ذکر است؛ در حالی قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ايران به ايجاد "پليس قضايی" تصريح دارد كه پس از گذشت 3 سال از تقديم اين لايحه به دولت هنوز در رابطه با آن تعیین تکلیف نشده است.
 
بر اساس ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضايیه مکلف است به منـظور کاهش عنـاوین مجرمانه و دعاوی، ایجاد پلیس قضايی، استاندارد سازی ضمانت اجراهای کیفری و جایگزین‌ کردن ضمانت اجراهای غیرکیفری مؤثر و روزآمد از قبیل انتظامی، انضباطی، مدنی، اداری و ترمیمی حداکثر تا پایان سال اول برنامه، لوایح قضايی مورد نیاز را تهیه كند تا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
 
در لایحه پليس قضايي پیشنهاد شده که برای تسهیل و تسریع در اجرا وظایف و اختیارات قوه قضائیه در جهت کشف، دستگیری، حفظ آثار و دلایل جرم، جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهمان و مجرمان و انجام تحقیقات و همچنین ابلاغ و اجرا احکام و تصمیمات قضایی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان پلیس قضایی زير نظر نيروي انتظامي تشكيل شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار