قنبرپور: آموزش، مسیر پیشرفت را هموار می کند

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان معتقد است حمایت از تیم های ملی رده پایه به معنای بیمه کردن آینده فوتبال ایران است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، سرمربی تیم ملی نوجوانان درباره حضور تیم ملی در ژاپن پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: این اردو اهمیت زیادی برای ما داشت. اگر چه در روزهای اول با مشکلاتی مواجه بودیم، چرا که بسیاری از لوازم ما بعد از دو روز به ژاپن آمد، اما در مجموع این سفر از نظر فنی بسیار مثبت بود.

وی افزود: در بازی اول مقابل تیم ملی ژاپن با توجه به مشکلاتی که داشتیم و همین طور هماهنگ نبودن با شرایط جغرافیایی، نتوانستیم بازی مورد نظرمان را به نمایش بگذاریم و نتیجه‌ را دو بر صفر واگذار کردیم. بعد از بازی نیز طبق توافقی که صورت گرفته بود ضربات پنالتی زدیم که در این ضربات ایران پیروز بود.

قنبرپور در ادامه گفت: در بازی‌ دوم با انگیزه بالایی که بازیکنان به دست آوردند تیم ملی بازی خوب و کاملا مسلطی را مقابل ژاپن انجام داد. داور بازی یک پنالتی برایمان نگرفت و این دیدار یک بر یک به پایان رسید و در ضربات پنالتی نیز ملی پوشان عملکرد خوبی داشتند.

سرمربی تیم ملی در ادامه بیان کرد: در بازی سوم مقابل کاشیما بازیکنان خسته بودند و در نیمه اول ترکیب جدیدی از تیم را به زمین فرستادم که این نیمه با نتیجه 4 بر صفر به سود کاشیما همراه بود و در نیمه دوم ترکیب اصلی تیم ملی را به میدان فرستادم و در دقیقه 46 یک گل دریافت کردیم اما در ادامه بازی ملی پوشان موقعیت های زیادی را داشتند که از دست دادند و در پایان این بازی را واگذار کردیم. تیم کاشیما عنوان قهرمانی لیگ ژاپن را به خود اختصاص داده بود. تیمی بسیار قوی بود و برای ما کسب تجربه و ارزیابی بازیکنان بسیار مهم بود تا  نتیجه بازیها.

وی معتقد است اگر چند روز زودتر به کشورتایلند سفر کنند تا تیم بتواند با شرایط آب و هوایی این کشور وفق پیدا کند، به نفع ملی پوشان خواهد بود و در ادامه  گفت: اتفاقاتی که در ژاپن برای تیم افتاد باعث شد تا تجربه خوبی کسب کنیم. برای همین پیشنهاد کردم زودتر به تایلند برویم تا اگر اتفاقات پیش بینی نشده ای هم رخ داد بتوانیم تمهیدات لازم را انجام دهیم.

سرمربی تیم ملی در ادامه بیان کرد: تیم ژاپن بعد از 5 روز استراحت به تایلند سفر می کند و پس از برگزاری اردو و بازی تدارکاتی به کشورش باز می گردد و پیش از آغاز مسابقات نیز یک هفته زودتر به این کشور می رود. ما نیاز داریم تا بازیکنان را از نظر شرایط آب و هوایی و تمرینی به حد خوبی برسانیم و اگر زودتر به این کشور سفر کنیم می توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

سرمربی تیم ملی نوجوانان در ادامه گفت: با توجه به پیگیری و حمایت مدیران ارشد فدراسیون در راستای عدم آسیب دیدگی به فوتبال، آزمایشات مربوط به تعیین سن استخوانی کلیه بازیکنان انجام شده است و خوشبختانه این مسئله مرتفع شده و مشکل خاصی نداریم.

قنبرپور در ادامه بیان کرد: کشورهای عربی با توجه به هزینه هایی زیادی که برای تیم های خود صرف می کنند معمولا موفق تر هستند اما ما نیز با توجه به مسئولیتی که داریم و سرمایه گذاری که بر روی تیم های پایه شده، حریف دست و پا بسته ای برای تیم های دیگر نیستیم و می توانیم به صعود امیدوار باشیم. تمرینات تیم ملی به خوبی پیگیری می شود و کادر فنی با جدیت کار می کند تا تیم ملی ایران در این رقابت ها نماینده خوب و شایسته ای باشد.

سرمربی تیم ملی در ادامه خاطر نشان کرد: باید بازی به بازی پیش برویم. اگر قرار باشد مانند 16 تیم برتر آسیا که بدون شک همگی آنها از لحاظ جسمانی، تاکتیکی و ذهنی آماده هستند، کمترین اشتباه را داشته باشیم می توان گفت که نگاه مان به گرفتن سهیمه جام جهانی و کسب عنوان قهرمانی آسیا است. البته در مرحله حذفی به کره شمالی و یا ازبکستان می خوریم و امیدوار هستم سهمیه جام جهانی را بگیریم.

وی ضمن ابراز رضایت از نسل خوبی که در تیم ملی نوجوانان وجود دارد افزود: مدت زیادی را مشغول کشف استعدادها و انتخاب بهترین بازیکنان کرده ایم. بازیکنان مستعد زیادی داریم. اکنون در تیم ملی نوجوانان 4 بازیکن خوب در هر پست وجود دارد و فکر می کنم در آینده حداقل در دره های بالاتر 10 بازیکن از این رده حضور داشته باشند و این امر زمانی اتفاق می افتد که به مربیان پایه از لحاظ شخصیتی و فنی  ارزش بدهند تا شاهد حضور علی کریمی ها، علی دایی ها، مهدی مهدوی کیا و جواد نکونام های آینده را در تیم های ملی باشیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان در رابطه با تقویت زیرساخت فوتبال ایران گفت: حمایت از تیم های ملی رده پایه به معنای بیمه کردن آینده فوتبال و فاصله گرفتن از نمودار سینوسی حضور تیم های ملی رده های بالاتر در جام های جهانی است و این مسئله هم به لحاظ فنی و هم از لحاظ ارزشی قابل بررسی است.

وی در ادامه افزود: از لحاظ فنی می توان به افزایش دانش مربیان چه در سطوح باشگاهی و چه در سطوح ملی اشاره کرد. به نظر من اگر شرایطی فراهم شود تا همه مربیان در کارگاه های آموزشی و دوره های مختلف کشورهای دیگر شرکت کنند و با سبک های مختلف آشنا شوند، مسلماً این دانش و تجربه را به بازیکنان خود انتقال خواهند داد و متأسفانه این مسئله هنوز به طور کامل اتفاق نیفتاده است.

قنبرپور در ادامه گفت: این سرمایه گذاری بر روی مربیان در سطح باشگاهی باعث می شود تا آموزش بازیکنانی که از باشگاه ها به تیم های ملی می آیند، زمانبر نباشد و مربیان تیم های ملی بر روی دیگر مسائل تمرکز کنند و بدین ترتیب روند فعالیت تیم های ملی سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

قنبرپور صحبتهای خود را اينگونه ادامه داد: مسئله دیگری که بسیار حائز اهمیت است، بحث ارزش دادن به تیم های رده های پایه است. اگر حتی 2 درصد از سرمایه گذاری بر روی تیم های رده های بالاتر، چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی به تیم های پایه اختصاص پیدا کند، مسلماً باعث ایجاد انگیزه خواهد شد و این خیلی تأثیرگذار است.

وی افزود: من همیشه می گویم که "اگر دنبال بهترین باشیم، بهترین ها برای ما خواهد بود" و امیدوارم که این مسئله شعار نباشد. اگر مربیان به دنبال یادگرفتن باشند، تمرین های تیم های ملی را دنبال کنند و همیشه در جستجوی فیلم های آموزشی جدید باشند؛ مسلماً پیشرفت خواهند کرد. اما این مسئله به حمایت از مربیان هم باز می گردد. زیرا حمایت مربیان چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ارزشی که در قبل به آن اشاره کردم، باعث ایجاد انگیزه آنان خواهد شد.

قنبرپور در پایان از مسئولین فدراسیون فوتبال که متولی و پیگیر فوتبال در رده سنی پایه هستند تشکر و قدردانی کرد و حضور آنان را مایه دلگرمی دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار