امروز در تاریخ؛

از ناپدید شدن "امام موسی صدر" تا درگذشت پدر معماری سنتی ایران

ناپدید شدن "امام موسی صدر"، درگذشت پدر معماری سنتی ایران، درگذشت "عطاملک جوینی"، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 4 ذی القعده 1435 هجری و 31 آگوست 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان (1357 ش)

امام موسی صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پس از تکمیل دروس مقدماتی، از محضر علمی و معنوی آیات عظام سیدصدرالدین صدر (پدرش)، سید محمد محقق داماد، سید حسین بروجردی و امام خمینی(ره) کسب فیض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقیهان آن دیار نیز بهره‌مند گردید و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسی صدر پس از وفات آیت‌اللَّه سیدعبدالحسین شرف‌الدین، رهبری شیعیان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعیت ناهنجار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رهایی بخشید و در برابر دسیسه‌های دشمنان اسلام، آنان را در تشکیلات "حرکت المحرومین" متشکل ساخت.

این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر با هدف ایجاد اتحاد بین اعراب و جلب حمایت کشورهای عربی و متقاعد ساختن آنان به منزوی کردن اسراییلِ متجاوز و تحریم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطین و به منظور تقویت جنبش محرومین و تهیه سلاح، به کشورهای مختلف سفر می‌کرد. امام موسی صدر، به تدریج جزء بزرگترین شخصیت‌های سیاسی جهان به شمار آمد و در پی دعوت رسمی دولت لیبی، به این کشور سفر نمود، ولیکن براثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامی، در همان سفر ناپدید شد. گرچه اخبار ضد و نقیضی درباره زندانی بودن وی منتشر می‌شود، با این حال هنوز اطلاعات موثّقی از ایشان به دست نیامده است.

رحلت فقیه جلیل، آیت‌اللَّه "محمدجعفر انصاری دزفولی" (1330ش)
آیت اللَّه محمدجعفر بن مرتضی انصاری دزفولی معروف به شیخ آقابزرگ در سال 1274ش (1312 ق) در دزفول به دنیا آمد. آیت‌اللَّه انصاری پس از طی مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه یافت و پس از سالیانی به درجه اجتهاد نائل آمد. ایشان دارای حافظه‌ای نیرومند بود و قرآن، تعقیبات نماز، دعاهای ماه مبارک رمضان و بسیاری از دعاهای دیگر را از حفظ داشت. این فقیه اصولی و متکلم رجالی و ادیب برجسته، در سال‌های پایانی عمر خویش، به عنوان مرجع تقلید مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ایشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد. این عالم ربانی از لحاظ نیروی بیان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تالیف و تصنیف و اخلاق نیکو، بسیار مشهور بود. از آیت‌اللَّه انصاری، آثار متعدد علمی برجای مانده که شرح بر کفایه سبزواری، حاشیه بر وسیلةُ النّجاة، الذّریعه فی احکام الشَّریعه و شرح مبسوط الفیه از آن جمله‌اند. این فقیه وارسته سرانجام در نهم شهریور 1330 ش برابر با بیست و هشتم ذی قعده 1370ق در 56 سالگی وفات یافت و پس از تشییعی با شکوه، در جوار مرقد مطهر علی بن مهزیار در اهواز به خاک سپرده شد.

درگذشت استاد "پیرنیا" پدر معماری سنتی ایران (1376 ش)
دکترمحمد کریم پیرنیا پدر معماری سنتی ایران واز اعضای هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا در گذشت . استاد پیر نیا سالهای متمادی بر حفظ و مرمت و بازسازی میراث معماری کهن و اصیل ایرانی تأکید کرد و مرمت صدها بنای تاریخی ، مسجد ، مدرسه و همچنین ساخت مدارس جدید و در تهران و اطراف آن از جمله خدمات ارزنده استاد پیرنیا بشمار میرود.

ارتحال فقیه جلیل آیت اللَّه "اسماعیل صالحی مازندرانی" مدرس حوزه علمیه قم (1380 ش)
حضرت آیت اللَّه شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در سال 1312 ش به دنیا آمد. آیت‌اللَّه صالحی از سال 1339 ش مقیم قم شد و از محضر درس حضرات آیات: سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزاهاشم آملی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) استفاده‌های شایانی برد. آیت‌اللَّه صالحی مازندرانی در جریان انقلاب اسلامی، در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد و نامش هماره در ذیل اعلامیه‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می‌شد. در پی فعالیت‌های سیاسی آیت‌اللَّه صالحی، ایشان در سال 1353 و 54، دستگیر و زندانی شد. این فقیه انقلابی همچنین در سال 1357، سخنرانی‌های متعدد در استان یزد و کرمان علیه رژیم ایراد نمود. آیت‌اللَّه صالحی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمت به نظام باز نایستاد و عهده‌دار دو دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان مازندران بود. همچنین از این فقیه جلیل آثار ارزشمندی بر جای مانده که مفتاح البصیره در فقه در 3 جلد، استفتائات در 2 جلد، احکام جوانان و بانوان، ولایت فقیه و دوره کامل اصول فقه از آن جمله‌اند. این عالم فقیه سرانجام در بامداد روز نهم شهریور 1380 برابر با 11 جمادی الثانی 1422 در زادگاهش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی کم سابقه در ساری و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.

سناتور سپهبد جهانبانی به ریاست سنّی مجلس سنا و سرلشکر همایونی به ریاست سنّی مجل شورای ملی انتخاب شدند(1350ش)

وفات "مهلبی" کاتب و دانشمند مصری(656 ق)
مهلبی، درنظم و نثر و خط خوش سرآمد دانشمندان عصر خود بود، به طوری که ابن خلکان، مورخ مشهور درباره‌ی او گفته است: "با او ملاقات کردم و بیش از آن چه که شنیده بودم، دیدم". این کاتب و ادیب مسلمان، در سرودن شعر نیز توانا بود و دیوان اشعار ارزنده‌ای از او به جای مانده است. تمامی اشعار او لطیف و ساده است و از آن جا که دیوان اشعارش مورد پسند مردم قرار دارد، بارها درمصر و بیروت به چاپ رسیده است.

درگذشت "عطاملک جوینی" سیاست‌مدار و مورخ شهیر ایرانی(681 ق)
ابوالمظفَّر عطامَلِک علاءالدین بن بهاءالدین محمد بن محمد جُوینی در سال 623 ق در جوین از توابع خراسان متولد شد. پس از خاتمه‌ی تحصیل وارد کارهای دیوانی شد، زیرا پدر و برادر وی از دیوانیان بودند. وی پیش از حمله‌ی هلاکوخان به ایران، سفرهایی به مغولستان نمود. در سال 657 ق، هلاکوخان پس از فتح بغداد، حکومت عراق را به عطاملک واگذاشت و او تا سال 680 در این شغل باقی بود. با حضور عطاملک جوینی در دستگاه اداری مغولان، اقدامات بی‌رحمانه‌ی آنان علیه مردم تا حدودی کاهش یافت و ازتباه شدن آثار فرهنگی ایران تا اندازه‌ای جلوگیری به عمل آمد. او 24 سال، اداره‌ی عراق را به عهده داشت اما دشمنانش به تدریج، خان مغول را به او بدبین کردند. بدین ترتیب اقتدار عطاملک تدریجاً افول کرد و خان مغول بر او چندان سخت گرفت که در اثر این فشارها وفات یافت. عطاملک جوینی مؤلف تاریخ معروف جهانگشای فارسی است که شامل تاریخ چنگیز خان و هلاکوخان مغول و شرح جنایات آنان می‌باشد. از آثار خیریه‌ی جوینی احداث نهر نجف است. او در آن سرزمین مقدس، نهری حفر کرده و با صرف هزینه‌ای فراوان، آبِ رودِ فرات را به حوالی نجف اشرف جاری نمود. وفات جوینی را در سال 681 ق نوشته‌اند.

آغاز نخستین کنگره بین المللی امامزادگان (1434ش)
نخستین کنگره بین‌المللی امامزادگان در جهت تبیین جایگاه ایشان در تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه، با حضور اندیشمندان خارجی و با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع اهل بیت(ع)، وزارت امور خارجه، جامعه‌المصطفی و همچنین مراکز علمی و حوزوی خارج از کشور در تهران و اصفهان برگزار شد. سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تکریم و بزرگداشت امامزادگان و معرفی جایگاه ویژه آنان در فرهنگ و تمدن‌سازی اسلامی و همچنین در راستای معرفی آثار و برکات آن بزرگواران در جهان اسلام کنگره بین‌المللی امامزادگان را برگزار کرد.

روز استقلال "ازبکستان" از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)
در سرزمینی که امروزه آن را ازبکستان می‌نامند، در روزگاران گذشته، از واحدهای کشاورزی متعددی پدید آمد و پایه‌گذار تجمع اقوام هند و اروپایی را فراهم کرد. سرزمین ازبکستان در قرن ششم قبل از میلاد جزو قلمرو امپراتوری ایرانی هخامنشی بود و پس از ظهور اسلام، این آیین مقدس در این سرزمین رواج یافت. حمله مغولان در قرن سیزدهم میلادی، زمینه را برای تسلطِ قوم ازبک بر این کشور فراهم کرد. نفوذ روس‌ها در ازبکستان از اواخر قرن هجدهم آغاز شد و رفته رفته گسترش یافت به طوری که در سال 1876 به تصرف روسیه درآمد. و به عنوان یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی محسوب گردید. سرانجام این کشور در سال‌های آخر دهه 1980 و فروپاشی شوروی، ابتدا خود مختاری بیشتری به دست آورد و در 31 اوت 1991 استقلال خود را اعلام کرد. ازبکستان با بیش از 447 هزار کیلومتر مربع مساحت، در همسایگی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان واقع شده است. جمعیت این کشور بیش از 24 میلیون نفر بوده که اکثریت آنانْ مسلمان و پیرو آیین مقدس اسلام هستند. پایتخت ازبکستان تاشکند و واحد پول آن سوْمْ می‌باشد. زبان رسمی مردم ازبکی و خط آنها لاتین و سیریلی است. بیشتر سکنه ازبکستان از نژاد ازبک و بقیه روس، تاجیک و... می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت ازبکستان تا سال 2025 بیش از 33 میلیون نفر خواهد بود. سمرقند، بخارا و نمنگان از شهرهای مهم این کشور هستند. ازبکستان پس از استقلال، نظام سیاسی خود را جمهوری اعلام نمود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار