وزیر خارجه "دولت در سایه" انگلیس:

ايران می‌تواند به غرب در مقابله با داعش کمک کند

وزیر خارجه "دولت در سایه" انگلیس معتقد است که ایران می تواند به غرب در مقابله با داعش کمک کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "داگلاس الکساندر" مسئول روابط خارجی حزب مخالف در انگلیس(وزیر خارجه "دولت در سایه" انگلیس) در مقاله ای در روزنامه دیلی تلگراف نوشت: غرب باید از منافع مشترک بی سابقه ایران ، عربستان سعودی و ترکیه در مقابله با داعش بهره بگیرد.

در این مقاله آمده است :خاورمیانه اکنون دستخوش سطحی از بی نظمی و هرج و مرج است که یادآور تاریک ترین روزهای تاریخ خونین و پرآشوب این منطقه می باشد.

وزیر خارجه "دولت در سایه" انگلیس می‌نویسد: سه سال بعد از شروع تحولات عربی  و با به حرکت در آمدن گسل های سیاسی ، صدها هزار نفر جان باخته و میلیون ها نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. در مواجهه با این چالش های لرزه ای ، روشن است که هر گونه راهبرد غرب برای تعامل با خاورمیانه باید با ملایمت و تواضع  همراه باشد چرا که قدرت های خارجی نمی توانند نتیجه آنچه را که در جبهه عراق ، سوریه و خیابان های بیروت ، امان یا غزه می گذرد ، به طور کامل پیش بینی کنند. اما راهبرد بر اساس تواضع نباید به انفعال منجر شود.بلکه انگلیس باید همراه با متحدانش راهبردی در پیش بگیرند که منعکس کننده پیچیدگی چالش های پیش رو باشد.


وی افزود: اولین بخش هر گونه راهبرد برای کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه  باید با یک پاسخ موثر و روشن به داعش شروع شود.از این رو غرب باید در ابتدا مطمئن شود که عراق از حمایت های لازم سیاسی ، امنیتی و دیپلماتیک برخوردار است.در حالی که مداخله نظامی ممکن است ضروری باشد اما کافی نیست و باید همراه با حمایت از اهداف مشخص سیاسی باشد.این بدان معناست که غرب باید از دولت جدید عراق حمایت کند.پاسخ موثر عراق به داعش در عراق و سوریه نباید فقط بر شکست این گروه تمرکز داشته باشد بلکه این که جایگزین این گروه چه خواهد بود ، خیلی اهمیت دارد.

همچنین راهبرد مقابله با داعش نباید به داخل مرزهای عراق محدود شود. این گروه در سوریه نیروهای خود را آموزش می دهد.دولت انگلیس باید راهکارهای موثر برای جلوگیری از جریان تروریست‌ها بین خود و خاک سوریه اتخاذ کند. 

وی در ادامه مدعی شد: در حالی که اسد در آینده سوریه جایی ندارد ، جامعه جهانی باید برای رسیدن به توافق درباره انتقال قدرت از نوعی که در ژنو دو پیش بینی شده است ، تلاش کند ، نوعی که در مقابله با داعش موثر باشد.این کار دشوار است اما فوریت تهدید داعش یک کاتالیزور محسوب می شود.

وی افزود: نکته دیگر این که پاسخ بین المللی به ظهور داعش باید بر اساس ائتلاف بازیگران کلیدی در منطقه استوار باشد. ظهور داعش هم اکنون تهدید بسیار جدی ایجاد کرده است که دشمنان سابق مثل ایران و عربستان سعودی را در کنار هم قرار می دهد. 

اولاند خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی برای مقابله با  داعش را مطرح کرده است.این یک ابتکار عمل خوب است اما باید در سایه قیمومیت سازمان ملل تقویت شود. در چند هفته گذشته چنین به نظر رسیده است که غرب فاقد یک رویکرد راهبردی در خاورمیانه است.اما پیدایش منافع در هم گره خورده میان بازیگران منطقه ای می تواند یک فرصت بالقوه برای تعامل دوباره  سیاسی و دیپلماتیک غرب باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار