وزیر ورزش، با اطلاعاتش سرمربی ما را بایکوت کرد!

مشحون: وزیر، بسکتبال را دوباره زنده کرد/نشست پدرانه، مهربانانه و البته فنی با گودرزی داشتیم

بالاخره طلسم شکسته شد و بعد از تقریبا یک سال بسکتبالی‌ها موفق به دیدار وزیر ورزش شدند.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش؛از آنجائیکه خیر مقدم بسکتبال به وزیر جدید با قهرمانی آسیا بود آنها انتظار داشتند که زودتر از اینها این دیدار رودررو صورت بگیرد اما ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا بالاخره بعد از گذشت ماه‌ها این اتفاق خوشایند رخ دهد. بازهم جای شکرش باقی است که قبل از اعزام تیم به رقابت‌های جهانی این دیدار انجام شد و حالا بچه‌های تیم ملی با انرژی و انگیزه بیشتری پا به رقابت‌های مهم می گذارند. بچه‌ها که از ابتدا هم دنبال پاداش نبودند و فقط دوست داشتند که به آنها توجه شود و بدانند که برای مسئولان مهم هستند از این دیدار بسیار راضی بودند بطوریکه صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی می گفت اصلا انتظار چنین جلسه‌ای را نداشته است و هر چه از زمان جلسه می گذشت احساس می کردند بین آنها و وزیر فاصله ای نیست.

" صمد گفت: ما در این جلسه قوت قلب گرفتیم و از این به بعد با جدیت بیشتری تمرین خواهیم کرد."

گودرزی حسابی بسکتبالی‌ها را سورپرایز کرده، او علاوه بر دادن 15 سکه پاداش و گپ زدن با آنها درباره مسائل فنی هم با بچیروویچ سرمربی تیم ملی بحث کرده است که تعجب بسکتبالی‌ها را به همراه داشته چراکه آنها فکر نمی کردند وزیر ورزش تا به این اندازه در جریان مسائل فنی باشد.

خلاصه آنکه برخورد پدرانه و مهربانانه گودرزی حال و هوای بچه‌های تیم ملی را عوض کرد و ای کاش مسئولان درک کنند که چقدر این دیدارها می تواند روی ورزشکاران و روحیه آنها تاثیر بگذارد.

به هر حال قبل از اعزام تیم به اسلوونی علاوه بر شاد شدن بازیکنان در این دیدار اتفاق دیگری هم افتاد که آنهم اعلام سهمیه‌های ملی بود. 22 بازیکن در لیست سهمیه‌های ملی قرار گرفتند که برای بعضی‌ها جای تعجب داشت! صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان، آرن داودی، اصغر کاردوست، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، سعید داورپناه، فرید اصلانی، محمد حسن‌زاده، عرفان نساج‌پور،‌یونس لاله‌زاده، آرمان زنگنه، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، حامد حسین‌زاده، میثم میرزایی، صالح فروتن و محمد اوجاقی 22 بازیکن سهمیه ملی هستند. اوجاقی، فروتن، میرزایی، حسین‌زاده، حسن‌زاده و اصلانی از تیم ب ایران در این لیست قرار گرفته‌اند.

نکته جالب توجه اینجاست که آرن داودی و سعید داورپناه در جریان تمرین‌های تیم ملی مصدوم شده‌اند اما باز هم در سهمیه ملی قرار گرفته‌اند. از جمله ملی‌پوشانی هم که امسال جزو سهمیه ملی قرار نگرفته‌اند می‌توان به جواد داوری و حامد سهراب نژاد اشاره کرد. سامان ویسی نیز که در رقابت‌های کاپ آسیا مصدومیت شدیدی پیدا کرد و شاید این فصل از لیگ را از دست بدهد، در سهمیه‌ قرار نگرفته است.

دیدار با وزیر ورزش و اعلام لیست سهمیه‌های تیم ملی باعث شد که با محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال هم کلام شویم. مشحون از دیدار با گودرزی بسیار خرسند بود و اعتقاد داشت که وزیر بچه‌ها را شارژ روحی کرد که بسیار هم به موقع بود. او از لیست سهمیه‌های ملی هم دفاع کرد چراکه اعتقاد دارد با این لیست عدالت برقرار خواهد شد و ملی پوشان در تیم‌ها تقسیم خواهند شد. صحبت‌های رئیس فدراسیون را با ما در زیر می خوانید.

آقای مشحون بالاخره بچه‌ها به دیدار وزیر ورزش رفتند. این ملاقات چطور بود؟
خیلی خیلی دیدار خوبی بود، می توانم بگویم یکی از روزهای پربار بسکتبال بود. در این روز و با این دیدار بسکتبال دوباره شاد و زنده شد آنهم بخاطر اینکه وزیر ورزش آنقدر صمیمی با بچه ها برخورد کرد که همه به نوعی جا خوردند. البته من آشنایی دیرینه ای با ایشان دارم و از قبل می دانستم که فردی است بسیار افتاده، فروتن و بدون تکبر اما بچه ها تازه در این دیدار وزیر را شناختند و از اینکه با آنها تا به این اندازه صمیمی بود بسیار خوشحال شدند. من ابتدای جلسه قصد داشتم بابت مصاحبه‌های اخیر بسکتبالی‌ها از محمود گودرزی عذرخواهی کنم اما او صحبت هایم را قطع کرد و گفت: لطفا بحث تان را شیرین کنید! این جمله وزیر با عکس العمل جالب ملی پوشان همراه بود.

چرا می خواستید عذرخواهی کنید مگر گله بچه‌ها نابجا بود؟
نه، من صحبت‌ها و مصاحبه‌های بچه‌ها را خواندم و اکثر حرف‌های بچه ها هم درست بود اما توهمی بوجود آمده بود مبنی بر اینکه وزارت ورزش و گودرزی اهمیتی برای بسکتبال و بازیکنان ملی آن قائل نیستند که این اصلا درست نبود آنهم بخاطر اینکه شخص وزیر ورزش 3 بار از خود من خواستند که زمینه این دیدار را فراهم کنم اما به دلایلی میسر نشد.

خب آن دلایل چه بود که این دیدار دیر برگزار شد و باعث ایجاد آن توهم شد؟
ببینید گودرزی حتی به من تاکید کرده بودند که در زمانی مناسب در اردوی تیم ملی هم حاضر شوند اما منتهی ما مشکلات بسیاری داشتیم. اردوی اول ما که بدون 5 بازیکن اصلی برگزار شد و نمی‌شد بدون اصلی‌ها میزبان وزیر بود. بعد از پایان مرحله اول هم تیم دائما در خارج از کشور بود برای همین هم فرصتی پیدا نکردیم که بتوانیم همه را هماهنگ کنیم. قبل از اینکه من به قطر بروم گودرزی بحث دیدار را مطرح کردند و گرشاسبی هم با من تماس گرفتند قرار شد که بعد از برگشت من از قطر این دیدار بالاخره برگزار شود. تا کنون چندین بار شخص گودرزی، نصراله سجادی و کیومرث هاشمی خواستار حضور در تمرینات تیم ملی شده بودند منتهی ما شرایط میزبانی از آنها را نداشتیم و این دلیل بر توجه نکردن آنها به بسکتبال نبود.

با بچه ها که صحبت می کردیم واقعا این دیدار روی روحیه‌شان تاثیر گذاشته بود و بسیار راضی بودند.

بله، این دیدار خستگی همه آنها را بدر کرد. بچه‌ها وقتی از جلسه بیرون آمدند بسیار با نشاط بودند و همین که من لبخند را روی لب آنها می دیدم برایم یه دنیا ارزش داشت. گودرزی برخورد بسیار پدرانه و مهربانانه ای با بسکتبالی‌ها داشت و جا دارد که از او تشکر کنم که بازیکنان ما را با انرژی و روحیه خوب بدرقه جام جهانی کرد.

مثل اینکه پاداش خوبی هم به بچه‌ها داده بودند. این سکه‌ها همان تقدیر از قهرمانی آسیا بود؟
نه، این 15 سکه به هیچ عنوان ربطی به قهرمانی آسیا ندارد و گودرزی فقط خواست که قبل از رقابت‌های جهانی از بچه‌ها تقدیری کرده باشند که گویا برای والیبال و کشتی هم همین کار را انجام داده اند.
اما به والیبالی‌ها 10 سکه پاداش دادند! پرچم بسکتبال بالاتر است.

بخاطر این است که بسکتبال قدش بلندتر از والیبال است اما از شوخی گذشته بحث سکه و دوتا بیشتر یا کمتر نیست بحث اصلی، رفتار و نوع برخورد وزیر با بازیکنان است که بسیار تاثیر خوبی روی تیم داشت و این برای همه ما بسکتبالی‌ها بیشتر از هزاران سکه ارزش دارد.

گویا وزیر از نظر فنی هم کاملا روی بسکتبال اشراف دارند؟
بله، جالب بود که با بچیروویچ بحث فنی هم می کردند و از بچیروویچ ایراد هم گرفتند که این نحوه تمرین آسیب پذیری بازیکنان را بیشتر می کند و یک جورایی بچیروویچ را بایکوت کردند! سرمربی ما هم از اینکه می دید وزیر تا به این اندازه اشراف دارد هیجان زده شده بود! گودرزی بر علم تمرین تخصص دارند که این بسیار ارزشمند است و خوشحالیم که وزیرمان ورزشی هستند.

اکثر بچه ها فکر می کردند گودرزی از بسکتبال خوشش نمی آید اما مثل اینکه برعکس است؟
بله، اتفاقا ایشان بسیار هم به بسکتبال علاقه مند هستند تا جایی که گفتند من بسیار دوست داشتم که فرزندانم بسکتبالیست شوند که متاسفانه اصلا سمت ورزش نرفتند.

وی گفت: آرزو داشتم فرزندانم ناکامی های من در دوران ورزش و قهرمانی را جبران کنند و به دنبال بسکتبال و والیبال بروند اما به نظر می رسد آنها از گذشته من درس گرفته بودند و به دنبال ورزش قهرمانی نرفتند!

قبل از دیدار با بازیکنان هم دقایقی با من خصوصی دیدار داشتند و گفتند که بسکتبالی‌ها کاملا در اشتباه هستند و من نه تنها ورزش بسکتبال را دوست دارم بلکه فرزندانم را هم ترغیب می کردم که در این رشته فعالیت کنند. این صحبت‌های گودرزی واقعا بچه‌ها را دلگرم کرد.

درباره ساخت سالن هم صحبت شد به نظرتان این بار هم در حد وعده باقی می ماند؟
فکر نمی کنم چون شاهد هستم که گودرزی بسیار پیگیر این موضوع هستند. اولین روزی که من با ایشان جلسه داشتم به 8 ماه پیش برمی گردد که همان جا پیشنهاد زمین تنیس انقلاب مطرح شد و ما هم رفتیم و بازدید کردیم. بعد از آن پیشنهاد زمین مجموعه کشوری را دادیم که در دیدار با رئیس جمهور هم من آن را مطرح کردم. ساخت سالن بسکتبال دغدغه وزیر ورزش است و پیگیر این هستند تا بودجه لازم را که حدود 10 میلیارد است تامین کنند. امیدواریم که زودتر این اتفاق بیفتد و بسکتبال هم صاحب خانه شود. زمینی هم در آزادی می خواستند به والیبال بدهند که گودرزی همان جا دستور داد که این زمین هم برای والیبال باشد و هم برای بسکتبال، به هر حال این پیگیری‌های وزیر ما را خوشحال می کند.

از دیدار با وزیر بگذریم این لیست سهمیه‌های ملی کمی نگرانی ایجاد کرده است.

ما لیست 22 نفره بازیکنان را اعلام کرده ایم، چرا حالا نگرانی ایجاد کرده است؟فکر نمی کنید 22 بازیکن برای سهمیه ملی زیاد باشد؟
نه چرا زیاد است این بچه‌ها تلاش کرده اند و خودشان را به آن حدی رسانده اند که در لیست ملی قرار بگیرند. الان بازیکنی همچون سجاد مشایخی وقتی در کنار مهدی کامرانی بازی و رقابت می کند نباید در لیست باشد و یا بهنام بخچالی؟

اما اینها خیلی جوان هستند و امکانش هست که لطمه بخورند؟
چرا باید لطمه بخورند؟ همین جوانها تایوان را آتش زدند، محمد اوجاقی وقتی تک به تک می شود کسی حریفش نمی شود. اینها بزرگ شده اند، شما شاید باورتان نشود اما ما با آتشی ساعت ها سر بازیکنان تیم ب بحث داشتیم که کدام را در لیست قرار بدهیم. همه بازیکنان بسیار خوب هستند میثم میرزایی، حسن زاده، سجاد مشایخی اینها ثابت کرده اند که لایق حضور در لیست تیم ملی هستند و جزو بهترین های ایرانند.

الان 8 بازیکن مهرام سهمیه شده است، فکر می کنید ما 7 تیم داریم که با سرمایه گذاری خوب بتوانند با این بازیکنان قرارداد ببندند؟
بله که داریم. اگر ما این کار را نمی کردیم می شد سال 82، شما که باید خوب یادتان باشد آن تیم صنام را که همه بازیکنان تیم ملی را به خدمت گرفته بود و چند بازیکن ملی روی نیمکت نشسته بودند. اگر ما اینها را سهمیه اعلام نمی کردیم احتمالا در یک تیم جمع شان می کردند و اینطوری هم تیم‌های دیگر ضرر می کردند و هم خود بازیکنان، الان با پخش شدن بازیکنان لیگ هم مطمئنا جذاب تر خواهد شد.

پس شما در کل اعتقاد دارید که سهمیه ملی شدن جوانان به نفع شان خواهد بود؟
صددرصد به نفع شان است. شما همین سجاد مشایخی را نگاه کنید سال گذشته جزو 12 تا نبود اما آنقدر تلاش کرد و خوب بازی کرد که الان جزو بازیکنان اصلی است. مطمئنا روی انگیزه آنها تاثیر گذار خواهد بود، همین جوانها پس فردا باید عصای دست تیم ملی شوند.

مشکل دیگر هم دیر بسته شدن تیم‌هاست. نمی خواهید برای حل این مشکل فکری بیاندیشید؟
ما بسیار در این مدت درگیر بودیم و باید قبول کنیم که بازیکنان در ایران نبودند و باشگاه ها نمی توانستند با آنها مذاکره کنند اما الان که لیست اعلام شده و بعد از جام جهانی هم جلسه لیگ را با مدیران باشگاه‌ها برگزار خواهیم کرد تا انشااله قبل از بازی‌های آسیایی تکلیف ملی پوشان برای لیگ آینده مشخص شده باشد و آنها با خیال آسوده به این رقابت‌ها اعزام شوند.

و اما جام جهانی، خیلی‌ها اعتقاد دارند که بسکتبال نگاه و تدارکات جهانی ندارد این درست است؟
بله کاملا درست است! ما هدف مان بازی‌های آسیایی است و از آنجائیکه منطقی هستیم و جایگاه مان را در جهان می دانیم اول برای مان آسیا مهم است. موقعیت ما در جهان به گونه‌ای نیست که بتوانیم به موفقیت در آن و کسب مقام فکر کنیم همه آنهایی که بسکتبال را می شناسند می دانند که این رشته در جهان تا به چه اندازه قدرتمند است و فاصله آسیا تا جهان زیاد است اما در جهان هم مطمئنا نمی خواهیم زنگ تفریح شویم و با قدرت تمام تلاش مان را خواهیم کرد.

بهترین اتفاقی که برای بسکتبال ایران می تواند در رقابت‌های جام جهانی بیفتد چیست؟
بهترینش این است که به مرحله دوم جام جهانی صعود کنیم. واقعیت این است که توان ما در همین اندازه است و این صعود برای مان می تواند بسیار ارزشمند باشد.

و بازیهای آسیایی چطور؟
هدف‌مان برای بازی‌های آسیایی کسب مدال طلا و قهرمانی است. بدون شک برای رسیدن به آنهم تمام تلاش مان را خواهیم کرد اما این بدان معنی نیست که از حالا خود را قهرمان بدانیم. تیم هایی همچون چین، کره، ژاپن، فیلیپین برای کسب مدال می آیند و حریفان سرسختی هم هستند. ما امیدواریم که بتوانیم همه را شکست دهیم و بار دیگر آسیا را فتح کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار